- Pizza Durian jest obecnie najgorętszym ciastem Pizza Hut w Chinach, a firma Yum odnotowała w tym roku sprzedaż 30 milionów egzemplarzy.
- Dyrektor generalny Yum China, Joey Wat, powiedział w poniedziałek, że to danie jest obecnie „najlepiej sprzedającą się pizzą” Pizza Hut.
- W ostatnich latach chiński popyt na durian eksplodował – w zeszłym roku sprowadzono 1,4 miliona ton tego duriana.
Chińska obsesja na punkcie duriana osiągnęła tak wysoki poziom, że szturmem podbiła sprzedaż pizzy.
W poniedziałek w swojej kwartalnej rozmowie telefonicznej dotyczącej wyników finansowych firma Yum China, która prowadzi Pizza Hut w kraju, podała, że pizza z durianem stała się najpopularniejszym ciastem w całym kraju.
„Jedna na cztery pizze sprzedawane w Pizza Hut China to obecnie pizza z durianem. Od początku roku sprzedaliśmy prawie 30 milionów pizzy z durianem” – powiedział Joey Wat, dyrektor generalny Yum China, w rozmowie z analitykami.
To danie jest „obecnie naszą najlepiej sprzedającą się pizzą” – dodała.
Chiny są w ostatnich latach szaleńczym konsumentem duriana, znanego w Azji jako król owoców. Każdy z nich, chroniony ciernistą, twardą łuską, zawiera kilka żółtych lub pomarańczowych kuleczek miąższu przypominającego krem, owiniętych wokół nasion.
Miłośnicy duriana chwalą ten owoc za jego słodko-gorzki smak, ale poza Azją jest on znany z tego, co niektórzy uważają za zgniły zapach.
Chiny są zdecydowanie największym importerem duriana na świecie – tylko w 2023 r. sprowadzono 1,4 mln ton owoców. W tym samym roku analitycy HSBC stwierdzili, że kraj ten był w dużej mierze odpowiedzialny za: 400% wzrostu popyt na durian na całym świecie.
Uprawiane zazwyczaj w Azji Południowo-Wschodniej na drzewach, które dojrzewanie zajmie prawie dekadęjest postrzegany jako przedmiot luksusowy w chińskich miastach, w których regularnie się odbywają całe festiwale poświęcone degustacji owoców.
Yum China wprowadziło na rynek pizzę z durianem osiem lat temu. W swoim raporcie rocznym za 2023 rnapisano, że od tego czasu danie to oficjalnie przyniosło co najmniej 100 milionów dolarów sprzedaży.
W sierpniu w menu Pizza Hut w Chinach zadebiutował także burger wołowy z ciasta na pizzę nadziewany durianem i ananasem, a w poniedziałek Wat powiedział, że pozycja ta „szybko się wyprzedała” po limitowanej premierze.
Firma była agresywnie stara się rozszerzyć swój zasięg na konsumentów z klasy średniej w kraju, budując blisko 1700 nowych sklepów KFC i Pizza Hut w 2023 roku oraz od 1500 do 1700 kolejnych planowanych na 2024 rok.
Yum China podała, że planuje wydać w tym roku od 700 do 850 mln dolarów na nakłady inwestycyjne, w porównaniu z 710 mln dolarów w zeszłym roku i 419 mln dolarów przed pandemią.
Przychody za kwartał kończący się 30 września wzrosły o 5% do 3,07 miliarda dolarów w porównaniu do 2,91 miliarda dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto również wzrósł do 297 mln dolarów, co stanowi wzrost o 22% z 244 mln dolarów w trzecim kwartale 2023 r. w Yum China.
Tymczasem chińskie media państwowe podały, że w 2023 r. kraj ten zaimportował duriana o wartości około 6,72 miliarda dolarów, co czyni go najczęściej importowanym owocem w kraju.