![Prezes Xbox Sarah Bond odpowiada na cięcia w studiu Bethesda, wskazuje na brak rozwoju branży i potrzebę zarządzania biznesem „w tym momencie przejściowym” Prezes Xbox Sarah Bond odpowiada na cięcia w studiu Bethesda, wskazuje na brak rozwoju branży i potrzebę zarządzania biznesem „w tym momencie przejściowym”](https://i1.wp.com/assets-prd.ignimgs.com/2024/05/10/screenshot-2024-05-10-095503-1715333743664.png?width=1280&w=640&resize=640,0&ssl=1)
Prezes Xbox, Sarah Bond, odpowiedziała na pytania dotyczące decyzji Microsoftu o zamknięciu w tym tygodniu kilku bardzo lubianych studiów, upierając się, że chodzi o zapewnienie długoterminowej dobrej kondycji biznesu Xbox w tak zwanym „tym momencie przejściowym”.
Microsoft zaszokował świat gier kiedy ogłosił zamknięcie deweloperów Redfall i Prey Arkane Austin, Hi-Fi Rush i dewelopera The Evil Within Tango Gameworks, a także innych w niszczycielskich cięciach wymierzonych w właściciela Bethesdy, ZeniMaxa.
Microsoft kupił ZeniMax Mediaspółka-matka deweloperów takich jak Bethesda, Arkane, id Software i nie tylko, w 2021 r. za 7,5 miliarda dolarów. Od tego czasu kupił twórcę Call of Duty Activision Blizzard za 69 miliardów dolarów.
W e-mailu do pracowników wysłanym przez Matta Booty’ego, szefa Xbox Game Studios, Microsoft obwinia za cięcia „zmianę priorytetów tytułów i zasobów”. W e-mailu, o którym po raz pierwszy poinformował IGN, Booty powiedział: „podejmujemy te trudne decyzje, aby stworzyć możliwości zwiększenia inwestycji w inne części naszego portfolio i skupić się na naszych priorytetowych grach”.
Po tym posunięciu Microsoft spotkał się z powszechną krytyką ze strony społeczności programistów i fanów Xbox, a wielu zauważyło, że Hi-Fi Rush było wydawnictwem ciepło przyjętym przez krytyków i według jednego z dyrektorów Xbox, niezwykle udanym wydaniem.
Niewystarczająco?#HiFiRush #TangoGameworks pic.twitter.com/3OLhYAPbxU
— KazuakiEgashira (@ega1002) 9 maja 2024 r
Mówię w wywiad z Diną Bass z Bloomberg w Bloomberg Tech w San FranciscoPrezes Xbox, Sarah Bond, została po raz pierwszy zapytana o obecny brak wzrostu w branży gier wideo — niepokojący czynnik, na który niedawno wskazał szef Xbox, Phil Spencer, prosząc o wyjaśnienia Decyzja Microsoftu o zwolnieniu 1900 pracowników z działu gier.
„Wiesz, mniej więcej przez ostatni rok w branży gier wideo panował stagnacja” – odpowiedział Bond. „Nawet w 2023 roku widzieliśmy kilka świetnych premier, niezwykle przełomowych gier. Jednak wzrost nie nastąpił za tym wszystkim. Wiele z nich wiąże się z naszą potrzebą pozyskania nowych graczy i uczynienia gier bardziej dostępnymi. Ale wszystko to dzieje się w tym samym czasie, gdy rosną koszty związane z tworzeniem tych pięknych, hitowych gier z potrójnym A, a czas potrzebny na ich stworzenie rośnie.
„Dlatego tak bardzo skupiamy się jako Xbox na tym, jak robimy wszystko, aby pomóc całej branży, jednocześnie zapewniając, że nasza marka i wszystko, co robimy, będzie obecne w tym momencie przejściowym”.
Następnie Bond został bezpośrednio zapytany o podjętą w tym tygodniu decyzję o zamknięciu studiów ZeniMax. W odpowiedzi wskazała na obecne niepowodzenia branży w znaczącym zwiększeniu liczby odbiorców oraz chęć zapewnienia, że Xbox przetrwa tę „przejście”.
„Wiesz, podejmowanie takich decyzji jest zawsze niezwykle trudne” – powiedział Bond. „Wrócę do tego, co mówiłem o branży. Kiedy przyjrzeliśmy się tym podstawowym trendom, poczuliśmy głęboką odpowiedzialność za zapewnienie, że tworzone przez nas gry, budowane przez nas urządzenia i oferowane przez nas usługi będą dostępne przez cały czas, nawet gdy branża nie rozwija się i gdy jesteś przez czas przejściowy. Wynikiem tego są wiadomości, które ogłosiliśmy na początku tego tygodnia, oraz nasze zaangażowanie w zapewnienie dobrej kondycji naszej firmy w dłuższej perspektywie.
„Ale to powiedziawszy, nasze zaangażowanie w posiadanie własnych studiów i współpracę z partnerami nad tworzeniem dużych i małych gier, jesteśmy platformą, na której możesz grać w GTA, ale możesz także grać w Palworld, gdzie możesz grać w Call of Duty i ty można też grać w Pentiment, to się nie zmienia. Szczerze mówiąc, nasze zaangażowanie w Bethesdę i rolę, jaką odgrywa, jest częścią Xbox i wszystkiego, co robimy.
