Odblokuj Editor’s Digest za darmo

Irlandia Północna powinna obniżyć podatek dochodowy od osób prawnych na wzór Republiki Irlandii, aby pobudzić wzrost w regionie pozbawionym gotówki, zgodnie z propozycją największej grupy lobby biznesowego w regionie.

Rozbieżność między podstawową stawką podatku dochodowego od osób prawnych w Wielkiej Brytanii wynoszącą 25% a irlandzką stawką wynoszącą 12,5% dla małych firm i 15% dla dużych firm uniemożliwia konkurowanie o inwestycje, stwierdziła Federacja Małych Przedsiębiorstw.

Przed szczegółowymi rozmowami na ten temat grupa przedstawiła swój plan ministrowi finansów w Stormont i urzędnikom brytyjskim.

Irlandzka stawka podatku dochodowego od osób prawnych, znacznie niższa od średniej UE, doprowadziła do nadwyżki budżetowej, a FSB twierdzi, że wznowienie przełożonych na czas planów obniżki stawki dla Irlandii Północnej może stworzyć miejsca pracy i polepszyć sytuację gospodarczą regionu.

„Jesteśmy w bardzo niekorzystnej sytuacji” – powiedział Roger Pollen, szef spraw zewnętrznych FSB. „Dostosowanie się do Republiki Irlandii nie będzie miało wpływu na Wielką Brytanię, ale dramatycznie wpłynie na naszą lokalną gospodarkę”.

Zdecydowana większość finansowania Irlandii Północnej pochodzi obecnie z corocznej wypłaty „dotacji blokowej” w wysokości 15 miliardów funtów. Dyrektor Stormont zbiera mniej niż 1 funt na każde 20 funtów wpływów podatkowych regionu – około 1,5 miliarda funtów w latach 2023–2024.

Irlandia Północna przyczyniła się do tego 1,2 miliarda funtów dla brytyjskiego skarbu z podatku dochodowego od osób prawnych w latach 2021–2022Według Urzędu Statystyk Krajowych ostatni rok, za który dostępne są dane.

Wielka Brytania uchwalona ustawa w 2015 r aby umożliwić Irlandii Północnej ustalenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Ustawy jednak nigdy nie wprowadzono w życie ze względu na częste kryzysy polityczne i zastrzeżenie, że region będzie musiał najpierw wykazać, że jego finanse są zrównoważone.

Na mocy porozumienia zwanego „Ochrona Unii”, która pomogła przywrócić Stormont w lutym po dwuletniej przerwie, Londyn obiecał „szybko realizować” swoje zobowiązania w zakresie decentralizacji podatku dochodowego od osób prawnych, „przy wsparciu niezbędnych zasobów z HM Treasury”.

Minister finansów Irlandii Północnej Caoimhe Archibald omawia z rządem Wielkiej Brytanii nowe ramy fiskalne dla regionu © Liam McBurney/PA

Zgodnie z planem FSB zebrane kwoty nie będą odliczane od dotacji blokowej przez kilka lat w ramach swego rodzaju „kredytu w rachunku bieżącym”, aby dać programowi czas na ugruntowanie się. Organ gospodarczy argumentuje, że niższa stawka podatku przyciągnęłaby więcej globalnych inwestycji produkcyjnych, a tym samym zwiększyłaby przychody.

„Musimy wykazać się wyobraźnią” – powiedział Pollen. „Co robisz w firmie, jeśli nie masz pieniędzy na zakup firmy? Pożyczasz i spłacasz ze zwiększonej wartości i przychodów przedsiębiorstwa.”

Pomimo perspektyw pobudzenia handlu, jakie zapewnia wyjątkowy po brexicie dostęp Irlandii Północnej zarówno do jednolitego rynku towarów UE, jak i do Wielkiej Brytanii, dawna potęga przemysłu lnianego i stoczniowego boryka się z problemami finansowymi.

Ministrowie ostrzegli, że nie mogą sobie pozwolić na dalsze świadczenie nawet obecnego poziomu pogarszających się usług publicznych. Produktywność jest o 11 procent niższa od średniej Wielkiej Brytanii, a region ten ma drugą co do wielkości liczbę osób, które nie są zatrudnione ani nie szukają pracy w Wielkiej Brytanii.

Rząd Wielkiej Brytanii chce, aby Irlandia Północna zwiększyła dochody poprzez wprowadzenie stawek za wodę i podniesienie innych opłat, które są niższe niż w Wielkiej Brytanii. Pollen stwierdził jednak, że odpowiedzią jest „zwiększanie dochodów nie poprzez zwiększanie podatku dochodowego od osób prawnych, ale poprzez zwiększanie podatku dochodowego od osób prawnych”.

Według FSB wyższe inwestycje oznaczałyby także więcej miejsc pracy, a tym samym większe wpływy z wynagrodzeń i innych podatków, które w dalszym ciągu wpływałyby do brytyjskiego skarbu państwa.

Polityka niskich podatków przyniosła Republice Irlandii dywidendy, a wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych wzrosły ponad dwukrotnie od 2019 r., osiągając rekordową kwotę 24 miliardów euro w zeszłym roku. Dublin ostrzegł jednak, że dobra koniunktura już maleje.

Wykres kolumnowy prognoz salda budżetowego irlandzkiego sektora instytucji rządowych i samorządowych (w miliardach euro) pokazujący, że dochody z podatku dochodowego od osób prawnych spowodowały, że sytuacja fiskalna Irlandii osiągnęła znaczną nadwyżkę

Obcięcie podatku dochodowego od osób prawnych w regionie, który po brexicie już cieszy się lepszym dostępem do UE niż reszta Wielkiej Brytanii, byłoby „trudne do sprzedania” w Wielkiej Brytanii, stwierdziła Lorraine Nelson, partnerka podatkowa w firmie doradczej BDO Northern Ireland.

Caoimhe Archibald, minister finansów Irlandii Północnej, powiedziała, że ​​omawia z rządem Wielkiej Brytanii nowe ramy fiskalne dla regionu.

„Moim zamiarem jest, aby obejmowało to również możliwość przekazania zwiększonych uprawnień fiskalnych władzy wykonawczej” – powiedziała „Financial Times”. „Z radością przyjmę wszelkie propozycje lub dowody, które mogłyby pomóc w tej pracy, a moi urzędnicy i ja chętnie współpracujemy w tej sprawie z liderami biznesu”.

Londynie, która wyraziła zgodę 3,3 miliarda funtów w dodatkowym finansowaniu dla Irlandii Północnej w celu złagodzenia obecnej presji, stwierdziła, że ​​ściśle współpracuje ze Stormont w zakresie ochrony zobowiązań Unii.

„Obejmuje to dalsze prace nad przeniesieniem stawki podatku dochodowego od osób prawnych do Irlandii Północnej” – stwierdzono.

źródło