- Zarówno Toyota, jak i BMW odnotowały w środę spadek zysków.
- Japońscy i niemieccy producenci samochodów borykają się ze spadkiem sprzedaży w Chinach.
- Chińscy giganci zajmujący się pojazdami elektrycznymi, tacy jak BYD, wypierają zagranicznych producentów samochodów i coraz bardziej wkraczają na rynek premium.
Chińscy giganci zajmujący się pojazdami elektrycznymi rosną w siłę, wywierając presję na zagranicznych producentów samochodów na największym rynku samochodowym na świecie.
Toyota i BMW zgłosiły w środę spadek kwartalnych zysków, przy spadku sprzedaży w Chinach w przypadku obu firm w obliczu rosnącej konkurencji od lokalnych producentów samochodów, takich jak BYD.
Zysk Toyoty za kwartał kończący się we wrześniu wyniósł 573,7 miliarda jenów (3,7 miliarda dolarów), w porównaniu z prawie 1,28 biliona jenów (8,3 miliarda dolarów) w tym samym okresie ubiegłego roku.
Firma zmaga się ze spowolnieniem sprzedaży w Chinach i na rodzimym rynku, w Japonii.
Według danych Toyoty opublikowanych w październiku, sprzedaż w Japonii spadła o prawie 17% w pierwszych dziewięciu miesiącach roku.
Tymczasem w Chinach Toyota stoi w obliczu ostrej konkurencji ze strony lokalnych gigantów pojazdów elektrycznych, takich jak BYD. Dzięki przystępnej ofercie pojazdów elektrycznych BYD ma szybko odebrali udziały w rynku firmom zagranicznym.
Sprzedaż w Chinach spadła o nieco ponad 10% w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku, przy czym Toyota przypisuje ten spadek „trudnym warunkom rynkowym”, takim jak „nasilająca się konkurencja cenowa”.
Tymczasem europejski producent luksusowych samochodów BMW również stanął w obliczu słabości w Chinach i głośnego wycofania go z rynku.
Niemiecka grupa samochodowa podała, że w środę zysk przed opodatkowaniem spadł o prawie 80% w porównaniu z rokiem poprzednim.
BMW obniżyło wcześniej swoje perspektywy finansowe po wycofaniu z rynku ponad 1,5 miliona pojazdów z powodu problemu z układem hamulcowym. Producent samochodów podał, że dostawy w Chinach spadły w trzecim kwartale o 30%.
Podobnie jak niemieccy rywale, Mercedes i Audi, BMW odczuło spadek popytu na luksusowe pojazdy w Chinach – a także stoi przed problemem presja ze strony lokalnych rywali.
BYD i producent smartfonów Xiaomi poczynili wysiłki, aby wejść na rynek premium. W zeszłym roku firma BYD wprowadziła na rynek SUV Yangwang U8 za 150 000 dolarów, a Xiaomi niedawno zaprezentowało wyczynowa wersja luksusowego sedana SU7.
Toyota i BMW nie odpowiedziały na prośbę o komentarz wysłaną poza normalnymi godzinami pracy.