Miasto w Dolinie Krzemowej spieszy się, aby sprostać zapotrzebowaniu Tesli na energię elektryczną ze sztucznej inteligencji

Tesla Dyrektor generalny Elon Musk buduje superkomputery, które wykorzystują zaawansowaną sztuczną inteligencję do uczenia pojazdów, jak samodzielnie prowadzić pojazd.

Jeden z tych ogromnych nowych Sztuczna inteligencja Centra danych powstają w biurze Tesli w mieście Palo Alto w Dolinie Krzemowej.

Z tyłu parkingu, na niewielkim zboczu, można znaleźć trudną rzeczywistość projektów AI, takich jak ta: AI centra danych zużywają o wiele więcej energii elektrycznej niż tradycyjne obiekty w chmurze. To powoduje wzrost popytu, który rozprzestrzenia się po sieci w sposób zakłócający.

W połowie sierpnia podjechałem za parking biura Tesli, żeby przyjrzeć się temu, co się dzieje. Tam, na zakurzonym żwirowym terenie, pracownicy ciężko pracowali nad modernizacją podstacji elektrycznej dla CPAU, Palo Altomała firma użyteczności publicznej. To jest obiekt, który będzie wysyłał energię do maszyn AI Tesli.


Pracownicy stacji elektroenergetycznej w Palo Alto

Pracownicy stacji elektroenergetycznej w Palo Alto

Alistair Barr/Business Insider



Tesla chciała tak dużo dodatkowej mocy elektrycznej dla swojego projektu AI, że miasto podobno zmieniło swoje szersze plany infrastrukturalne, aby sprostać potrzebom firmy. Tymczasem mieszkańcy Palo Alto właśnie zobaczyli, jak ich rachunki za media wzrosły.

Koszt modernizacji podstacji szacuje się na 24 mln dolarów, a Palo Alto i Tesla podzieliły się rachunkiem. Firma zapłaciła za początkowe koszty uruchomienia projektu, a miasto planowało zwrócić firmie do 12 mln dolarów.

Tesla będzie również płacić miesięczną opłatę CPAU. W zamian przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Palo Alto zgodziło się zarezerwować 9000 kilowatów zapotrzebowania na energię elektryczną tylko dla Tesli, zgodnie z prezentacją miejską.

To niezwykłe partnerstwo publiczno-prywatne to tylko jeden z przykładów wpływu AI na popyt na energię elektryczną i tego, jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, miasta i firmy próbują sprostać temu złożonemu wyzwaniu. Miliardy dolarów są wydawane na modernizacje, intensywna debata na temat tego, kto zapłaci.


Znak na bramie podstacji w Palo Alto w Kalifornii

Podstacja Palo Alto w Hanowerze

Alistair Barr/Business Insider



W Palo Alto jeden z pierwszych realnych sygnałów wpływu sztucznej inteligencji na sieć energetyczną pojawił się w 2022 r.

Podczas prezentacji superkomputera Dojo AI firmy Tesla inżynier Bill Chang powiedział, że testy firmy pochłonęły tak dużo energii, że przeciążyły pobliską podstację w Palo Alto.

„Udało nam się zwiększyć moc do ponad 2 MW, zanim wyłączyliśmy stację elektroenergetyczną i otrzymaliśmy telefon z miasta” – dodał.

Nie jest jasne, czy to ta sama stacja Hanover Substation, którą odwiedziłem w sierpniu. Jednak w 2023 r. Palo Alto pracowało nad projektem modernizacji w pobliżu biura Tesli.

Według prezentacji miasta, w październiku 2023 r. przeprowadzono przegląd finansowania. Rada miasta zatwierdziła partnerstwo z Teslą w styczniu 2024 r., a budowa rozpoczęła się wkrótce potem.


Slajd z prezentacji w Palo Alto opisuje plany Tesli dotyczące sztucznej inteligencji

Slajd z prezentacji miasta Palo Alto

Miasto Palo Alto



Modernizacja podstacji przebiega z niespotykaną dotąd szybkością. Zazwyczaj takie projekty trwają od 3 do 4 lat. Tesla chciała zakończyć wszystkie prace budowlane i doprowadzić energię do swojego nowego centrum danych AI do kwietnia 2024 r., zgodnie z informacjami pracowników rady miasta Palo Alto raport.

