Związki zawodowe pracowników portu i doków odraczają strajk na czas nieokreślony, który ma się rozpocząć 28 sierpnia

Obraz użyty wyłącznie w celach prezentacyjnych. | Źródło zdjęcia: The Hindu

Jak poinformowały we wtorek (27 sierpnia 2024 r.) oficjalne źródła, związki zawodowe pracowników portów i doków z największych portów odroczyły planowany na środę (28 sierpnia 2024 r.) strajk na czas nieokreślony.

Jak poinformowano, decyzja zapadła po osiągnięciu porozumienia między przedstawicielami związków zawodowych a zarządem portu w sprawie żądań pracowników na długim spotkaniu w stolicy kraju we wtorek.

Na spotkaniu krajowej komisji koordynacyjnej w Tuticorn (Tamil Nadu) 8 sierpnia główne związki zawodowe pracowników portowych zrzeszone w pięciu federacjach podjęły decyzję o rozpoczęciu strajku bezterminowego od 28 sierpnia, aby domagać się natychmiastowej rewizji płac i innych świadczeń, na co czekano prawie 32 miesiące.

Następnie, 12 sierpnia, związki zawodowe wysłały zawiadomienia o strajku do administratorów poszczególnych portów.

Po ogłoszeniu strajku dyrektor zarządzający Indian Ports' Association (IPA) zaprosił federacje do udziału w spotkaniu Dwustronnego Komitetu Negocjacji Płacowych (BWNC), które odbyło się w dniach 27 i 28 sierpnia.

„Przewodniczący BWNC i MD, IPA przeprowadzili rozmowy z liderami federacji (również członkami BWNC) i po szczegółowych dyskusjach osiągnięto memorandum o porozumieniu między przewodniczącym BWNC i MD, IPA a sześcioma federacjami pracowników portów i doków z głównych portów. Biorąc pod uwagę ten ruch… sześć federacji zgodziło się odroczyć proponowany strajk z 28 sierpnia”, powiedziało źródło.

Sześć federacji to: All India Port and Dock Workers' Federation, All India Port and Dock Workers Federation (pracownicy), Water Transport Workers Federation of India, Indian National Port and Dock Workers Federation oraz Port, Dock and Waterfront Workers Federation of India.

Związki sześciu federacji w głównych portach prowadziły długotrwałe rozmowy, domagając się rozstrzygnięcia kwestii zmiany struktury płac i innych warunków świadczenia usług, w tym świadczeń emerytalnych, ze skutkiem od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z porozumieniem przyznany zostanie dodatek za dopasowanie w wysokości 8,5% łącznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego na dzień 31 grudnia 2021 r. powiększony o 30% VDA na dzień 1 stycznia 2022 r.

Poza tym uzgodniono również, że specjalny dodatek w wysokości 500 rupii miesięcznie będzie przyznawany pracownikom w okresie rozliczeniowym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. lub do dnia przejścia pracowników na emeryturę, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, zgodnie ze źródłem.

W 12 największych portach zatrudnionych jest na stałe ok. 20 tys. pracowników portowych i dokowych.

Oprócz tego, według źródła, BWNC powoła komitet redakcyjny, który spotka się w środę, aby przygotować ugodę w ciągu 10 dni. W skład komitetu wejdzie jeden przedstawiciel z każdej federacji oraz przedstawiciele kierownictwa, zgodnie z decyzją przewodniczącego IPA.

Według źródła zarząd zapewnił także, że postępowanie BWNC zostanie zakończone ugodą w ciągu 15 dni.

Źródła w India Port and Dock Workers' Federation (związku zawodowym) podały w zeszłym tygodniu, że główni operatorzy portowi i federacje mają podpisać pięcioletnie porozumienie w sprawie rewizji płac przed wygaśnięciem poprzedniego układu płacowego 31 grudnia 2021 r.

W marcu 2021 r. Ministerstwo Żeglugi powołało Dwustronną Komisję Negocjacji Płacowych, w skład której weszli przedstawiciele zarządów portów i federacji.

Na czele komisji stoi prezes Zarządu Portu w Mumbaju Rajeev Jalota.

Chociaż Dwustronna Komisja Negocjacji Płacowych spotkała się siedem razy w ciągu ostatnich 32 miesięcy, nie udało się jej osiągnąć porozumienia z federacjami.

źródło