Taką wizję przedstawiła we wtorek na scenie Google I/O Liz Reid, szefowa działu wyszukiwania.

Google zaprezentowało wersję wyszukiwarki wzmocnioną sztuczną inteligencją, wraz z wieloma obietnicami.

Pokazy Google pokazały, jak wyszukiwarka może teraz znaleźć studia jogi w Twoim mieście, które mają wstępne oferty, stworzyć plany posiłków dla wybrednej rodziny, a nawet rozwiązać problem z odtwarzaczem płyt i zaproponować rozwiązania, po prostu przeglądając filmy nagrywane na telefonie.

To dramatyczna zmiana w funkcjonalności największej wyszukiwarki na świecie, gdy Google próbuje objąć prowadzenie w wyścigu sztucznej inteligencji, który przyciąga firmy technologiczne.

Pod wieloma względami nowe pole wyszukiwania działa jak okno Gemini — dzięki odpowiedziom generowanym przez sztuczną inteligencję możesz rozmawiać jak chatbot.

Wdrażane dzisiaj w USA narzędzie AI Reviews będzie wykorzystywać „rozumowanie wieloetapowe”, aby odpowiedzieć na złożone pytania w ramach jednego wyszukiwania, powiedział Reid.

„Badania, które mogły zająć Ci minuty lub godziny, Google może teraz przeprowadzić w Twoim imieniu w ciągu kilku sekund”.

Funkcje wyszukiwania Google oparte na technologii Gemini mogą nawet wyświetlać sugestie, o które nie pytano. Na przykład zapytanie o rekomendację restauracji świątecznej może spowodować wyświetlenie wyników oznaczających muzykę na żywo lub dostępność na dachu.

Tego rodzaju wyszukiwania organizowane przez sztuczną inteligencję będą wkrótce dostępne w takich kategoriach, jak filmy, muzyka, książki, hotele i zakupy, powiedział Reid.

Nowa wizja wyszukiwania Google jest nie tylko poważnym wstrząsem dla jego własnej przyszłości, ale może zmienić sposób, w jaki Internet działa w szerszym zakresie.

Duża część architektury Internetu opiera się na modelach biznesowych, które wykorzystują SEO do generowania hitów i zysków z reklam. Przekształcenie wyszukiwania w chatbota może mieć wpływ na rozkład ruchu.

W końcu po co klikać link, skoro wyszukiwarka Google może teraz podsumować potrzebne informacje?

Wydaje się jednak, że Reid rozwiał obawy, że zmiany mogą skutkować mniejszą liczbą odwiedzin w witrynie we wpisie na firmowym blogu.

„Widzimy, że linki zawarte w Przeglądach AI uzyskują więcej kliknięć, niż gdyby strona pojawiła się jako tradycyjny wykaz stron internetowych dla tego zapytania” – napisała. „W miarę poszerzania tego doświadczenia będziemy nadal skupiać się na wysyłaniu cennego ruchu do wydawców i twórców”.

Google od dawna dominuje na rynku wyszukiwania, ale jego najnowsze osiągnięcia pojawiają się w obliczu zwiększonej konkurencji ze strony OpenAI.

W poniedziałek zaprezentowano giganta AI GPT-4o — kolejny flagowy model wielkojęzykowy sztucznej inteligencji z ulepszonymi możliwościami głosowymi i wzrokowymi.

źródło