„Miasto nie jest w stanie dotrzymać tego terminu w ramach normalnych procedur miejskich z powodu niewystarczającej liczby pracowników do skoordynowania projektowania i budowy wszystkich obiektów oraz czasu potrzebnego na ukończenie miejskiego procesu zamówień publicznych” – stwierdzono.

To okazało się prorocze. Kiedy 13 sierpnia odwiedziłem Hanover Substation, projekt nie był ukończony. Inna prezentacja Palo Alto szacowała, że ​​prace zostaną ukończone do połowy września. Rzeczniczka miasta powiedziała mi w tym tygodniu, że projekt „jest na dobrej drodze do ukończenia do końca 2024 r.” Tesla nie odpowiedziała na prośby o komentarz.

Tesla pomogła przyspieszyć cały proces, zgadzając się pokryć wszystkie koszty związane z opłatami za przyspieszenie sprawy, które według miasta wyniosły łącznie około 3 milionów dolarów.

„Społeczeństwo będzie musiało się w to zaangażować”


Podstacja elektryczna w Palo Alto

Podstacja elektryczna w Palo Alto

Alistair Barr/Business Insider



Jednym z największych wyzwań może być to, jak mieszkańcy Palo Alto zareagują na ten projekt. Pomimo znacznej początkowej inwestycji Tesli, może pojawić się przekonanie, że to firma czerpie największe korzyści z tych ulepszeń, a nie mieszkańcy.

Nie pomaga fakt, że 1 lipca Palo Alto podniosło rachunki za prąd o 9%, znacznie wyprzedzając inflację.

Miasto miało plan modernizacji infrastruktury elektrycznej, która początkowo priorytetowo traktowała dzielnice mieszkalne z przewodami napowietrznymi. Jednak „przesunięto” go w stronę projektu Hanover Substation, gdy zadzwoniła Tesla, według lokalnej publikacji Palo Alto Online.

„Modernizacja sieci, którą musimy przeprowadzić i którą wszyscy muszą przeprowadzić, jest bardzo duża. Trzeba za nią zapłacić. Społeczeństwo będzie musiało się na to zgodzić” – powiedział mi jeden z mieszkańców Palo Alto. Osoba ta poprosiła o zachowanie anonimowości, omawiając wrażliwe kwestie.

Rzeczniczka miasta Palo Alto powiedziała, że ​​prace nad modernizacją sieci dla obu dzielnic mieszkalnych i projektu Hanover Substation przebiegają równolegle. „Miasto jest na dobrej drodze, aby ukończyć pierwsze modernizacje dzielnic mieszkalnych do końca 2024 roku” – dodała.

Podkreśliła również, że stawki za media w Palo Alto nie zostały podwyższone w celu pokrycia kosztów modernizacji podstacji.

„Modernizacja jest koniecznym i korzystnym projektem dla całego miejskiego zakładu energetycznego, dlatego miejski zakład energetyczny płaci za tę część projektu, tak jak płaciłby za rutynową konserwację infrastruktury i ulepszenia” – wyjaśniła. „Tesla płaci za część modernizacji podstacji niezbędną do zaspokojenia zapotrzebowania na energię elektryczną w centrum danych”.

„Inni odbiorcy energii elektrycznej w żaden sposób nie dofinansowują projektu Tesli ani świadczonych przez nią usług” – powtórzyła rzeczniczka.

Rozmowa z kierownikiem projektu

Podczas wizyty w Hanover Substation 13 sierpnia spotkałem się z kierownikiem projektu miasta Palo Alto. Zapytałem go, kiedy modernizacja się zakończy.

Powiedział, że to zależy od tego, czy wszystko pójdzie dobrze i zgodnie z planem. Wyjaśnił, że postawienie dużych fizycznych struktur było stosunkowo łatwą częścią. Sprawienie, aby cały sprzęt komunikował się z centralnym węzłem gdzieś indziej w Palo Alto — to była trudna część, która potencjalnie mogła powodować opóźnienia. Jednak wyglądał na dość zrelaksowanego, jeśli chodzi o to, jak wszystko idzie.

Kierownik projektu zauważył również, że Tesla uzyskuje dostęp tylko do stosunkowo niewielkiej części tej nowej infrastruktury. Reszta idzie na przesyłanie energii elektrycznej do innych budynków i organizacji w Palo Alto, w tym do pobliskiego szpitala, wyjaśnił.

Powiedział, że nie wie, do czego Tesla zamierza wykorzystać energię elektryczną. Był na miejscu tylko po to, aby upewnić się, że projekt zostanie zrealizowany i ukończony.