- W październiku handel detaliczny w dalszym ciągu odnotowywał ożywienie dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym, wspieranym przez zakupy online oraz dobre wyniki sklepów odzieżowych i domów towarowych
- Wzrost wydatków na rozrywkę sięgnął 13,5%, napędzany sprzedażą biletów na Coldplay i popularne seriale streamingowe, takie jak Rywale ulepszone treści cyfrowe
- Wydatki na niezbędne wydatki odnotowały największy spadek od kwietnia 2020 r., wraz z złagodzeniem obaw o inflację cen żywności, o cztery punkty procentowe
- Patrząc w przyszłość na „Czarny Piątek”, jedna trzecia kupujących woli, aby rozłożyć go na dłuższy okres, chociaż sam dzień jest nadal największym wydarzeniem w roku związanym z zakupami detalicznymi
- Raport Barclays Consumer Spend łączy setki milionów transakcji klientów z badaniami konsumenckimi, aby zapewnić dogłębny obraz wydatków w Wielkiej Brytanii
Wydatki na karty konsumenckie wzrosły w październiku o 0,7 procent rok do roku – mniej niż wrześniowy wzrost (1,2 procent) i poniżej ostatniej inflacji CPIH wynoszącej 2,6 procent. Wzrost był wspierany przez wydatki na artykuły inne niż niezbędne, które wzrosły o 2,1%, do czego przyczyniły się dobre wyniki w dziedzinie rozrywki (wzrost o 13,5%) oraz ożywienie w handlu detalicznym, który odnotował trzeci miesiąc wzrostu z rzędu.
W październiku wydatki niezbędne odnotowały największy spadek (-2,2 proc.) od kwietnia 2020 r. (-2,9 proc.). Wydatki w supermarketach spadły o -0,8 procent w miarę złagodzenia obaw konsumentów dotyczących inflacji cen żywności, o cztery punkty procentowe do 84 procent w porównaniu z 88 procent we wrześniu.
Inne miary zaufania wykazały znaczną poprawę rok do roku; zaufanie do finansów gospodarstw domowych wzrosło o 9 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem, do 70 proc. – na poziomie września. Podobnie 57 procent ma pewność, że jest w stanie wydać pieniądze na mniej istotne przedmioty, co stanowi wzrost o pięć punktów procentowych rok do roku.
Odbicia w handlu detalicznym
Rosnąca pewność Brytyjczyków znalazła odzwierciedlenie w październikowych wynikach handlu detalicznego. Sprzedaż detaliczna ogólna wzrosła o 5,2%, co stanowi najwyższy wzrost w tej kategorii od września 2023 r. Wydatki w domach towarowych również wzrosły o 4,7%, tymczasem odzież odnotowała wzrost o 1,9% po wzroście o 4,5% we wrześniu. Dzieje się tak, ponieważ nowe ubrania i akcesoria nie są już wymieniane jako numer jeden w przypadku cięć konsumenckich ograniczających wydatki – obecnie wynoszą 48% (spadek z 55%), a wyprzedziły je posiłki na wynos i posiłki na wynos, odpowiednio po 50%.
Czarny Piątek dzieli opinie
Ponieważ handel detaliczny nadal wykazuje oznaki ożywienia, wielu kupujących już planuje Czarny Piątek. Dwie piąte (37 procent) twierdzi, że zamierza robić zakupy w tegorocznym okresie wyprzedaży, podobny odsetek (45 procent) twierdzi, że woli przeglądać oferty z okazji Czarnego Piątku w Internecie, a zaledwie 16 procent woli robić zakupy w sklepie. Trzech na 10 (29 procent) zapisało produkty w swoim koszyku internetowym, aby móc monitorować, czy w Czarny Piątek zostaną obniżone, a jedna trzecia (33 procent) ma nadzieję kupić prezenty świąteczne na wyprzedażach.
Wskazując na zmieniający się charakter Czarnego Piątku – 33 procent kupujących twierdzi, że ten kamień milowy w handlu detalicznym jest dla nich lepszy teraz, gdy jest rozłożony na dłuższy okres, ale dwóch na pięciu (39 procent) nie czeka już z niecierpliwością na sezonowe wyprzedaże tak samo jak kiedyś. Mimo to wydatki w Czarny Piątek w 2023 r. wzrosły o 3,3% rok do roku i przez pięć lat z rzędu pozostały dniem najbardziej obciążonym wydatkami detalicznymi (z wyłączeniem artykułów spożywczych).
Coldplay podnosi wydatki na rozrywkę do wysokiego poziomu
Kolejną wyróżniającą się kategorią w październiku była rozrywka, bazująca na dobrych wynikach we wrześniu, które osiągnęły wzrost o 13,5% rok do roku. Wzrost ten był w dużej mierze spowodowany sprzedażą biletów na Coldplay World Tour. Treści cyfrowe i subskrypcje również wzrosły o 9,7% w związku z utrzymującą się streamflacją – rosnącymi cenami usług przesyłania strumieniowego, podczas gdy popularne programy, takie jak Rywale, porywacz serc, nikt tego nie chce I Agata na całego w dalszym ciągu zachęcał Brytyjczyków do spędzania wieczorów w pomieszczeniach zamkniętych.
