Od dziecka po dorosłość z Piranha Bytes

Piranha Bytes wypełniło moją młodość jak i całego pokolenia graczy. Wielu ukształtowało się na grach Gothic oraz Risen. Podróż była głęboka i fascynująca, tak jakby wkroczyć w nieznany świat i bezimiennego bohatera, który miał odmienić wszystko.

Wyobraźcie sobie, tak było dziewiętnaście lat temu, gdy Gothic trafił do czytników komputerów. W moim otoczeniu, gra rozprzestrzeniała się od znajomych po kuzynów niemniej intensywnie. Internet modemowy był drogi, tak jak ceny gier. Zaś fenomen Gothica udzielał się wszystkim wirtualnym bohaterom. Ale to nie koniec, podróż trwa i o tym tutaj napiszę.

Informacje o Piranha Bytes

Piranha Bytes obecnie składa się z niemal 30 osób. Najważniejsze role pełnią Michael Rüve jako dyrektor zarządzający, oraz Björn Pankratz jako dyrektor projektu. Wspomnieć warto też o głównym programiście Philipp Krause czy Jennifer Pankratz odpowiadającą za fabułę w grach Piranha Bytes. Siedziba studia znajduje się w Essen, w Zagłębiu Ruhry – niemieckim sercu przemysłowym.

Gry oraz historia Piranha Bytes

Historia zaczeła się w 1997 roku, gdy czterech pracowników rozpadającego się Greenwood Entertainment zdecydowało założyć swoją firmę, którą nazwali Piranha Bytes Software GmbH. Pierwszym projektem był Gothic, gdzie prace nad grą rozpoczeły się jeszcze przed założeniem firmy. Gothic wydany został w 2001 roku przez Egmont Interactive, i osiągnął szczególnie ogromny sukces w Europie Środkowo-Wschodniej.

Po niedługim czasie ukazał się Gothic II w 2002 roku za dystrybucją JoWooD Entertainment. Druga gra z serii zdobyła jeszcze więcej uznania i fanów, dzięki czemu powstał duży dodatek Gothic II: Noc Kruka. W między czasie rozpoczęto prace nad Gothic III, który planowany był na 2007 roku, jednak w związku z presją ze strony JoWooD Entertainment i możliwym bankructwem wydawcy, premiera gry odbyła się w 2006 roku. Dlatego też, Gothic III otrzymał mnóstwo łatek po premierze i niższe noty niż poprzedniczki.

Po wydaniu trzeciej odsłony studio zakończyło współpracę z wydawcą oraz prace nad serią Gothic. JoWooD z Nordic Games kontynuowało produkcje Gothica, przez co powstał spin-off ArcaniA, zaś Piranha Bytes nawiązało współpracę z Koch Media, na zlecenie którego w 2009 roku powstała gra Risen. Następnie ukazał się Risen 2: Mroczne Wody w 2012 roku, który zyskał również wielu graczy. Kolejnie w 2014 roku na sklepowe półki trafił Risen 3: Władcy Tytanów. Piranha Bytes zdecydowało następnie nawiązać współpracę z THQ Nordic, dzięki czemu w 2015 roku zapowiedziano Elex. Premiera gry odbyła się w 2017 roku. THQ Nordic w 2019 roku wykupiło Piranha Bytes, a w lutym 2020 roku zapowiedziano pełnoprawny remake Gothic od studia THQ Nordic Barcelona.

Na ten moment nie wiadomo czy zespół Piranha Bytes tworzy nową grę, jednak według oficjalnej strony, studio aktywnie działa i pracuje.

Gothic

Jeśli jesteśmy już po historii studia, wiesz, że wszystko zaczęło się niezwykle skromnie, co widać w pierwszej części serii. Gothic jest dziełem tylko i wyłącznie czwórki osób. Aspekt ten wyraźnie wpłynął na tworzenie gry i jej przyszłość. W teorii Gothic jest kolejną grą z gatunku RPG, jednak model “od zera do bohatera” oraz niesamowita atmosfera żywego świata gry, oddają pełnię wrażeń i emocji.

