Duża liczba zamożnych osób (HNWI) jest oczywiście główną motywacją do utworzenia powierzchni handlowej w kontekście targów sztuki. Mówiąc o partnerstwie z firmą Matches Frieze, Christie zauważa: „Zawsze szukaliśmy sposobów na dodanie wartości i bezpośrednią rozmowę z naszym klientem”, co dla sprzedawcy internetowego podkreśliło korzyść biznesową wynikającą z fizycznej obecności na targach. „W ostatnim roku naszej współpracy z Frieze, tylko w dni otwarcia VIP, nawiązaliśmy kontakt z 10 000 klientów. To pokazuje, jak fundamentalne było to dla biznesu. Jeśli nawiążesz kontakt z tak wieloma czołowymi klientami, będzie to miało odwrotny skutek. A wszystko to sprowadza się do zapewnienia im wyjątkowego doświadczenia; których nie widzieli nigdzie indziej.”

Zmieniający się krajobraz kulturowy

Logika biznesowa wejścia Art Basel w świat koncepcyjnego handlu detalicznego jest oczywista. Nie tylko czerpie korzyści z dynamicznie rozwijającej się reputacji instytucji jako globalnej marki kulturalnej, ale także zaspokaja nienasycony apetyt na niszowe, specyficzne dla danego miejsca towary i pamiątki – zjawisko, które zostało szeroko potwierdzone w sztuce, modzie, muzyce i kulturze pisać duże.

„W tej chwili wielu artystów jest zainteresowanych rozpowszechnianiem swojej twórczości poza przestrzenią galerii i muzeum” – zgadza się Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries w Londynie, zauważając, że towary stają się granicą ekspresji artystycznej. „(To) zawsze była jedną z takich możliwości i wielu artystów pracowało z nią przez ostatnie dziesięciolecia. To wspaniała wiadomość, że Noah Horowitz (dyrektor generalny Art Basel) i jego zespół postanowili zaprosić artystów do tworzenia dzieł zwielokrotnionych (dzieła w limitowanych edycjach, powstające w większych nakładach, w przeciwieństwie do pojedynczych egzemplarzy). Zawsze interesowały go nowe modele dystrybucji sztuki”.

Istnieje jednak jeszcze jedna godna uwagi zmiana kulturowa, którą sygnalizuje uruchomienie Art Basel Shop: otwarcie się świata sztuki na modę i styl życia, w szczególności na jego endemiczne strategie marketingowe i komunikacyjne. Chociaż istnieje wiele przykładów marek modowych wkraczających do świata sztuki poprzez współpracę (Loewe), programy artystyczne (Bottega Veneta), sponsoring instytucjonalny (Chanel), zamówienia na pokazy Miu Miu) i fundacje (Prada), wymiany w przeciwnym kierunku są dalekie od rzadsze. Jednym z nielicznych wyjątków są Felix LA, małe, niezależne targi sztuki odbywające się w salach hollywoodzkiego hotelu Roosevelt, które na początku tego roku zatrudniła Dover Street Market (DSM) jako oficjalnego partnera aby pomóc w rekrutacji marek jako współpracowników (części sprzedawano w przestrzeni Felix firmy DSM).

źródło