Tesla testuje usługę robotaxi, która według Elona Muska zostanie uruchomiona w przyszłym roku

Elon Musk powiedział, że ma nadzieję uruchomić usługę, która umożliwi ludziom zamawianie autonomicznych pojazdów Tesla w Kalifornii i Teksasie w 2025 roku i twierdzi, że jego firma testowała już tę usługę z pracownikami w Bay Area.

Komentarze wygłoszone w środę na temat wyników finansowych Tesli za trzeci kwartał idą dalej niż to, co Musk obiecał dwa tygodnie temu podczas prezentacji Cybercab. NA To etapie Musk obiecał, że właściciele Modelu 3 i Modelu Y będą mogli korzystać z „bez nadzoru” wersji oprogramowania Tesli do jazdy autonomicznej w Kalifornii i Teksasie. Nie wspomniał jednak o sieci transportu pasażerskiego, mimo że Tesla od lat drażnił się z tym pomysłem.

Nie jest jasne, czy Tesla będzie musiała uzyskać pozwolenie kalifornijskiego Departamentu Pojazdów Silnikowych na przeprowadzenie testów, które, jak powiedział Musk, jego firma już przeprowadza. DMV nie odpowiedziało natychmiast na prośbę o komentarz.

David Lau, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania w Tesli, powiedział podczas rozmowy telefonicznej, że w samochodach, do których dzwonili pracownicy, mieli za kierownicą kierowcy zapewniający bezpieczeństwo. I żeby było jasne, żaden pojazd Tesli nie jest obecnie w stanie prowadzić się sam bez interwencji człowieka.

Obecnie oprogramowanie Full Self-Drive (FSD) Tesli jest uważane za zaawansowany system wspomagania kierowcy, a nie za system autonomiczny, taki jak ten, którego Waymo używa w swojej robotaxis. FSD oferuje pewne zautomatyzowane funkcje, które są dostępne na autostradach i ulicach miast, jednak system nadal wymaga od kierowcy uwagi i przejęcia kontroli.

Musk powiedział podczas rozmowy, że Tesla przejdzie odpowiedni proces zatwierdzania przez organy regulacyjne w Kalifornii, zanim udostępni taką usługę zwykłym konsumentom, choć ubolewał nad biurokracją i powiedział, że spodziewa się płynniejszego procesu w swoim rodzinnym stanie Teksas. Proces regulacyjny w Kalifornii mający na celu uruchomienie komercyjnej usługi robotaxi ma wiele poziomów, które wymagają zgody DMV i Kalifornijska Komisja ds. Usług Publicznych. Waymo jest jedyna obecnie dozwolona firma do obsługi komercyjnej usługi robotaxi bez sterownika w San Francisco.

Musk wyraził również opinię, że Tesla może uruchomić usługę w innych stanach również do końca przyszłego roku.

Twierdzenia te pojawiają się po latach przesadnych obietnic Muska co do zdolności Tesli do opracowania oprogramowania, które będzie w stanie autonomicznie prowadzić samochody. Pierwotnie obiecał w 2016 r od czasu usunięcia postu na stronie internetowej Tesli, że „Wszystkie obecnie produkowane samochody Tesli mają w pełni osprzęt do samodzielnego prowadzenia”, a w kolejnych latach wydawało się, że wystarczy pstryknąć przełącznik, aby zapełnić ulice samochodami autonomicznymi.

Nawet sprzętowa część tej obietnicy się nie potwierdziła.

Tesla musiała ulepszyć samochody, dodając wczesne wersje tak zwanego sprzętu „w pełni autonomicznego”. Musk przyznał podczas środowej rozmowy telefonicznej, że samochody wyposażone w to, co Tesla nazywa „Hardware 3” – które zaczęła montować w swoich pojazdach elektrycznych w 2019 r. – mogą ostatecznie nie być w stanie same prowadzić. Jeśli pewnego dnia Tesla osiągnie punkt, w którym jej oprogramowanie będzie mogło sterować pojazdami bez nadzoru i nie będzie działać na sprzęcie 3, Musk obiecał wymianę tego sprzętu bez żadnych kosztów dla właścicieli.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here