Epicka przygoda bezimiennego bohatera, który dzięki swojemu uporowi potrafi zmieniać i uratować otaczający go świat, idealnie podsumowuje fabularnie Gothica. Bezimiennego poznajemy gdy zostaje zesłany do karnej kolonii górniczej, która rządzi się swoimi prawami. Zaczynamy jako słabeusz by krok po kroku zdobywać zaufanie i jednocześnie rosnąc w siłę. Z czasem odkrywamy mroczną stronę kolonii oraz dramatyczne próby ucieczki z otoczonej magiczną barierą doliny.

Gothic zdobył dużą liczbę fanów szczególnie w środkowej Europie, jednak Gothic II oficjalnie podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej. Czy tak właśnie nie powinno się tworzyć gier?

Risen oraz Elex

Piranha Bytes zajeło się tworzeniem gier fabularnych w stylu Gothica, w ten sposób powstała trzyczęściowa gra Risen oraz najnowsza gra studia, Elex. Seria Risen skupia się na pirackich przygodach, pełna morskich wojaży, w której również sterujemy Bezimiennym. Piranha Bytes nie nadało bohaterowi imienia w Risen, dlatego jest to inna postać, niż w Gothicu.

Fabuła Elex natomiast toczy się w nowych postapokaliptycznym uniwersum science fantasy. Uderzenie meteorytu zmieniło wszystko na planecie Magalan i sprowadziło potężny pierwiastek elex. To o niego walczą wszystkie frakcje Magalana. Gracze w Elex wcielają się w dowódce Albów, który nie wykonał powierzonego mu zadania, Jax zostaje skazany na śmierć przez swoją frakcję, jednakże uchodzi z niej życiem. Zaczynamy od zera, bez ekwipunku, umiejętności, z olbrzymim światem gry do eksploracji. Znajomo? Piranha Bytes przyzwyczaiło swoich fanów do wolności prawie w każdym aspekcie gry.

Przyszłość Piranha Bytes

Zadam pytanie w tym miejscu, czy Piranha Bytes tworzy nową grę. Jak wspomniałem powyżej, studio aktywnie działa i pracuje. Twórcy na ten moment nie ogłosili nad czym pracują, jednak sądzę, że studio ma już pomysły na kolejny tytuł. Rozwój Piranha Bytes będzie zależał od ich następnego kroku na rynku. Elex chociaż potrafi inspirować swoją wizją, co osobiście potwierdzam, to studio by wróciło na szlak sukcesu potrzebuje ekspansji wśród nowych graczy.

Gothic Remake

Tą ekspansją zapewne będzie Gothic Remake od THQ Barcelona. Pierwszy Gothic zostanie odświeżony i wydany na nowe konsole, z tego względu Ci, którzy nie znają serii, poznają historię, która przebojem zdobyła graczy w 2001 roku. Warto zaznaczyć, że Gothic Remake tworzony jest poza studiem Piranha Bytes.

Premiera odświeżonego Gothica zaplanowana została na 2021 rok. Czy przeżyjemy z remake, takie same emocje jak dwadzieścia lat temu? Możliwe, że nie, dlatego przedstawiłem Wam w tym artykule studio Piranha Bytes i to jak studio zapadło mi w pamięci.

Podsumowanie

Podróż z Piraniami jest niezwykle ekscytująca, jednak to nie koniec. Piranha Bytes swoimi pomysłami ożywia rynek gier fabularnych, dość często też możemy zauważyć inspiracje w różnych grach wideo, to co wykreowało wcześniej niemieckie studio. Działa to także w drugą stronę.

Gothic należy do gier, które wypełniły moją młodość i gwarantuję, iż nie jestem jedyny. Wyobraźcie sobie emocje jakie możemy przeżyć jeszcze dzięki Piranha Bytes.

Velans
Autor: Velans

Administrator i redaktor naczelny Consolezone.pl

5 1 vote
Ocena
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Masz opinię? Proszę wyraź ją :).x
()
x