![Zwiedzanie kompleksu rozrywkowego Sheats-Goldstein Residence Zwiedzanie kompleksu rozrywkowego Sheats-Goldstein Residence](https://i3.wp.com/cdn.mos.cms.futurecdn.net/zn9Zs73eLgGQbZaopbcKTP-1200-80.jpg?w=640&resize=640,0&ssl=1)
Miłośnicy kultury z pewnością znają rezydencję Sheats-Goldstein w Los Angeles – zaprojektowany przez Johna Lautnera dom biznesmena i miłośnika mody/koszykówki Jamesa Goldsteina, modernistyczna architektura klasyk, który stał się jeszcze bardziej sławny dzięki swojej uderzającej obecności w filmach i fotografii, np Wielkiego Lebowskiego i dzieła takich legend, jak Helmut Newton.
W szerszej posiadłości Sheats-Goldstein, na której zlokalizowana jest posiadłość, znajduje się także wielokrotnie pisany klub Club James – mieszczący się w sąsiadującym z rezydencją kompleksie rozrywkowym Goldstein Entertainment Complex. Stanowiący część związku – przekazane LACMA w 2016 roku – to skrzydło osiedla stanowi obiekt towarzyszący, na jego dachu znajduje się kort tenisowy typu infinity.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Rezydencja Sheats-Goldstein: posiadłość
Położona w eleganckich Beverly Hills rezydencja Sheats-Goldstein została zlecona Johnowi Lautnerowi przez rodzinę Sheats w 1962 r., a później udoskonalona przez architekta wraz z obecnym właścicielem Jamesem Goldsteinem (który kupił ją w 1972 r.). Obiektem, rozbudowywanym i udoskonalanym w trakcie jego istnienia, obecnie opiekują się Kristopher Conner i James Perry z Conner + Perry Architects, którzy nadzorują i projektują dobudówki od 2015 roku.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Duet współpracował z Duncanem Nicholsonem, uczniem i współpracownikiem Lautnera (który kontynuował pracę w posiadłości po śmierci Lautnera w 1994 r.), zanim w 2015 r., po śmierci Nicholsona, założył własny sklep. Dzięki temu mają dogłębną wiedzę na temat budynków i potrzeb osiedla.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Kompleks rozrywkowy Goldstein: przestrzeń imprezowa szyta na miarę
Conner i Perry stoją także za najnowszym obiektem na terenie posiadłości, kompleksem rozrywkowym Goldstein, który znajduje się pod nowym kortem tenisowym. Geneza projektu wywodzi się z koncepcji Lautnera na kort tenisowy, pensjonat i dobudowę pod rezydencją, w której znalazło się miejsce na biuro Goldsteina.
Ostatecznie, gdy opracowywano konstrukcję mającą na celu dobudowanie nowego kortu tenisowego, zespół zdał sobie sprawę, że może ona pomieścić wielopiętrową przestrzeń, która może obejmować dodatkowe elementy programowe, bez uszczerbku dla projektu samego domu. Tymczasem oryginalną koncepcję Lautnera można zobaczyć w modelu z drewna i tektury wystawionym w jadalni domu.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Kort tenisowy znajduje się na części działki, która była kiedyś odrębną posesją – ale Goldstein nabył go za zaangażowaniem Lautnera, aby zagospodarować go jako obiekt sportowy i pensjonat. Kompleks rozrywkowy Goldstein obejmuje w pełni funkcjonujący klub nocny z salą VIP/biblioteką, biura Goldsteina i jego asystentów, odkryty taras z zapleczem restauracyjnym i kuchennym oraz basen i spa.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
„Zawsze postrzegaliśmy ten projekt jako ewolucję języka wizualnego ustalonego przez Lautnera w oryginalnym domu. Geometria kątów i paleta materiałów są ze sobą ściśle powiązane, ale zostały dostosowane do ich przeznaczenia w nowych budynkach” – mówi Conner.
„Surowy beton, płyty wykończone żwirem, szkło bez ram i stal nierdzewna łączą te dwa elementy; ale domowe ciepło wywołane drewnem, skórą w odcieniu umbry i różowym kwarcem w domu zostało zastąpione srebrzoną skórą i chłodnym niebieskim granitem w klubie i biurach. Deska tworząca beton w pierwotnej rezydencji to tradycyjna szeroka deska, którą stosuje się oszczędnie, podczas gdy w nowych konstrukcjach stosuje się mniejszą deskę o szerokości 1,5 cala, która bardziej przypomina teksturę niż element graficzny i może być można znaleźć na szerszej gamie powierzchni.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Kontynuuje: „Interesującym problemem projektowym jest zastosowanie filozofii organicznej Lautnera opartej na „anty-pudełku” do czegoś o tak wyraźnie prostoliniowym wyglądzie, jak kort tenisowy. Możesz zobaczyć, jak budynek oddala się na zachód od domu i zaczyna wyrywać się z powłoki; bezramowe szkło wychodni biura wypycha się w przestrzeń, a róg dziedzińca jest przycięty, dzięki czemu przestrzeń poniżej bardziej bezpośrednio nawiązuje do widoków na miasto za nimi.
„W miarę przechodzenia na dolny taras geometrie zaczynają się coraz bardziej załamywać, a struktury zaczynają się otwierać i bardziej nawiązywać do krajobrazu. Granice pomiędzy architekturą, meblami i otoczeniem są zatarte.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Spośród tych obszarów ostatnio biuro Conner + Perry Architects pracowało nad tarasem zewnętrznym (obejmującym główną klatkę schodową, toaletę, kuchnię i strefę do grillowania, stoły w jadalni, szatnię i basen ze spa), które ukończono w 2023 r. Biuro współpracowało z inżynierem Andrew Nasserem z Omnispan Corp, projektantem krajobrazu Erikiem Nagelmannem i projektantem oświetlenia Stephenem Liebermanem z SJ Lighting.
W swojej interpretacji Conner i Perry pracowali nad przestrzeniami z wylanego betonu, przyjmując walory rzeźbiarskie głównej rezydencji Lautnera. Stal nierdzewna, bezramowe szkło, niestandardowa skórzana tapicerka i niebieski perłowy granit również wyróżniają się w całości. Więcej jeszcze przed nami, gdyż obecnie trwają prace nad salą kinową, recepcją i pensjonatem.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Perry mówi: „Praca w sąsiedztwie arcydzieła Lautnera to okazja do uhonorowania jego dziedzictwa poprzez tworzenie przestrzeni wzbogacających ludzkie życie. Z głębokim szacunkiem i podziwem dla jego ponadczasowej wizji, dążymy do stworzenia harmonijnych dobudówek, które płynnie łączą się z naturą, ucieleśniając jego filozofię architektury organicznej.
(Zdjęcie: Joe Fletcher)
Conner dodaje: „Być może najbardziej satysfakcjonującym i zniechęcającym aspektem pracy nad tym projektem przez te wszystkie lata było poczucie odpowiedzialności wynikające z przywiązania do tej słynnej linii architektów: Wrighta, Lautnera, Nicholsona, a teraz także naszej firmy. Każda praktyka pogłębiła nasze zbiorowe zrozumienie tego, co architektura może oznaczać w wzbudzaniu poczucia podziwu i pokory, które towarzyszą bliższemu połączeniu z naturą i niewysłowionemu poczuciu ponadczasowości.