Firma ubezpieczeniowa Gard opublikowała nowy raport, w którym przeanalizowano pięć lat danych z ponad 20 000 przypadków. Raport ten rzuca światło na kluczowe trendy w zakresie urazów i chorób marynarzy.

Ten Raport o roszczeniach załogi Gard 2024 ma na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze trendy i podkreślenie znaczenia zdrowia i bezpieczeństwa marynarzy.

„Publikujemy ten raport, ponieważ dla Gard jako ubezpieczyciela morskiego bezpieczeństwo marynarzy jest najwyższym priorytetem. Są oni kręgosłupem żeglugi, który umożliwia globalny handel. Każdego roku zajmujemy się wieloma incydentami i roszczeniami związanymi z załogą. Mamy nadzieję, że dzielenie się kluczowymi liczbami i spostrzeżeniami ostatecznie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia załogi” — powiedziała Christen Guddal, Chief Claims Officer w Gard.

Guddal podkreślił, że raport jest również kluczowy dla właścicieli statków i menedżerów, ponieważ bezpieczeństwo załogi ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo operacyjne: „Zdrowie i bezpieczeństwo marynarzy oraz ich środowisko pracy będą miały wpływ na świadomość sytuacyjną i podejmowane przez nich decyzje. To z kolei wpływa na ryzyko i prawdopodobieństwo wypadków morskich” – dodał.

Raport ujawnia, że ​​64% roszczeń załogi w ciągu ostatnich pięciu lat było związanych z chorobą, a średni koszt tych roszczeń wzrósł od 2020 r. Podczas pandemii COVID-19 wirus był najczęstszą chorobą, ale od tego czasu został zastąpiony przez takie schorzenia, jak ból brzucha, ból pleców i problemy z sercem.

Raport dotyczy również zaburzeń zdrowia psychicznego, przy czym Gard odnotował średnioroczną liczbę 47 przypadków, 18 samobójstw i 16 zaginięć od 2020 r. Liczba przypadków związanych ze zdrowiem psychicznym znacznie wzrosła podczas pandemii, prawdopodobnie z powodu obciążenia psychicznego i przedłużającej się izolacji, której doświadczyło wielu marynarzy.

Badania wskazują na silny związek między zdrowiem fizycznym i psychicznym wśród marynarzy. Główne zagrożenia obejmują słabe zdrowie fizyczne, hałas, poczucie braku bezpieczeństwa, wysokie wymagania zawodowe, długie godziny, nieregularne zmiany i dłuższe okresy na morzu. Zalecenia obejmują promowanie zdrowego stylu życia, zapewnienie odpowiedniego odpoczynku, poprawę środowiska fizycznego oraz zwiększenie świadomości i szkoleń w zakresie zdrowia psychicznego.

Jak wynika z raportu, obrażenia stanowiły 32% roszczeń załogi w ciągu ostatnich pięciu lat, przy czym średnie kwoty roszczeń są wyższe niż roszczenia z tytułu chorób z powodu pilnych potrzeb leczenia. Do typowych wypadków należą obrażenia spowodowane zmiażdżeniem, oparzenia, incydenty związane z podnoszeniem ciężarów i upadki. Roszczenia z tytułu obrażeń wzrosły o 44% w 2023 r. w porównaniu z 2020 r., przy czym najczęściej występującymi urazami są obrażenia palców. Tendencja ta podkreśla potrzebę większej uwagi ze strony operatorów statków i marynarzy, a Gard wydał wytyczne, aby pomóc zapobiegać takim urazom.

Dane dotyczące roszczeń Gard ujawniają, że najczęstszymi przyczynami obrażeń są poślizgnięcia, potknięcia, upadki i uderzenia przedmiotami, szczególnie podczas operacji cumowania. W ciągu ostatnich pięciu lat Gard odnotował ponad 400 zgonów członków załogi, przy częstotliwości roszczeń z tytułu śmierci wynoszącej 0,01 na rok na statku. Choroby odpowiadają za 74% tych zgonów, co jest zgodne ze statystykami WHO dotyczącymi zgonów na świecie. Co ciekawe, 11% zgonów członków załogi jest spowodowanych samobójstwem, co uważa się za liczbę niedoszacowaną, co wskazuje na wiele zgonów, którym można było zapobiec.

„Jako branża, niestety jesteśmy daleko od miejsca, w którym chcielibyśmy być, jeśli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych i obrażeń wśród załogi. Poszanowanie praw człowieka na morzu wiąże się również z zapewnieniem, że miejsce pracy marynarzy jest bezpieczne, zdrowe i atrakcyjne. W Gard wierzymy, że można zrobić więcej, aby zapobiec niektórym z tych wypadków, a dzięki temu raportowi mamy nadzieję przyczynić się do zwiększenia przejrzystości i konstruktywnych dyskusji w całej branży”, powiedziała Lene-Camilla Nordlie, wiceprezes i szef działu roszczeń osobowych w Gard.

Odblokuj ekskluzywne informacje już dziś!

Dołącz do gCaptain Club i zyskaj dostęp do starannie wyselekcjonowanych treści, opinii ekspertów i ciekawych dyskusji społeczności.

źródło