- Amazon planuje redukcję kadry menedżerskiej, aby wyeliminować biurokrację i przyspieszyć podejmowanie decyzji.
- Posunięcie to jest następstwem szaleńczego szaleństwa w zatrudnieniu w ramach pandemii, które spowodowało dodatkowe warstwy i spowolniło kulturę firmy.
- Amazon stara się dostosować do zmian technologicznych i presji konkurencyjnej, szczególnie w przypadku sztucznej inteligencji.
Amazonka chce mniej menedżerów. Dyrektor generalny Andy Jassy wierzy, że tak będzie wykorzenić biurokrację.
We wtorek podczas wewnętrznego spotkania wszystkich pracowników Jassy wyjaśnił, dlaczego firma niedawno ogłosiła taki plan zmniejszyć liczbę menedżerów.
Celem jest szybsze podejmowanie decyzji i redukcja warstw zarządzania, które zabijają wyjątkową kulturę Amazona – powiedział podczas spotkania, którego nagranie uzyskał Business Insider.
Potrzeba tej zmiany stała się bardziej wyraźna po tym, jak Amazon rozpoczął masowy szał zatrudniania podczas pandemii. Stworzyło to „więcej warstw”, które „rozciągnęły” firmę i doprowadziły do wolniejszej kultury podejmowania decyzji.
„Ponownym celem jest umożliwienie nam posiadania większej własności i szybszego działania” – powiedział Jassy.
Komentarze Jassy’ego były częścią ogólnofirmowego spotkania wszystkich pracowników, podczas którego on odpowiedział na szereg pytań pracownikóww tym uzasadnienie nowego, rygorystycznego mandatu dotyczącego powrotu na stanowisko.
Amazon ogłosił we wrześniu, że do końca pierwszego kwartału 2025 roku planuje zwiększyć stosunek pracowników indywidualnych do kadry menedżerskiej o 15%. Z wewnętrznego dokumentu wynikało, że zmiana może skutkować eliminacjami stanowisk w związku z identyfikacją przez firmę zbędnych stanowisk, BI zostało wcześniej zgłoszone.
Rzecznik Amazona odmówił komentarza w tej sprawie.
Peter DeSantis, wiceprezes AWS ds. obliczeń użytkowych, również przemawiał podczas wtorkowego spotkania wszystkich pracowników, aby podkreślić potrzebę szybszych działań. Powiedział, że firma stworzyła nowy zespół ds. doświadczenia twórców oprogramowania w ostatnich latach w celu rozwiązania niektórych z tych wyzwań. Aby to działało lepiej, dodał DeSantis, menedżerowie liniowi i liderzy organizacji muszą zwracać większą uwagę na swoje indywidualne zespoły.
„Myślę, że bardzo ważne jest, abyśmy dokonywali tych scentralizowanych inwestycji, ale uważam też, że ostatecznie produktywność i szczęście programistów oraz możliwość skupienia się na biznesie w miarę upływu czasu wymagają od naszych liderów w całej firmie ustalenia właściwych priorytetów” – powiedział DeSantis.
„Nienawidzę biurokracji”
W ramach tego planu Amazon ogłosił w zeszłym miesiącu także nową „Skrzynkę pocztową biurokracji”, w której pracownicy mogą zgłaszać wątpliwości dotyczące niepotrzebnych i nadmiernych procesów lub zasad, które należy naprawić. We wtorek Jassy powiedział pracownikom, że otrzymał ponad 500 e-maili za pośrednictwem tej biurokratycznej skrzynki odbiorczej, a firma podjęła działania w związku z ponad 150 z tych sugestii.
„Rzeczywistość jest taka, że ja i zespół S nienawidzimy biurokracji” – stwierdziła Jassy, odnosząc się do Amazona najstarszy zespół kierowniczy. „Jednym z powodów, dla których nadal jestem w tej firmie, jest to, że nie jest to miejsce polityczne ani biurokratyczne”.
Jassy stwierdził, że zmiany te są konieczne dla Amazona, biorąc pod uwagę szybko zmieniający się krajobraz technologiczny i rosnącą presję konkurencyjną, szczególnie w przypadku sztucznej inteligencji. Tylko kilka firm przetrwa 50–100 lat w branży technologicznej, ponieważ „świat się zmienia, zmienia się technologia, zmieniają się konkurenci, zmieniają się firmy” – powiedział.
„Mamy szansę zbudować najbardziej niezwykłą firmę w historii biznesu” – powiedział Jassy. „Chciałbym jednak powiedzieć, że nie jestem pewien, czy w historii tej firmy był ważniejszy okres, w obliczu zmian technologii, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji, abyśmy byli dobrze przygotowani do wspólnych innowacji i współpracy oraz łączenie się ze sobą i zrozumienie kultury, i właśnie pod tym kątem optymalizujemy.”
Pracujesz w Amazonie? Masz wskazówkę?
Skontaktuj się z reporterem Eugene Kimem za pośrednictwem aplikacji do szyfrowania wiadomości Signal lub Telegram (+1-650-942-3061) lub e-mail (ekim@businessinsider.com). Skontaktuj się za pomocą niedziałającego urządzenia. Sprawdź Business Insider przewodnik źródłowy aby uzyskać inne wskazówki dotyczące bezpiecznego udostępniania informacji.