Straty związane z oszustwami cybernetycznymi mogą wynieść 0,7% PKB, wynika z projektów badawczych MHA

Obraz do reprezentacji. | Źródło zdjęcia: Reuters

Według prognoz indyjskiego Centrum Koordynacji Cyberprzestępczości (I4C), które podlega unijnemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (MHA), Hindusi prawdopodobnie stracą w przyszłym roku ponad 1,2 lakh crore z powodu oszustw internetowych.

Starszy urzędnik rządowy powiedział, że według badania I4C konta bankowe typu mule – wykorzystywane do ułatwiania nielegalnych transakcji i prania pieniędzy – są jedną z głównych przyczyn internetowych oszustw finansowych, które mogą potencjalnie wyprowadzić 0,7% PKB kraju.

„Większość zdefraudowanych pieniędzy jest wywożona z kraju, a większość oszustw ma swoje korzenie w Chinach lub w podmiotach powiązanych z Chinami. Zdarzają się również oszustwa krajowe, podczas których pieniądze są wypłacane z bankomatów po przeskoczeniu kilku kont” – powiedział urzędnik.

Około połowa cyberprzestępstw, w związku z którymi wpływają skargi, ma swoje źródło w Chinach oraz w Kambodży i Birmie, powiedział 3 stycznia dyrektor naczelny I4C Rajesh Kumar. Z prezentacji I4C, którą oglądało Hindusagencja śledcza codziennie identyfikuje około 4000 kont bankowych mułów.

Wyniszczające oszustwa

„Oszustwa cybernetyczne mogą potencjalnie sparaliżować gospodarkę kraju. Można je wykorzystać do finansowania terroryzmu i prania pieniędzy. Na przykład w okresie od marca do maja kryptowaluta o wartości 5,5 crore funtów została zakupiona przy użyciu kont indyjskich i wyprana poza granicami kraju za pośrednictwem międzynarodowej giełdy kryptowalut w ramach ponad 350 transakcji” – powiedział urzędnik.

W pierwszej połowie tego roku, do 30 czerwca, łączne straty spowodowane oszustwami finansowymi zgłoszonymi za pośrednictwem portalu cyberprzestępczego MHA i infolinii 1930 wyniosły 11 269 crore funtów. Infolinia i portal są powiązane z aparatem Policji Państwowej, a także z ponad 200 pośrednikami finansowymi, bankami i portfelami. Są przypadki, które policja rejestruje oddzielnie, ale są też przypadki, gdy ludzie nie zgłaszają przestępstwa.

Globalni oszuści

System raportowania i zarządzania obywatelskimi oszustwami finansowymi firmy I4C zidentyfikował 18 hotspotów bankomatów w całym kraju, z których pieniądze zostały oszukańczo wypłacone. Zgłaszano także wypłaty gotówki z zagranicznych bankomatów przy użyciu kart debetowych należących do kont mule w Dubaju, Hongkongu, Bangkoku i Rosji.

Rząd zidentyfikował „ośrodki oszustwa” w krajach Azji Południowo-Wschodniej, takich jak Kambodża, Birma i Laos, które przypominają centra telefoniczne i stały się centrum oszustw inwestycyjnych. Oszuści — w tym duża liczba z Indii — dzwonią do niczego niepodejrzewających osób w całym kraju z indyjskich numerów telefonów komórkowych i różnymi metodami oszukują ludzi na ich pieniądze. Urzędnik powiedział, że ostatnio w Azerbejdżanie zidentyfikowano także oszukańcze podmioty.

Ograniczanie kont mułów

MHA prawdopodobnie zorganizuje spotkanie z Ministerstwem Finansów Unii i Bankiem Rezerw Indii w celu opracowania mechanizmu kontrolowania rachunków mułów.

„Konta mułowe nie mogą działać bez wiedzy banków. Urzędnicy banku muszą zaalarmować, jeśli zauważą transakcje o niezwykle dużej wartości na rachunkach o niskim saldzie lub należących do osób najemnych. Zdefraudowane pieniądze są zwykle przechowywane na tych kontach, zanim zostaną wywiezione z kraju w postaci kryptowaluty” – powiedział urzędnik.

Inny urzędnik powiedział, że banki powinny zaktualizować swoje systemy, aby identyfikowały wielokrotne logowania do kont bankowych z jednego adresu protokołu internetowego i ostrzegały organy ścigania, jeśli adres znajduje się poza granicami kraju. „System bankowy powinien również zauważyć nagłą zmianę wolumenu i częstotliwości transakcji” – dodał urzędnik.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here