Jeśli podoba Ci się „Wicked”, mamy dla Ciebie kolejną alternatywną muzyczną opowieść o „Czarnoksiężniku z krainy Oz”. Zupełnie nowy i sprytnie zaprojektowany, obecnie wystawiany na scenie w Metropolitan w San Andreas.
„East of Oz” zespołu Fourth Wall Entertainment Troupe, którego premiera odbyła się w ubiegły weekend, będzie można oglądać do połowy listopada. Przedstawienie to zabawny teatr lokalnej społeczności w Fourth Wall, ujmująco najwspanialszy; włączający i wspierający uznane i początkujące talenty, innowacje i sprytną kreatywność w ograniczonym zakresie.
Cyndie Klorer, założycielka i dyrektor kreatywna Fourth Wall, powiedziała, że wpadła na pomysł „Na wschód od krainy Oz” około rok temu po ciepłym przyjęciu inscenizacji innego jej dzieła, „Oh, You Beautiful Doll”.
„Wiedziałam, że chcę zająć się kolejnym wciągającym musicalem z szafy grającej” – zwierzyła się. „Chciałam opowiedzieć historię o Złej Czarownicy ze Wschodu i o tym, co by się stało, gdyby dom Doroty wylądował na Złej Czarownicy z Zachodu, a zamiast tego zostalibyśmy zmuszeni do rozprawienia się z wiedźmą w rubinowym pantofelku”.
Klorer zaczął więc szukać informacji, czytać i zakochiwać się w opowiadaniu L. Franka Bauma „Blaszany Drwal z krainy Oz”, czerpiąc z niego wiele inspiracji i luźno opierając „Na wschód od krainy Oz” na opowieści Bauma o Blaszanym Drwalu, aczkolwiek z, jak to określiła, „dużą swobodą twórczą”.
Gdy fabuła nabrała już kształtu, Klorer, z pomocą reżyserów i córki, zaczęła tworzyć listę możliwych znanych melodii, które pojawiły się już w uniwersum muzyki popularnej, a które można by wplecić w fabułę, w stylu muzycznym z szafy grającej, aby dodać jej ostrości, lekkości i żywiołowości.
Mniej więcej dwa tuziny hitów międzygatunkowych, od lat pięćdziesiątych XX wieku do współczesności, stworzyło dość sprytny skrót. Wśród nich: „(Theme From) The Monkees”, „I Hate Everything About You” (Three Days Grace), „Długa i kręta droga” (Beatles), „Last Resort” (Papa Roach), „Tin Man” ( Miranda Lambert), „Szklane serce” (Blondie), „Łańcuch” (Fleetwood Mac), „Wyprostuj się i leć w prawo” (Nat King Cole), „Bohater” (Mariah Carey), „Nie jesteś moją własnością” ” (Lesley Gore), „Trudno powiedzieć, że przepraszam” (Chicago).
Błyszczące w świetle reflektorów
Choć Klorer naprawdę chciała wyreżyserować napisaną przez siebie sztukę, stwierdziła, że wahała się, czy to zrobić, czy wreszcie po raz pierwszy od sześciu lat, gdy jej reżyserką będzie występować na własnej scenie w Met. Nic dziwnego, że w jej codziennej roli czuwania i utrzymywania wesołego przebiegu operacji, głównie zza kulis, wymowna do niej była rola granej przez Bauma Glindy, Dobrej Czarownicy; zwłaszcza gdy nadarza się okazja do wcielenia się w rolę lśniącej divy poprzez założenie obszernej, falującej spódnicy, magicznej laski z gwiazdami i świetlistej korony!
„Występowałam tylko z konieczności, jako dublerka, dlatego bardzo chciałam wziąć udział w przesłuchaniu do roli Glindy” – przyznała. Poprosiła Beth Brant i Zie Harman, które w zeszłym sezonie wyreżyserowały „Alice’s Adventures Underground”, aby przejęły obowiązki reżyserskie.
„Z radością się zgodzili, ale powiedzieli mi wyraźnie, że będę musiał wziąć udział w przesłuchaniu tak jak wszyscy inni” – dodał Klorer. „Nie miało znaczenia, czy byłem autorem, czy właścicielem; Miałem nie być traktowany w żaden specjalny sposób. Na szczęście dostałem tę rolę, którą chciałem, bo w przeciwnym razie z pewnością oznaczałoby to pokorę!”
W „East of Oz” występuje wielu stałych bywalców Met. Jak zauważył Klorer, „Tchórzliwy lew (Joe Urrutia), Strach na wróble (Sam Shelton) i Glinda (Cyndie Klorer) są obok Dorothy (Jillian Zahniser), która jest pełnoprawną dziewczyną ze wsi, od kraciastego kombinezonu po południowe brzdęk.
„Uzyskujemy głębszy wgląd w Blaszanego Człowieka (Joe Slankard), gdy odkrywamy przed nami historię jego pochodzenia. Poznajemy trzy nowe postacie: Nimmie Amee (Em Darmsted), Ku-Klipa (Stephen Daly) z opowieści Bauma („Druwniak z krainy Oz”) i Margorie Ruggey, którą stworzyłem na podstawie Złej Czarownicy ze Wschodu, i którego tak się składa, że gra moja córka Pandora Muetterties.
„W naszej obsadzie znajduje się 20 osób w wieku od 8 do 78 lat! Powiedziałbym, że ocena serialu to PG, ponieważ Zła Czarownica ze Wschodu nie zawsze ogląda swoje „P” i „Q”, co jest przerażające dla biednej Glindy!”
Oprócz trzech nowych postaci, opowieść alternatywna oferuje wiele zwrotów akcji w opowieści o „Czarnoksiężniku z krainy Oz”, w tym przyjazne latające małpy i wrony oraz szereg intrygujących i przemieniających doświadczeń w relacjach. Obsada najwyraźniej dobrze się bawi, wdzierając się do szafy grającej popularnej muzyki i rozkoszując się przeważnie luźną atmosferą koleżeństwa. Enterprise zauważa, że istnieje jedna bardzo „staroszkolna” scena przypominająca braci Grimm, która symuluje straszliwą (ale bezkrwawą) utratę wielu kończyn w ramach klątwy rzuconej przez złą wiedźmę.
Z okazji ferii zimowych kolejnym przedstawieniem Met będzie „Belles on Broadway” – kolejne oryginalne dzieło Klorera o trzech siostrach, które regularnie występują w audycji radiowej z lat czterdziestych XX wieku, próbując dostać się na Broadway.
Do 17 listopada „East of Oz” będzie miało jeszcze kilka występów. W piątki i soboty o 19:00 oraz w niedziele o 14:00 można uzyskać więcej informacji na temat Fourth Wall Entertainment Troup lub Metropolitan, 59 Main St. w San Andreas, pokazy i zajęcia, a także informacje o biletach, odwiedź 4thwalltroupe.com