Pasy zaciskają się przy wejściu i wyjściu
Aby priorytetowo traktować to, co kochają, oszczędni Brytyjczycy wciąż szukają sposobów na kontrolowanie swoich budżetów. Niemal połowa (46 procent) planuje ograniczyć wydatki uznaniowe, aby zaoszczędzić pieniądze, choć jest to marginalny spadek w porównaniu z wrześniem (49 procent). Wśród tych największych cięć wymieniono jedzenie poza domem (50 proc.), zamawianie fast foodów i dań na wynos (50 proc.) oraz picie w pubach, barach i klubach (41 proc.).
W październiku wydatki na dania na wynos i fast foody pozostały na stałym poziomie 0,0%, w porównaniu ze wzrostem o 0,8% w zeszłym miesiącu. Wydatki w barach, pubach i klubach również ustabilizowały się (0,0 proc.), co stanowi najniższy wzrost w tej kategorii od września 2022 r. (-0,5 proc.).
„Fundusze zabawy” i wyjazdy 2025
Oprócz wydatków na handel detaliczny i rozrywkę dwie piąte (46 procent) konsumentów twierdzi, że nadal kupują smakołyki i luksusowe zakupy, ponieważ sprawiają im radość, nawet jeśli starają się zaplanować budżet, przeznaczając na te produkty średnio 133 funtów miesięcznie. Słodycze i ciastka nadal znajdują się na szczycie listy smakołyków, na które zdecydowało się 43 procent, a 25 procent twierdzi, że nadal wydaje zarówno na kawę na wynos, jak i nowe ubrania i akcesoria.
Podróże pozostają popularne (wzrost o 6,7%), głównie dzięki wzrostowi liczby linii lotniczych (9,3%), ponieważ Brytyjczycy rezerwują wyjazdy zagraniczne. Duży popyt na podróże został także podkreślony przez zajęcie pierwszego miejsca na liście priorytetów wydatków uznaniowych przez wakacje, wybrane przez 22 proc. respondentów. Trzech na 10 konsumentów (28 procent) zarezerwowało już wyjazd na rok 2025, prawie jedna czwarta (23 procent) tych urlopowiczów dokonuje rezerwacji wcześniej, aby zaoszczędzić pieniądze, a jeden na trzech (31 procent) odwiedzi nowe miejsce nie byli tam wcześniej.
Wydatki w biurach podróży, choć nadal rosną, nieznacznie spadły od września (7,8% w porównaniu z 9,2%), co może wskazywać, że w przyszłym roku urlopowicze będą podchodzić do podróży w bardziej praktyczny sposób.
Karen Johnson, dyrektor ds. sprzedaży detalicznej w Barclays, powiedziała: „Dni stają się coraz ciemniejsze i dłuższe, ale Brytyjczycy nadal znajdują dobre strony, traktując priorytetowo rzeczy, które kochają.
„Tętno niesamowitych artystów muzycznych występujących tutaj w Wielkiej Brytanii, takich jak Coldplay, oznacza, że wydatki na rozrywkę nadal rosną, osiągając w październiku 13,5% wzrostu. Tymczasem mały ekran w dalszym ciągu przyciąga Brytyjczyków do bardziej przytulnych wieczorów, rezygnując z wieczorów spędzonych w pubach, barach i restauracjach, zamiast tego ciesząc się streamingiem i zakupami w zaciszu domu.
„Będziemy uważnie śledzić, czy zaufanie konsumentów utrzyma się w listopadzie i w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie”.
Jack Meaning, główny ekonomista brytyjskiej firmy Barclays, powiedział: „W obliczu ciągłego osłabiania presji cenowej i wstępnych oznak ponownej poprawy zaufania konsumentów po czymś, co wydawało się być spadkiem po wyborach, uważamy, że etap realnego wzrostu wydatków jest przygotowany w miarę zbliżania się ostatniego kwartału rok i patrzeć w przyszłość na rok 2025.”
