Home Aktualności Akcja #MeToo z trudem znalazła przyczepność we Francji. Następnie wystąpiła Judith...

Akcja #MeToo z trudem znalazła przyczepność we Francji. Następnie wystąpiła Judith Godrèche

33

CANNES – Zanim Judyta Godreche rozpoczęty fala #MeToo we francuskiej branżybyła jedną z pierwszych wybitnych aktorek, przeciwko którym wystąpiła płyta Harveya Weinsteina.

Godrèche miał 24 lata i uczęszczał do Festiwal Filmowy w Cannes na premierę jej filmu „Ridicule”. Weinstein, który właśnie nabył film, zaprosił ją do swojego apartamentu w Hotel du Cap, aby omówić możliwą kampanię Oscarową. Weinsteina, opowiadała „The New York Times” w 2017 roku, zmusił się do niej, a ona uciekła.

To był rok 1996. Teraz Godrèche jest w Cannes w kolejnym kluczowym momencie ruchu #MeToo. W środę, kilka miesięcy po tym, jak oskarżyła dwóch prominentnych filmowców o wykorzystywanie seksualne jej, gdy była nastolatką, Godrèche miała premierę jej wzruszającego filmu krótkometrażowego „Moi Aussi” („Me Too”).

„Bycie tam ma dla mnie ogromne znaczenie, ponieważ to właśnie tam Harvey próbował mnie zgwałcić” – powiedziała Godrèche w wywiadzie. „Ale szczerze, jest tak wiele miejsc na świecie, tak wiele planów filmowych, lokalizacji i momentów w moim życiu aktorki, które nie były w porządku. Gdybym miał patrzeć na świat tylko z tej perspektywy, za każdym razem, gdy przechodzę przez coś związanego z kręceniem filmu, myślę, że po prostu uciekłbym i zatrzymał się.

Zamiast tego Godrèche wyłoniła się jako wiodąca postać francuskiego ruchu #MeToo. W lutym Godrèche złożył oficjalne skargi na reżysera Benoîta Jacquota za „gwałt pod przymusem” oraz na reżysera Jacques’a Doillona za „gwałt z użyciem przemocy” podczas kręcenia „15-letniej dziewczynki” w 1989 roku. Obaj mężczyźni zaprzeczyli zarzutom.

We Francji, która sprzeciwiała się ruchowi #MeToo, posypały się zarzuty wywołało nową falę uderzeniową w branży. Francuska minister kultury Rachida Dati skrytykowała kino w tym kraju za „wspólne przymykanie oczu na dziesięciolecia” na przemoc seksualną. Na nagrody CezaraFrancuski odpowiednik Oscarów Godrèche zapytał publiczność: „Czy to możliwe, że potrafimy spojrzeć prawdzie w oczy?”

W następstwie mocnych wypowiedzi Godrèche ujawniło się więcej kobiet, a organizatorzy Cannes szykują się na kolejne rewelacje podczas festiwalu.

„To wspaniałe, że kobiety teraz o tym głośno mówią” – aktor Léa Seydoux powiedział w środę reporterom w Cannes. „Sytuacja wyraźnie się zmienia i najwyższy czas, aby to nastąpiło”.

Godrèche została przez wielu okrzyknięta bohaterką, a przez innych skrytykowana jako „purytanka”.

„Dla mnie to dość dziwny czas” – mówi Godrèche. „Wiele nienawiści i dziwnych fantazji jest kierowanych pod moim adresem. Ludzie patrzą na mnie, jakbym był czymś radioaktywnym”.

Po tym, jak Godrèche przedstawiła swoje zarzuty wobec Jacquota i Doillona, ​​utworzyła adres e-mail będący repozytorium dla wszystkich, którzy doświadczyli wykorzystywania seksualnego. W ciągu 15 dni otrzymała około 5000 zeznań. 23 marca około tysiąca piszących zgromadziło się na bulwarze Paryża.

Godrèche (52 lata) zamieniła to spotkanie w „Moi Aussi” poświęcone „wszystkim, którzy pewnego dnia w końcu mogli opowiedzieć swoją historię” i „wszystkim, którzy nadal żyją w milczeniu”. Premiera miała nastąpić w środę wieczorem podczas ceremonii otwarcia festiwalu w Cannes. Pasek boczny Un Suregard.

Godrèche wcześniej tego dnia spacerował po czerwonym dywanie festiwalu wraz ze współpracownikami filmu premiera filmu „Furiosa: Saga Mad Maxa”. Razem stali na schodach Palais des Festivals z rękami zakrytymi ustami.

