Zapotrzebowanie Indii na kluczowe paliwa samochodowe (diesel I benzyna) ma rosnąć aż o 55 000 baryłek dziennie (b/d) w sezonie festiwalowym od października do grudnia, podała w czwartek S&P Global Commodity Insights.
Apetyt Indii na produkty naftowe w okresie od października do grudnia wzrośnie w związku ze zbliżającym się sezonem festiwalowym, a także sezonem rolniczym, po kilku miesiącach zmniejszonej konsumpcji spowodowanej nadmiernymi deszczami monsunowymi.
- Przeczytaj także: Zużycie oleju napędowego w Indiach prawdopodobnie przekroczy 93 mln ton w roku budżetowym 25
„Patrząc na czwarty kwartał, szacujemy, że popyt na ropę w Indiach będzie rósł o 3,5-4 procent rok do roku. Prognozujemy roczny wzrost popytu o 50 000–55 000 baryłek dziennie zarówno na benzynę, jak i olej napędowy w czwartym kwartale, chociaż północno-wschodnie deszcze monsunowe mogą nieznacznie ograniczyć popyt” – powiedział Himi Srivastava, analityk ropy naftowej w Azji Południowej w S&P Global Commodity Insights.
Indie pokrywają 85% swojego zapotrzebowania na ropę naftową poprzez import. 22 października kontrakty terminowe na ropę naftową wzrosły w kontekście utrzymującej się niepewności co do zasięgu oczekiwanego izraelskiego ataku na Iran.
„Oczekuje się, że wybory w głównych stanach, takich jak Maharasztra i Jharkhand, również zwiększą popyt na paliwo w transporcie. Ponadto sezon małżeński trwający od listopada do stycznia zazwyczaj skutkuje zwiększoną sprzedażą samochodów i przepływem towarów, co jeszcze bardziej zwiększa popyt na paliwo” – dodał Srivastava.
- Przeczytaj także: Po wrześniowym szczycie indyjski eksport oleju napędowego może stracić impet w związku z niższymi marżami popytu wewnętrznego
Sezon monsunowy, trwający zazwyczaj od czerwca do września, był o 8% wyższy od długoterminowej średniej w 2024 r., powodując nadmierne opady deszczu i zniszczenia infrastruktury w całym kraju. Monsun południowo-zachodni wycofał się 15 października, podczas gdy monsun północno-wschodni rozpoczął się pięć dni wcześniej, prawdopodobnie przynosząc ponadprzeciętne opady na południowym półwyspie i wschodnich regionach w październiku i listopadzie.
„We wrześniu 2024 r. zapotrzebowanie na ropę w Indiach spadało z roku na rok z powodu intensywniejszych niż zwykle opadów, które miały wpływ na ruch drogowy, budownictwo i działalność górniczą. To szczególnie osłabiło popyt na olej napędowy, który spadł o prawie 2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Popyt na benzynę pozostał jednak stabilny i wzrósł o 3 procent rok do roku, chociaż spadł w porównaniu z poprzednim miesiącem” – stwierdziła Srivastava.