Kurczące się marże Tesli wywierają presję na nadchodzące zyski

Inwestorzy obawiają się, że wyniki kwartalne sprawią, że Tesla będzie jeszcze bardziej odstająca. (David Paul Morris/Bloomberg News)

(Bądź na bieżąco z aktualnościami dotyczącymi transportu: Otrzymuj TTNews na swoją skrzynkę odbiorczą.)

W obliczu spadających akcji i malejących zysków Tesla Inc. w coraz większym stopniu wygląda na dziwną spółkę wśród swoich konkurentów z branży mega-kapitalizacji. Inwestorzy obawiają się, że wyniki kwartalne sprawią, że producent pojazdów elektrycznych stanie się jeszcze bardziej odstający.

Firma kierowana przez Elona Muska jest jedynym członkiem tak zwanej Siedmiu Wspaniałych, od którego oczekuje się spadku zysków najnowsze wyniki kwartalne – i jedyny, w przypadku którego szacunki Wall Street spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym. Akcje spółki spadły w tym roku o 12% do 22 października, podczas gdy wszystkie spółki z branży Big Tech zyskały na popularności. Mimo to pozostaje najdroższą akcją w grupie w porównaniu z zyskami, co utrudnia jej osiąganie zysków.

Wyniki, które zostaną ogłoszone 23 października po zamknięciu, mogłyby nie mieć tak dużego znaczenia, gdyby Tesla zaimponowała swoimi inwestorami spektakularna prezentacja autonomicznego samochodu na początku tego miesiąca. Ale robotaxi nie spełnił wysokich oczekiwańwywarcie większego nacisku na podstawową działalność firmy, jaką jest sprzedaż pojazdów elektrycznych.

„Inwestorzy zaczynają tracić cierpliwość do Tesli, zwłaszcza po wydarzeniu w postaci robotaxi, które od dawna było w planach, ale brakowało realizacji, a także w związku z tym, że oczekiwania dotyczące wzrostu w zakresie ich podstawowej działalności w ciągu najbliższych dwóch lat pozostają niskie” – powiedział David Wagner, menedżer portfela w firmie Doradcy Kapitałowi Aptus.

(Bloomberg)

Wall Street będzie wypatrywać oznak wskazujących, że spowalniająca sprzedaż pojazdów elektrycznych zbliża się do najniższego poziomu, i będzie zwracać uwagę na marże, które przez ostatni rok znajdowały się pod presją. Inwestorzy z niecierpliwością czekają również na informacje o tańszym modelu pojazdu elektrycznego.

Lepszy od oczekiwanego zestaw liczb pomógłby wzmocnić zaufanie w najbliższej perspektywie, choć analitycy ostrzegali, że znaczny wzrost cen akcji może być trudny bez większej przejrzystości co do długoterminowego wzrostu.

„Niezależnie od wyniku za trzeci kwartał, uważamy, że trwała, wzrostowa rekomendacja może nie nastąpić, dopóki inwestorzy nie będą mieli powodów do podwyższenia szacunków” – napisał w notatce Alexander Potter, analityk Piper Sandler. Potter spodziewa się, że powody te pojawią się w przyszłym roku, łącznie z zaprezentowaniem nowego produktu i zatwierdzeniem przez organy regulacyjne zaawansowanego oprogramowania wspomagającego kierowcę firmy w nowym regionie, np. w Chinach.

Analitycy oczekują średnio, że spółka odnotuje zysk na akcję w wysokości 60 centów za trzy miesiące zakończone 30 września, co stanowi 10% spadek w porównaniu z okresem rok temu. Według danych zebranych przez Bloomberg przychody szacowane są na około 25,4 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 8,9% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Szacunki za trzeci kwartał wskazują na znaczny spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy analitycy prognozowali EPS na poziomie 1,09 USD. Tymczasem oczekuje się, że główny wskaźnik obserwowany przez handlowców – marża brutto z branży motoryzacyjnej z wyłączeniem kredytów regulacyjnych – wyniesie 14,9%, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z wartością 14,6% w drugim kwartale.

„Najważniejszym czynnikiem dla akcji w perspektywie krótkoterminowej jest to, czy trendy popytu kształtują się powyżej lub poniżej oczekiwań oraz czy marże brutto są powyżej lub poniżej” – powiedział Cole Wilcox, menedżer portfela w Longboard Asset Management. Chociaż pozycja Tesli na rynku pojazdów elektrycznych pozostaje silna w porównaniu z rywalami, „popyt na pojazdy elektryczne nie jest już tak gwałtownie rozwijającą się kategorią jak kiedyś” – zauważył Wilcox.

Tesla znajduje się na czele spowolnienia popytu na pojazdy elektryczne od końca 2023 r., ponieważ konsumenci naciskani przez inflację, wysokie koszty kredytu i nerwowość związaną ze spowolnieniem gospodarczym wstrzymują duże zakupy. W odpowiedzi firma agresywnie obniżała ceny, aby przyciągnąć kupujących i podciąć powstającą konkurencję. Chociaż pomogło im to pozyskać część klientów, nie zrównoważyło to w pełni słabego popytu i ucierpiały zarówno przychody, jak i zyski.

Niższe oczekiwania dotyczące zysków sprawiły, że wycena akcji Tesli wydaje się jeszcze droższa. Przy 74-krotności zysków z transakcji forward jest to najdroższa grupa mega-cap, w skład której wchodzą Amazon.com Inc., Microsoft Corp., Apple Inc., Alphabet Inc., Meta Platforms Inc. i Nvidia Corp.

Dyrektor generalny McLeod Software, Tom McLeod, bada potencjał sztucznej inteligencji w zakresie zwiększania wydajności i budowania odporności. Dołącz do nas powyżej lub przechodząc do RoadSigns.ttnews.com.

Mimo to inwestorzy twierdzą, że pozycja firmy wśród Siedmiu Wspaniałych pozostaje aktualna, biorąc pod uwagę zdolność Tesli do wprowadzania innowacji i potencjalnej dominacji w przemyśle samochodowym w przyszłości, w której pojazdy autonomiczne będą normą.

„Nadchodzące zyski Tesli są kluczowe, ale stanowią część szerszego obrazu” – powiedział Adam Sarhan, założyciel i dyrektor generalny 50 Park Investments. „Na razie jest za wcześnie, aby zwolnić Teslę z Mag 7, ale firma z pewnością wywiera presję, aby udowodniła swoją wartość”.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here