Ustawa przechodząca przez Kongres ma na celu zapewnienie finansowania małym przedsiębiorstwom i organizacjom non-profit, na które negatywnie wpływają duże projekty związane z transportem publicznym i autostradami.

Projekt ustawy, zwany „Ustawą o podatku dochodowym”, został przedstawiony przez przedstawiciela Lou Correę, demokratę z Santa Ana. Ustawa o nieprzerwanym programie pieniężnym dla przedsiębiorstw z 2023 r. — lub ustawa BUMP — wymagałaby od „lokalnych sponsorów dużych projektów transportowych i autostradowych utworzenia puli środków finansowych, która zapewniłaby poszkodowanym przedsiębiorstwom ulgę finansową na pokrycie wydatków podczas przerwy w budowie środków transportu” — zgodnie z oświadczeniem jego biura.

Duże projekty tranzytowe wymagające utworzenia funduszu BUMP miałyby kosztować łącznie 100 milionów dolarów lub więcej, a w przypadku projektów autostradowych – 50 milionów dolarów lub więcej.

Finansowanie potencjalnie obejmowałoby media, ubezpieczenia, czynsz lub kredyt hipoteczny, wynagrodzenia i utratę dochodów. W momencie pisania ustawy to sponsorzy projektu transportowego muszą ustalić, które firmy będą uprawnione do otrzymania tego finansowania i ile każda firma powinna otrzymać. Lokalne agencje musiałyby również zweryfikować informacje dostarczone przez dotknięte firmy.

Zgodnie z ustawodawstwem, jeżeli projekt ma już podobny program lub agencje mogą udowodnić, że nie występują żadne zakłócenia w działalności, mogą one zwrócić się do Sekretarza Transportu o zwolnienie z obowiązku utworzenia funduszu BUMP.

W Santa Ana, gdzie mieszka Correa, kupcy mieszkający w pobliżu Fourth Street w centrum miasta twierdzą, że wciąż zmagają się ze skutkami prac budowlanych, które przeszły przez ten obszar Tramwaj OClinia o długości 4,1 mili łącząca Santa Ana i Garden Grove.

Budowa tramwaju, która rozpoczęła się w 2018 r., zamknąć chodniki i miejsca parkingowe na Czwartej Ulicy na kilka miesięcyco, jak twierdzą właściciele małych firm działających na historycznej arterii, doprowadziło do utraty dochodów. Budowa jest w toku, powiedział rzecznik Orange County Transportation Authority Eric Carpenter, a testy tramwajów mają się rozpocząć w 2025 r.

W 2022 roku dziesiątki handlowców zażądał pomocy finansowej i ulgi od OCTA i Santa Anaa miasto zaoferowało dotacje w wysokości 3 milionów dolarów przedsiębiorstwom dotkniętym skutkami budowy tramwaju.

OCTA zwróciła miastu prawie 680 000 dolarów na utracone przychody z parkowania i inne koszty poniesione w okresie od lutego 2022 r. do grudnia 2022 r. Rada Nadzorcza OC zatwierdziła również dotacje do kwoty 20 000 USD dla poszkodowanych przedsiębiorstw.

Jednak wieloletni właściciel firmy Shawn Makhani stwierdził, że miejsce to wciąż jest „miastem widmo”.

„Nie ma klientów, nie ma biznesu” – powiedział Makhani, właściciel i zarządca Telas Fabrics.

Makhani powiedział, że znaczny spadek sprzedaży zmusił go do redukcji zatrudnienia. Działa w tym miejscu od około 26 lat, ale teraz wynajmuje połowę swojego sklepu innej firmie. Makhani ma tylko jedną czwartą towaru, który kiedyś sprzedawał, powiedział.

„Ludzie przyjeżdżali z całego świata, a my mieliśmy bardzo aktywny biznes” – powiedział Makhani. „Gdybym nie był właścicielem swojego budynku, dawno bym zbankrutował”.

Podobną historię ma restauracja Pizza Press, położona tuż przy ulicy, naprzeciwko Telas Fabrics.

„Widzieliśmy ogromny, ogromny spadek liczby klientów i przychodów” — powiedział właściciel franczyzy Dara Maleki. „Straciliśmy dziesiątki tysięcy dolarów przychodów, które wyraźnie pochodziły z projektu budowy wagonów kolejowych. Widzieliśmy rozkwit innych restauracji, ale nie dotyczyło to Santa Ana”.

Carpenter powiedział, że OCTA „dobrze zdaje sobie sprawę z obaw zgłaszanych przez właścicieli firm wzdłuż Czwartej Ulicy” i współpracuje z nimi na kilku frontach, aby rozwiązać ich problemy.

„Część działań OCTA w celu rozwiązania tych problemów obejmowała codzienne inspekcje miejsca pracy, zapewnienie bezpieczeństwa w tym obszarze oraz dodanie rozległego ogrodzenia i oznakowania, aby poinformować opinię publiczną, że lokalne sklepy i restauracje pozostały otwarte nawet podczas najcięższych prac budowlanych” – powiedział. „OCTA kontynuowała również współpracę z wykonawcą budowlanym w celu wydłużenia godzin pracy w tym obszarze, aby szybciej ukończyć prace”.

Maleki powiedział, że ustawa BUMP zostanie przyjęta z zadowoleniem, ale dodał: „Jak naprawić to, co już zostało zrobione?”

„Przez tygodnie przed sklepem była ziemia. Cały blok był rozkopany, chodniki były ograniczone, witryna sklepowa była zablokowana i trzeba było przejść dwa bloki, żeby dostać się na drugą stronę” – powiedział. „Kiedy te projekty trwają tak długo, ludzie zapominają o centrum”.

źródło