
Niemiecki jednorożec spedycyjny Sennder jest na fali. Dzisiaj firma ogłoszony że przejmuje europejskie aktywa transportu naziemnego giganta logistycznego CH Robinson w ramach transakcji gotówkowej. Warunki transakcji nie zostały ujawnione, ale źródło zbliżone do firmy twierdzi, że jest ona podobna pod względem wartości do przejęcia, którego Sennder dokonał w 2020 r. Europejski biznes przewozowy Ubera.
Ta transakcja była transakcją obejmującą wyłącznie akcje i plotka w tamtym czasie wynosiła około 900 milionów euro.
CH Robinson jest szacowany być drugim co do wielkości dostawcą usług logistycznych na świecie po Amazonie, a jego kapitalizacja rynkowa wynosi obecnie ponad 10 miliardów dolarów. Oczekuje się, że przejęcie podwoi roczne przychody Senndera do 1,4 mld euro (co oznacza, że obecnie firma odnotowuje przychody w wysokości 700 mln euro, podobnie jak operacja, którą kupuje). Połączona firma będzie zatrudniać 1700 pracowników na 20 rynkach, co umieści Sennder w pierwszej piątce firm zajmujących się tak zwanymi usługami „pełnego załadunku ciężarówek” w Europie.
Warto zauważyć, że jest to już drugi taki wyczyn, jaki Sender wyciągnął z firmy CH Robinson: w maju przejął szefa działu inżynierii większej firmy, Kollena Glynna, na stanowisko nowy dyrektor techniczny.
Sennder dokonał również innych przejęć, aby rozszerzyć swoją flotę i ogólną powierzchnię. W 2021 r. przejął również Samochody i ładunki z Holandii, również za nieujawnioną cenę.
Oba te przejęcia miały miejsce w czasie, gdy handel elektroniczny i szerszy rynek technologii osiągały szczyty. Rozprzestrzenianie się Covid-19 sprawiło, że konsumenci pracowali w domu i częściej przebywali w sieci, co skłoniło ludzi do klikania w celu zakupu towarów i usług, które normalnie mogliby nabyć osobiście. Wszystko to przyczyniło się również do dwóch zbiórek funduszy dla Senndera w szybkiej kolejności: zebrał 160 milionów dolarów w styczniu 2021 r., a następnie kolejne 80 milionów dolarów w czerwcu 2021 r., z wyceną przekraczającą 1 mld USD.
Wiele sektorów technologii, w tym e-commerce, działa obecnie w szczuplejszych warunkach, co sprawia, że ostatnie przejęcie Senndera jest jeszcze bardziej interesujące. Podkreśla to większą konsolidację, którą śledziliśmy w wielu sektorach, gdzie firmy z gotówką (lub pożądanymi akcjami) na zbyciu wykupują aktywa, aby uzyskać lepsze oszczędności skali — podczas gdy inne pracują nad redukcją (i sprzedażą aktywów), aby obniżyć koszty operacyjne, koncentrując się na swoich podstawowych operacjach.
Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w czwartym kwartale 2024 r. po zatwierdzeniu przez organy regulacyjne. Rozumiemy, że kolejna zbiórka funduszy jest jedną ze „strategicznych opcji”, które rozważa Sennder.
„To przejęcie będzie miało kluczowe znaczenie dla realizacji planu Sennder. Mając wizję przyspieszenia globalnego handlu w celu dostarczania produktów i towarów, które napędzają światową gospodarkę, CH Robinson ściśle wpisuje się w misję i wartości Sennder, aby stworzyć wydajną i zrównoważoną sieć transportu drogowego w Europie” — powiedział David Nothacker, dyrektor generalny Sennder w oświadczeniu. „Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem europejskiego zespołu transportu powierzchniowego z CH Robinson, a dzięki naszemu połączonemu biznesowi i zwiększonej puli talentów możemy zapewnić znaczny wzrost i skalę operacyjną, przyspieszając naszą ekspansję w Europie i zwiększając gęstość sieci oraz możliwości cyfrowe z korzyścią dla przewoźników, spedytorów i szerszej branży. Z radością witamy zespół EST i rozpoczynamy kolejny rozdział podróży Sennder”.








