WASZYNGTON — Ponieważ start rakiety Ariane 6 nie rozpoczął się jeszcze, a Vega C jest wciąż uziemiona, Avio polega na rozwijającym się dziale napędów obronnych, aby nadrobić zaległości.

Na dzień 8 maja spółka zaobserwowała przychody netto w wysokości 78,8 mln euro (85 mln dolarów) w pierwszym kwartale 2024 r., w porównaniu z 59,8 mln euro w pierwszym kwartale 2023 r. Spółka uzyskała skorygowany zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją (EBITDA ) o 3,4 mln euro za kwartał, w porównaniu z 2,6 mln euro rok wcześniej.

Ten wzrost przychodów był spowodowany pracą wykraczającą poza podstawową działalność spółki, polegającą na produkcji silników rakietowych na paliwo stałe do rakiet nośnych Ariane i Vega. Prace nad projektami dotyczącymi napędów obronnych wzrosły z 7 mln euro w pierwszym kwartale 2023 r. do 15 mln euro w pierwszym kwartale 2024 r., podczas gdy przychody z innych projektów związanych z rozwojem technologii odnotowały wzrost przychodów z 3 mln do 14 mln euro w tym samym okresie.

Avio spodziewa się, że ten trend się utrzyma. W pierwszym kwartale firma zgłosiła zamówienia o wartości 80 mln euro na programy obronne, produkujące silniki do rakiet przeciwlotniczych. W całym 2023 roku firma miała zaledwie 120 mln euro zamówień w dziedzinie obronności.

„Napędy obronne w ciągu ostatnich kilku lat nie stanowiły ważnej części naszego portfolio” – powiedział Giulio Ranzo, dyrektor generalny Avio, w rozmowie telefonicznej dotyczącej wyników finansowych z dnia 9 maja. To się zmienia, ponieważ portfel zamówień rośnie prawie dwa i pół raza w stosunku do Ariane 6. „Teraz staje się to bardzo ważnym elementem naszego portfela zamówień”.

Jest to ważne dla firmy, powiedział, ponieważ boryka się z zastojem w pracach związanych z napędem kosmicznym. „Pomaga generować zyski i absorbować koszty stałe w czasie, gdy produkcja P120 nie jest jeszcze tam, gdzie powinna” – powiedział. P120 to silnik na paliwo stałe stosowany w pierwszym stopniu Vegi C oraz w dopalaczach rakiet na paliwo stałe dla Ariane 6.

„Zapewnia to również doskonałą okazję do przyszłego wzrostu” – dodał, odnosząc się do wykresu przedstawiającego przewidywany roczny wzrost produkcji silników obronnych o 22% do końca lat 20. XX wieku.

Produkcja silników P120 jest niska, częściowo z powodu opóźnień we wprowadzeniu Ariane 6. „Opóźnienie skumulowane w programie Ariane 6 było tak duże, że w zasadzie zapełniliśmy wszystkie możliwe moce produkcyjne, więc nie mogliśmy już produkować, – powiedział Ranzo.

Produkcja silników wzrośnie, gdy Ariane 6 rozpocznie starty i zacznie wykorzystywać dostępne zasoby silników. Produkcja P120, która obecnie wynosi mniej niż 10 silników rocznie, wzrośnie do 15 w 2025 r. i więcej w 2026 r. i później.

Planowany jest jeszcze pierwszy start Ariane 6 okno od połowy czerwca do końca lipca, bez aktualizacji od Europejskiej Agencji Kosmicznej, ArianeGroup lub innych, w bardziej precyzyjnym terminie.

„Z naszego doświadczenia wynika, że ​​w przypadku zakupu całkowicie nowego systemu zawsze możliwe są problemy w ostatniej chwili” – powiedział Ranzo. „Wydaje mi się, że jeśli chodzi o lot w lipcu, zmierzamy we właściwym kierunku”.

Avio przygotowuje się również do kluczowego testu przeprojektowanego silnika Zefiro-40 zastosowanego w drugim stopniu Vegi C. Ten etap miał wpływ na niepowodzenie drugiego startu Vegi C w grudniu 2022 r. z powodu wadliwego materiału zastosowanego w dyszy silnika . Materiał został wymieniony, ale próba statyczna-ogniowa przeprowadzona w czerwcu 2023 r. również nie powiodła się, co prowadzi do przeprojektowania całej dyszy.

Ranzo powiedział, że ten statyczny test ogniowy zaplanowano na koniec maja, dotrzymując harmonogramu, zgodnie z którym Vega C może powrócić do lotu do końca tego roku. Ostateczny start oryginalnej wersji Vegi, nie korzystającej z silnika Zefiro-40, zaplanowano na wrzesień.

Pomimo przerwy w startach Vega C, rakieta otrzymała zamówienie 30 kwietnia, kiedy ESA podpisała umowę na wystrzelenie misji SMILE, opracowanej wspólnie przez ESA i Chińską Akademię Nauk. Vega C wystrzeli SMILE na wysoce eliptyczną orbitę pod koniec 2025 roku, aby zbadać interakcję wiatru słonecznego z magnetosferą Ziemi.

Umowa na start z SMILE została zawarta pomiędzy ESA i Arianespace, która w dalszym ciągu sprzedaje zbudowaną przez Avio Vegę C. Jednak na Europejskim Szczycie Kosmicznym w listopadzie zeszłego roku Arianespace i Avio zgodziły się przenieść obowiązki dostawcy usług wyniesienia Vega C na Avio.

Ranzo powiedział, że Avio nadal negocjuje z ESA i Arianespace, kiedy dokonać przekazania. Spodziewa się okresu przejściowego trwającego od roku do półtora roku, w którym Avio będzie pracować równolegle z Arianespace, zanim przejmie przejęcie od Arianespace.

„Robimy to, aby mieć pewność, że zapewniamy klientom najlepszą ciągłość usług i płynność przejścia” – powiedział. Avio tworzy w firmie organizację, która przejmie rolę usług związanych z uruchomieniem, w tym sprzedaży, przygotowania misji i obsługi klienta. Będzie to wiązać się z większymi kosztami dla Avio, ale także pozwoli mu przejąć przychody, które obecnie trafiają do Arianespace w związku z premierami Vegi.

„W średnim terminie spodziewamy się poprawy po stronie zysków” – powiedział, ale dodał, że nie jest jeszcze w stanie określić ilościowo tego wzrostu.

źródło