W ostatnich latach w Cannes odbyło się kilka dramatycznych demonstracji kobiet w filmie. W wydarzenie Time’s Up 2018, 82 kobiety – w tym Cate Blanchett i Kristen Stewart – stanęły w proteście na schodach Palais. W następnym roku Thierry Frémaux, dyrektor artystyczny Cannes, podpisała na wiecu zobowiązanie dotyczące parytetu płci.

Jednak takie momenty były we Francji zjawiskiem odstającym. W 2018 roku Catherine Deneuve była sygnatariuszką listu otwartego opublikowanego w Le Monde, w którym argumentowała, że ​​ruch #MeToo posunął się za daleko. Kiedy w 2020 r Romana Polańskiego zdobył nagrodę dla najlepszego reżysera na Cezarach, aktor Adèle Haenel – która w tym samym roku oświadczyła, że ​​była molestowana seksualnie przez francuskiego reżysera Christophe’a Ruggię w wieku od 12 do 15 lat – opuściła ceremonię. Ruggia zaprzecza zarzutom. W zeszłym roku Haenel powiedziała, że ​​tak całkowicie porzucił francuski przemysł filmowy z powodu „samozadowolenia wobec agresorów seksualnych”.

Polański, oskarżony o zgwałcenie 13-letniej dziewczynki w 1977 r. i przyznał się do lżejszego zarzutu, jest nadal poszukiwany w Stanach Zjednoczonych dziesiątki lat po ucieczce przed wydaniem wyroku.

„Mamy sposób na idealizowanie i chronienie autorów oraz stawianie ich na takim piedestale, że stają się nietykalni” – mówi Godrèche o francuskim podejściu do kina. „Zdefiniowanie filmowca jako autora pozwala mu utożsamić się z geniuszem i być ponad prawami i normami”.

Francuski przemysł filmowy również został wstrząśnięty wieloma wydarzeniami oskarżenia o molestowanie seksualne przeciwko znanemu na całym świecie Gerarda Depardieu. 75-letni aktor ma stanąć przed sądem w październiku w związku z rzekomymi napaściami na tle seksualnym, do których doszło w 2021 roku na dwóch kobietach na planie filmu. Depardieu temu zaprzeczył.

Zapytana, co należy zmienić, Godrèche stara się określić zakres problemu, który jej zdaniem jest wszyty w materię francuskiego kina.

„We Francji musi się wiele wydarzyć” – mówi. „Nie jestem pierwsza i mam nadzieję, że nie ostatnia”.

Kręcąc „Moi Aussi” Godrèche miała nadzieję zmienić część dynamiki, do której przywykła na planie filmowym.

„Nie chciałam być osobą w hierarchii kina” – mówi. „To trochę jak w Cannes. Kiedy jesteś na planie, bardzo jasna jest hierarchia. To coś w rodzaju arystokracji.”

„Moi Aussi” to swego rodzaju chóralny wyraz wieloetapowego procesu upublicznienia doświadczenia przemocy seksualnej. Pod wieloma względami przedstawia własne doświadczenia Godrèche’a.

„Próbowałem zrozumieć, co mi się przydarzyło. To dziwna podróż. Wierzę, że przez całe moje życie aktorskie pod wieloma względami byłam muzą. Na wiele sposobów zmuszono mnie do milczenia” – mówi. „Nigdy nie pozwoliłem sobie całkowicie zaakceptować faktu, że wolno mi tworzyć swój świat i pisać własne filmy”.

Zapytana, czy cieszy się, że się zgłosiła, Godrèche wzdycha: „Och, bardzo się cieszę”.

„To nie znaczy, że czuję ulgę. Nie oznacza to, że w niektóre dni jestem szczęśliwy lub że nie jestem całkowicie przerażony i wyjątkowo przytłoczony siłą reakcji” – dodaje Godrèche. „Ale jestem absolutnie szczęśliwa, że ​​to zrobiłam, ponieważ wierzę, że miliony ludzi pragną, aby ich własne dziecko lub młoda kobieta, którą były, mogły znaleźć jakąś sprawiedliwość”.

___

Dziennikarz AP Thomas Adamson w Paryżu przyczynił się do powstania tego raportu.

___

Więcej relacji z Festiwalu Filmowego w Cannes można znaleźć na stronie https://apnews.com/hub/cannes-film-festival.

Prawa autorskie 2024 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być publikowany, rozpowszechniany, przepisywany ani rozpowszechniany bez pozwolenia.

źródło