Meta, spółka matka Facebooka i Instagrama, testuje oprogramowanie do rozpoznawania twarzy w celu zwalczania oszustw typu „przynęta na gwiazdy” na swoich platformach, a także umożliwienia użytkownikom łatwiejszego odzyskiwania dostępu do swoich kont.
Gigant technologiczny planuje wykorzystać tę technologię do identyfikacji reklam typu „przynęta na gwiazdy”, które wykorzystują wizerunki osób publicznych w reklamach prowadzących ludzi do oszukańczych witryn internetowych, w których są proszeni o udostępnienie danych osobowych lub przesłanie pieniędzy.
Jeśli jej systemy wykryją możliwą „przynętę na celebrytę”, Meta użyje rozpoznawania twarzy, aby porównać twarze w reklamie ze zdjęciami profilowymi osób publicznych na Facebooku i Instagramie, poinformowała w poniedziałkowym poście na blogu.
Firma testuje także wykorzystanie oprogramowania do rozpoznawania twarzy w celu weryfikacji tożsamości użytkownika. Dzięki tej technologii użytkownicy będą mogli przesłać selfie wideo, które zostanie porównane ze zdjęciami profilowymi.
„Oszuści są nieustępliwi i stale rozwijają swoje taktyki, aby uniknąć wykrycia” – stwierdziła Meta w swoim poście na blogu. „Jesteśmy równie zdeterminowani, aby ich wyprzedzić, i będziemy nadal budować i testować nowe zabezpieczenia techniczne, aby wzmocnić nasze możliwości wykrywania i egzekwowania prawa”.
Meta próbowała wcześniej zastosować oprogramowanie do rozpoznawania twarzy, ale zaprzestała stosowania tej technologii w 2021 r. w obliczu „rosnących obaw społecznych” i braku „jasnych zasad” ze strony organów regulacyjnych.
Gigant technologiczny podkreślił w poniedziałek, że sprawdził swoje najnowsze zastosowania rozpoznawania twarzy „poprzez nasz solidny proces przeglądu prywatności i ryzyka oraz stworzył ważne zabezpieczenia”.
Meta natychmiast usuwa wszelkie dane dotyczące twarzy wykorzystywane w tych procesach i nie wykorzystuje ich do żadnych innych celów – stwierdziła.
Firma planuje także rozpocząć dostarczanie osobom publicznym, które padły ofiarą oszustw typu „przynęta na gwiazdy”, powiadomień informujących je, że zostały zapisane do programu. Mają jednak możliwość rezygnacji, zauważyła Meta.