„Właściwie było całkiem fantastycznie. Nie wiem, czy miałeś okazję to sprawdzić. Program telewizyjny Fallout był dostępny na Amazonie i wspaniale było widzieć, jak ludzie zakochują się w tym uniwersum, ale także to, co to zrobiło dla samych gier i ludzi, którzy wracają i odkrywają wszystko, co się w nim kryje. Jest jeszcze kilka innych wspaniałych rzeczy, które wyjdą z naszych studiów jeszcze w tym roku. Indiana Jones i Wielki Krąg. Kiedy dorastałem, byłem wielkim fanem Indy’ego. Wygląda na to, że mieliście dwa lata, więc powinieneś to sprawdzić.
„Ale tak naprawdę teraz my i nasze zespoły skupiamy się na ludziach, których to dotyczy, i robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc im przetrwać tę trudną transformację”.
![Źródło obrazu: Bloomberg Live / YouTube.](https://assets-prd.ignimgs.com/2024/05/10/screenshot-2024-05-10-095503-1715334062618.png?width=1280&fit=bounds&height=720&quality=20&dpr=0.05)
Następnie Bond został zapytany konkretnie o zamknięcie Tango Gameworks w kontekście sukcesu Hi-Fi Rush oraz o to, jak to możliwe, że studio stojące za wielokrotnie nagradzanym tytułem, który najwyraźniej odniósł komercyjny sukces, zostało zamknięte nieco ponad rok od premiery.
Oto odpowiedź Bonda:
„Wiesz, jedną z rzeczy, które naprawdę kocham w branży gier, jest to, że jest to kreatywna forma sztuki. A to oznacza, że sytuacja i jakie sukcesy w przypadku każdej gry w studiu są również naprawdę wyjątkowe. Dla nas nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Przyglądamy się zatem każdemu studiu, każdemu zespołowi tworzącemu grę i bierzemy pod uwagę całą gamę czynników, gdy mamy do czynienia z podejmowaniem takich decyzji i kompromisów. Wszystko jednak sprowadza się do naszego długoterminowego zaangażowania w tworzone przez nas gry, budowane przez nas urządzenia i usługi oraz upewnienia się, że jesteśmy przygotowani na to, aby móc spełnić te obietnice”.
Odpowiedź Bonda już zyskała popularność w sieci, ponieważ nie zajęła się właściwie omawianym problemem. Jak podaje IGNW środę 8 maja kierownictwo Xbox odbyło spotkanie w ratuszu z pracownikami ZeniMax i podczas niego próbowało odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące decyzji o zamknięciu studiów Bethesda. IGN rozumie, że Booty powiedział pracownikom, że zamknięcie Arkane Austin nie było spowodowane porażką zeszłorocznego, katastrofalnego Redfall, ale raczej perspektywami studia na przyszłość. Poinformował o tym Jason Schreier z Bloomberga że ZeniMax był pod presją dokonania znaczących cięć i wybrał Tango Gameworks i Arkane Austin, ponieważ to one były w trakcie przedstawiania projektów, które wymagałyby większych inwestycji, a nie studia pracujące już nad grami z zielonym światłem. Jedna z osób obecnych na spotkaniu powiedziała IGN, że zasugerowano, że ponieważ te studia pracują obecnie nad nowymi grami, mają najsłabsze nogi, jeśli chodzi o wybór, kogo wyciąć.
Na spotkaniu w ratuszu Booty powtórzył, że Hi-Fi Rush odniosło sukces, ale według jednej z obecnych osób pracownikom powiedziano, że czynniki decydujące o tym sukcesie zmieniły się w ciągu ostatniego roku, w związku z czym perspektywy studia spadły. Jak donoszono, Tango Gameworks zaproponowało Hi-Fi Rush 2 jako kolejny projekt. IGN rozumie, że oferta Hi-Fi Rush 2 została odrzucona częściowo dlatego, że uznano ją za zbyt kosztowną.
U podstaw tego wszystkiego leży troska o ogólną kondycję biznesu Xbox i szerszej branży gier. Microsoft, obecnie warty ponad 3 biliony dolarów, stoi w obliczu spadku przychodów z działalności związanej z grami z roku na rok, gdy Activision zostanie wykluczona z równania, a także stagnacji wzrostu liczby subskrybentów Game Pass. Sprzedaż konsol Xbox załamała się w czasie, gdy rosną koszty rozwoju. Dodaj to do doniesień o wzmożonej kontroli wewnętrznej branży gier Microsoftu po przejęciu Activision Blizzard, a otrzymasz przepis na katastrofę.
Źródło obrazu: Bloomberg Live / YouTube.
Wesley jest redaktorem wiadomości brytyjskich w IGN. Znajdź go na Twitterze pod adresem @wyp100. Z Wesleyem można się skontaktować pod adresem wesley_yinpoole@ign.com lub poufnie pod adresem wyp100@proton.me.