Były dyrektor generalny Waymo nie jest pod wrażeniem Robotaxi dyrektora generalnego Tesli Elona Muska
  • W czwartek Tesla zaprezentowała autonomicznego Robotaxi podczas wydarzenia „We, Robot”.
  • Były dyrektor generalny Waymo powiedział, że Tesla „nie myśli poważnie o budowaniu bezpiecznego i dostępnego biznesu Robotaxi”.
  • Niektórzy analitycy z Wall Street również byli rozczarowani wprowadzeniem Elona Muska.

Wygląda na to, że byłego dyrektora generalnego Waymo Jana Krafcika nie był pod wrażeniem wrzasku dyrektora generalnego Tesli, Elona Muska „My, Robot” wydarzenie.

Musk ujawnił flotę prototypowych Robotaxis — oficjalnie nazywany Cybercabem — w czwartkowy wieczór do publiczności w studiu filmowym Warner Bros. Discovery w Burbank w Kalifornii.

Musk jeździł jednym z prototypów, po czym podzielił się kilkoma szczegółami, w tym informacją, że Tesla wyprodukowała co najmniej 20 Cybertaksówek i że pojazdy trafią do produkcji przed 2027 r. Oprócz Robotaxi Tesla pokazała także 20-osobowego Robovana i jego humanoida Optimus roboty.

Jednak próba Muska wywołania szumu wokół jego produktów nie powiodła się zarówno w przypadku Krafcika, jak i niektórych inwestorów Tesli. Akcje Tesli spadły w piątek na początku notowań aż o 10%.

Waymo i Teslę walczą o pozycję najwyższego autorytetu w dziedzinie technologii jazdy autonomicznej. Krafcik zszedł ze swojego Waymo rolę w 2021 r., ale pozostał w branży pojazdów elektrycznych. Obecnie zasiada w zarządzie Rivian.


Zdjęcie Robovana Tesli podczas targów firmowych "My, Roboto" wydarzenie 10 października 2024 r.

Robovan Tesli został zaprezentowany na firmowym wydarzeniu „We, Robot”.

Tesli



Krafcik porównał Muska do byłego prezydenta Donalda Trumpa w oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną do Business Insider.

„Pamiętacie, jak w 2016 roku Donald Trump powiedział: «Mogłbym stanąć na środku Piątej Alei i kogoś zastrzelić, i nie straciłbym żadnych wyborców, OK?»” – napisał Krafcik. „Wydarzenie wczoraj wieczorem było wersją tego wydarzenia dla branży motoryzacyjnej, a dyrektor generalny Tesli grał Donalda Trumpa”.

Dodał: „Gdyby firma poważnie myślała o zbudowaniu bezpiecznego i dostępnego biznesu Robotaxi, w niczym nie przypominałoby to tego, co pokazano lub powiedziano wczoraj wieczorem”.

Krafcik powiedział, że Tesla może napotkać przeszkody, zanim zacznie masową produkcję Robotaxi do użytku publicznego. Phil Koopman, ekspert ds. bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych, powiedział BI, że Tesla będzie musiała zdobyć pozwolenie rządu federalnego do masowej produkcji i sprzedaży pojazdu bez kierownicy i pedałów.

Krafcik powiedział również, że siedzenia Robotaxi wydają się znajdować nisko nad ziemią, co może utrudniać podróż starszym pasażerom i osobom niepełnosprawnym.

„Poważne firmy Robotaxi, takie jak Waymo, korzystają z wyższych pojazdów i mają wysoko zamontowane czujniki, aby poprawić dostępność, komfort i bezpieczeństwo – ten kształt pojazdu narusza wszystkie te atrybuty” – powiedział Krafcik BI.

Przedstawiciele Tesli nie odpowiedzieli na prośbę Business Insidera o komentarz.


Johna Krafcika Waymo

John Krafcik jest byłym dyrektorem generalnym Waymo.

Horacio Villalobos – Corbis/Getty Images



Prezentacja Muska również nie zrobił wrażenia Niektóre Analitycy z Wall Street.

Analityk firmy zajmującej się bankowością inwestycyjną Morgan Stanley nazwał to wydarzenie „rozczarowującym” ze względu na brak szczegółów.

„Ogólnie byliśmy rozczarowani treścią i szczegółami prezentacji. W związku z tym spodziewamy się, że po tym wydarzeniu TSLA znajdzie się pod presją” – stwierdził analityk firmy w oświadczeniu.

Analitycy firmy Wedbush pochwalili prezentację Tesli, stwierdzając, że stanowi ona „przebłysk przyszłości Tesli i transportu nowej generacji dla konsumentów” – zgodzili się jednak, że zauważalny był brak szczegółów.

„Dziś rano inwestorzy i niedźwiedzie coraz częściej pytają, gdzie są szczegóły? Całkowicie zgadzamy się, że w idealnym przypadku Musk i Tesla powinni byli poświęcić więcej czasu na szczegóły dotyczące tej strategicznej, autonomicznej wizji, a to naturalnie będzie miało dziś wpływ na akcje odruchowa reakcja” – stwierdzili analitycy Wedbush.

Niektórzy analitycy zauważyli, że Musk nie rozwinął planu Tesli dotyczącego m.in tańszy pojazd elektryczny podczas wydarzenia.

Gene Munster z Deepwater Asset Management powiedział w: Post X że niedrogi pojazd elektryczny „był głównym tematem Elona podczas ostatniej rozmowy telefonicznej dotyczącej wyników finansowych, podczas której wspomniał o rozpoczęciu produkcji już w połowie 2025 r.… a może nawet pod koniec 2024 r.”.

„Mam wrażenie, że samochód będzie nadal w planie działania pod koniec 2025 r., ale firma zdecydowała się nie poruszać tego tematu, ponieważ wywołałoby to efekt Osborne'a, co spowodowałoby wstrzymywanie się nabywców Modelu 3” – napisał.

Musk drażnił się z Teslą Robotaxis w 2019 r. Twierdził wówczas, że Tesla by to zrobił milion Robotaxis w drodze do 2020 r., ale Musk ma reputację zbyt optymistyczne terminy.

„Punktualność nie jest moją mocną stroną, ale w końcu zawsze daję radę” – powiedział podczas rozmowy telefonicznej dotyczącej zysków za 2020 rok.