![](https://i1.wp.com/cdn.mos.cms.futurecdn.net/32HuxxyBEaMNUgYKRYLgeP-1200-80.jpg?w=640&resize=640,0&ssl=1)
Ujawnienie gry Metal Gear Solid na targach E3 w 1997 r. miało duży wpływ, szczególnie na jedną Sony programisty, który w tym samym czasie był zajęty tworzeniem własnej gry akcji o tematyce szpiegowskiej.
W rozmowie z Retro Gamer, Richard Ham, główny projektant Syphon Filter w firmie deweloperskiej Eidetic (obecnie znanej jako deweloper Days Gone, Sony Bend), wyjaśnił, w jaki sposób zwiastun Metal Gear Solid zatrzymał konwent. Dzieje się tak częściowo dlatego, że Konami odtwarzano ją co godzinę na wielkim ekranie, który dominował w hali konferencyjnej.
„Pierwszy raz świat zobaczył ten zwiastun nie tylko na małych telewizorach przy stoisku Konami. To było na gigantycznym ekranie jumbotron, który górował nad wszystkim. O ile pamiętam, co godzinę wyświetlali ten zwiastun, a przez cały konwent stało się to czymś w rodzaju oglądania na żywo – przychodził ogromny tłum, więc wszyscy przychodzili, siadali i oglądali”.
Według Hama cała ta uwaga była zasłużona. „To było tak na następnym poziomie”, mówi, „tak wiele interesujących ujęć kamery dla wszystkiego. To było tak kinowe”. Dla Hama i zespołu Eidetic nie były to dobre wieści, ponieważ „filmowa rozgrywka była czymś, co bardzo, bardzo starałem się osiągnąć dzięki Syphon Filter, z blokadami kamery i będąc fanem Johna Woo i kina akcji”.
Ten kinowy styl nie był jedynym podobieństwem między Syphon Filter a Metal Gear Solid. Obie gry to półpolityczne thrillery z mieszanką skradania się i akcji. Biorąc pod uwagę ich wczesną premierę na konsolach, jest też wyraźne podobieństwo wizualne, które trzeba przeboleć, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę pociągający, wężowy szary kombinezon protagonisty Gabriela Logana.
Wszystkie te podobieństwa były szczególnie niepokojące dla Hama, który powiedział, że chociaż Syphon Filter ostatecznie zaoferował „radykalnie inny rodzaj doświadczenia”, „był zrozpaczony” po tym zwiastunie z E3, ponieważ „wyglądało, jakby (Konami) robiło wszystko, co my próbowaliśmy zrobić, lepiej”.
Ostatecznie nie miało to większego znaczenia. Syphon Filter odniósł sukces komercyjny i krytyczny, doczekał się pięciu sequeli w ciągu ośmiu lat od premiery. Nie stał się globalnym fenomenem, jakim okazał się Metal Gear Solid, ale niewiele gier tak się dzieje, więc być może życie w cieniu wielkości jest całkowicie godne szacunku.