A list podpisanym przez co najmniej 17 różnych grup, wzywa Federalną Komisję Handlu (FTC) do rozważenia wprowadzenia jaśniejszych wytycznych dotyczących tetheringu programowego.
W liście opisano „uzależnienie funkcji urządzenia od oprogramowania wbudowanego, które łączy urządzenie z serwerami producenta” i poruszono kwestię „kilku szkód wyrządzonych konsumentom” związanych z tą praktyką.
Według sygnatariuszy, blokowanie funkcji za opłatą abonamentową i uniemożliwianie późniejszego korzystania z produktów za pośrednictwem oprogramowania szkodzi konsumentom i przyczynia się do powstawania większej ilości elektrośmieci, które negatywnie wpływają na środowisko.
FTC wzywana do ponownego zajęcia się kwestią tetheringu oprogramowania
List ilustruje skargę za pomocą 1695 $ Snoo, inteligentnego łóżeczka wyprodukowanego przez Happiest Baby, które niedawno przeniosło funkcje takie jak tryb odstawiania od piersi, śledzenie snu i tryb jazdy samochodem do modelu subskrypcyjnego za 19,99 $. Chociaż kupujący sprzed zmiany będą mogli kontynuować bez subskrypcji, mówi się, że zaszkodzi to rynkowi wtórnemu.
Jako przykład podano również aplikację Car Thing od Spotify w cenie 89,99 USD – platforma strumieniowego przesyłania muzyki potwierdziła, że aplikacja nie będzie obsługiwana od grudnia 2024 r., czyli niecałe dwa lata po jej uruchomieniu.
Choć przyznano, że niektóre firmy powiadamiają o tym z wyprzedzeniem, oferują zwroty pieniędzy i plan utylizacji niesprawnego sprzętu, sygnatariusze uważają, że większość nieobsługiwanych produktów nadal będzie mogła działać z odpowiednim oprogramowaniem.
Ponadto list otwarty porusza złożone relacje między przedsiębiorstwami, które mogą powodować podobne ograniczenia techniczne, takie jak niedawna aktualizacja interfejsu API MyQ firmy Chamberlain, która uniemożliwiła współpracę z inteligentnymi asystentami domowymi – „inteligentny dom jest pełen przykładów tego rodzaju przynęty i podstępu na konsumentów”.
Grupa uważa, że problem będzie się tylko pogłębiał w miarę wprowadzania na rynek większej liczby „inteligentnych” urządzeń i wzywa FTC do wymagania od firm ujawniania minimalnego czasu wsparcia produktów; do zapewnienia, że podstawowe funkcjonalności będą działać nawet bez połączenia internetowego i aktualizacji oprogramowania; do zachęcania do ponownego wykorzystania narzędzi i metod w przypadku zakończenia wsparcia oprogramowania; do umożliwienia stronom trzecim kontynuowania działań firm będących właścicielami w zakresie zmian dotyczących praw autorskich; oraz do zachęcania producentów do zapewniania długowieczności swoich produktów.
TechRadar Pro zwrócił się do FTC z prośbą o komentarz do listu, ale nie otrzymaliśmy natychmiastowej odpowiedzi.