Ogólne dane dotyczące wzrostu
Wydaj wzrost |
Wzrost transakcji |
|
Niezbędny |
-2,2% |
-1,4% |
Nieistotne |
2,1% |
2,1% |
|
|
|
OGÓLNIE |
0,7% |
0,7% |
Sprzedaż detaliczna |
0,7% |
0,5% |
Odzież |
1,9% |
4,1% |
Sklep spożywczy |
-0,4% |
-0,8% |
· Supermarkety |
-0,8% |
-1,9% |
· Specjalista ds. żywności i napojów |
2,4% |
4,9% |
Gospodarstwo domowe |
-3,6% |
0,6% |
· Ulepszenia domu i majsterkowanie |
-7,7% |
-10,9% |
· Elektronika |
0,8% |
11,0% |
· Sklepy meblowe |
-1,0% |
5,7% |
· Centra ogrodnicze |
-4,1% |
-3,1% |
Ogólni sprzedawcy detaliczni |
5,2% |
3,5% |
· Ogólni sprzedawcy detaliczni i katalogi |
6,0% |
3,5% |
· Domy towarowe |
4,7% |
7,7% |
· Dyskonty |
0,3% |
-0,4% |
Specjalistyczni sprzedawcy detaliczni |
2,0% |
-0,4% |
· Farmacja, zdrowie i uroda |
7,6% |
1,1% |
· Sport i rekreacja |
-3,5% |
-5,6% |
· Inni wyspecjalizowani sprzedawcy detaliczni |
-0,1% |
-0,8% |
Gościnność i wypoczynek |
4,5% |
1,6% |
Treści cyfrowe i subskrypcja |
9,7% |
8,1% |
Jedzenie i picie |
-0,3% |
-2,2% |
· Restauracje, kawiarnie i piekarnie |
-0,6% |
-2,4% |
· Bary, puby i kluby |
0,0% |
-1,4% |
· Dania na wynos i fast foody |
0,0% |
-2,4% |
Rozrywka |
13,5% |
5,3% |
Hotele, kurorty i zakwaterowanie |
3,2% |
0,1% |
Podróż |
6,7% |
5,5% |
· Biura podróży |
7,8% |
16,5% |
· Linie lotnicze |
9,3% |
5,5% |
· Transport publiczny |
1,0% |
1,5% |
· Inne podróże |
7,4% |
14,1% |
Inny |
-4,3% |
-1,4% |
Paliwo |
-15,1% |
-8,1% |
Automobilizm |
-5,2% |
6,5% |
Inne usługi |
1,8% |
2,4% |
Doświadczenia |
3,7% |
2,4% |
|
|
|
W Internecie |
3,2% |
5,0% |
Twarzą w twarz |
-1,4% |
-1,0% |
Uwagi dla redaktorów
Założona w 2014 roku firma Barclays publikuje co miesiąc komunikat prasowy, w którym komentuje trendy w wydatkach konsumenckich.
W swoich spółkach wydających i przejmujących Barclays obsługuje prawie 40 procent krajowych transakcji kartami kredytowymi i debetowymi, co zapewnia nam unikalny wgląd w wydatki konsumenckie w Wielkiej Brytanii. O ile nie zaznaczono inaczej, niniejszy komunikat prasowy opiera się na danych dotyczących wydatków kart konsumenckich pochodzących od firmy Barclays wydającej karty – tj. transakcji kartami debetowymi Barclays i kartami kredytowymi Barclaycard. Dotyczy okresu 23 wrześniard – 20 październikat 2023 vs 21 wrześniaul – 18 październikat 2024.
Od października 2024 r. Barclays będzie raportował wzrost wydatków konsumentów na „restauracje, kawiarnie i piekarnie”, co stanowi połączenie dwóch poprzednich kategorii: „restauracje” oraz „inna żywność i napoje”. Nowa kategoria „Restauracje, kawiarnie i piekarnie” lepiej odzwierciedla całkowite wydatki konsumentów na posiłki poza domem.
Badanie wydatków konsumenckich Barclays opisane w tym komunikacie prasowym zostało przeprowadzone pomiędzy 18t i 22II października przez Opinium Research na zlecenie Barclays. W każdej rundzie badania wzięło udział 2000 respondentów, co stanowiło reprezentatywną próbę brytyjskich konsumentów według wieku, płci, regionu i grupy dochodowej.
Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z Dee Fallon pod adresem deirdre.fallon@barclays.com
O Barclaysie
Naszą wizją jest bycie liderem w globalnych finansach, skupionym wokół Wielkiej Brytanii. Jesteśmy zdywersyfikowanym bankiem posiadającym kompleksowe franczyzy w zakresie bankowości konsumenckiej, korporacyjnej, majątkowej i prywatnej w Wielkiej Brytanii, wiodącym bankiem inwestycyjnym i silnym, specjalistycznym bankiem konsumenckim w USA. Za pośrednictwem tych pięciu działów wspólnie pracujemy na rzecz lepszej przyszłości finansowej naszych klientów, klientów i społeczności.
Więcej informacji na temat Barclays można znaleźć na naszej stronie internetowej Strona główna.barclays
Informacje o rynku Barclays i spostrzeżeniach klientów
Barclays Market and Customer Insights pomaga firmom być na bieżąco z trendami wydatków, monitoruje ich pozycję rynkową i poprawia zrozumienie zachowań klientów w oparciu o rzeczywiste wydatki klientów. W celu uzyskania dalszych informacji proszę o e-mail kontakt-MCI@barclays.com.