Specialized Stumpjumper jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalną marką w kolarstwie górskim, świętującą 43 lata ewolucji najnowszą edycją: numerem 15. Stumpy nie tylko ewoluował wraz z tą nową generacją, ale także linia została nieco skonsolidowana, a oznaczenie EVO nie jest już stosowane do wariantu Stumpjumpera o dłuższym skoku.

Wróciliśmy do singular Stump, z 145 mm skoku tylnego na całej linii i 150-160 mm widelcem we wszystkich wersjach. Geometria i regulacje są dość podobne do tych z poprzedniego EVO, ale drobne szczegóły uległy zmianie i ewoluowały. Największa zmiana dotyczy zmienionej kinematyki, w połączeniu z nową technologią amortyzatorów, aby zmaksymalizować korzyści.

Szczegóły Stumpjumpera 15

• Koła 29″ lub mieszane (tylko S1 i S2 mieszane)
• Rama karbonowa
• Skok ramy 145 mm, widelec 150-160 mm
• Kąt główki 63-65,5°
• Zasięg 400-530 mm
• Tylne widełki 430-445 mm
• Kąt siedziska 77°
• Rozmiar kół i geometria ramy flip chipy
• Rzeczywista waga: 31,2 funta / 14,2 kg (S5)
• Cena: 6500-12000 USD
• Rama S-Works: 3500 USD
specjalistyczne.com

Cechy ramy

Tutaj wszystko wygląda dość podobnie do poprzedniej generacji EVO, z wciskanymi miseczkami sterów, które umożliwiają regulację kąta główki ramy o ±1°, chipem high/low flip do zmiany wysokości suportu i kąta główki ramy/rury podsiodłowej oraz dodatkowym łącznikiem wahacza, który umożliwia zamontowanie tylnego koła o innym rozmiarze. Ten ostatni element dotyczy tylko rowerów o rozmiarze S3 i większych, ponieważ opcje S1 i S2 są tylko z kołami mieszanymi.

Stumpjumper obejmuje SWAT 4.0, najbardziej wyrafinowane rozwiązanie Specialized do przechowywania w ramie. Po raz pierwszy zaprezentowane w Epic 8, to najnowsze wcielenie SWAT unika wszelkich zbędnych elementów mocowanych do ramy, a zamiast tego drzwi włazu wchodzą w bezpośrednią interakcję z karbonem ramy, zapewniając ścisłe dopasowanie, długą żywotność i doskonałe uszczelnienie przed warunkami atmosferycznymi.

Jednym z nowych szczegółów Stumpy, który z pewnością wywoła pewne oburzenie, jest wyeliminowanie mechanicznego prowadzenia kabli napędowych — ten rower ma wyłącznie bezprzewodową zmianę biegów. Argumentem zespołu deweloperskiego jest to, że uważają, że najwyższa dostępna wydajność zmiany biegów pochodzi z systemów takich jak SRAM Transmission, a najlepsze jest to, na co ludzie zasługują w tym rowerze.

Rower wykorzystuje tylny hamulec z mocowaniem 200 mm rotor native post, co jest nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że prawie wszystkie modele Stumpjumper są wyposażone w hamulce SRAM Maven — mogą one zapewnić dużą moc na mniejszym rotorze 180 mm. To powiedziawszy, jazda z nimi z 200s z przodu i z tyłu nigdy nie wydawała się przesadna w tym rowerze.

Geometria

Podobnie jak poprzedni Stumpy EVO, Stumpjumper 15 oferuje szeroki zakres regulacji geometrii wbudowany w ramę. Kąt główki ramy może odchylać się o 1° w dowolnym kierunku od standardowej pozycji 64,5°, za pomocą zestawu łatwo wymienialnych misek dołączonych do ramy. Flip chip na tylnym widełku umożliwia rowerzyście podniesienie lub obniżenie wysokości suportu o 7 mm, a także zmianę kątów główki ramy i siodełka o 0,5°. Wszystko to w połączeniu daje bardzo szeroki zakres regulacji, więc na razie będę trzymał się standardowych liczb, które dotyczą średniego kąta główki ramy i wysokiej pozycji flip chip.

Jak wspomniano powyżej, kąt główki ramy nowego Stumpjumpera wynosi 64,5° — wystarczająco luźny do niemal wszystkiego, a jednocześnie zachowuje zręczne prowadzenie na płaskich zakrętach. Efektywny kąt główki ramy we wszystkich rozmiarach wynosi około 77°, chociaż rzeczywisty kąt, na którym rzucona jest rura podsiodłowa, jest mniejszy i wynosi około 70°. Wartości zasięgu wahają się od 400 mm do 530 mm w zakresie 6 rozmiarów, ze skokami 25 mm między wszystkimi rozmiarami oprócz największego, który skaluje się o 30 mm. Wysokość stosu jest bardzo wysoka dla Specialized, a długość rury podsiodłowej znacznie wzrasta w przypadku rowerów o większych rozmiarach.

Opad suportu wynosi 38 mm we wszystkich rowerach oprócz S1, który mierzy 41 mm. Długości widełek tylnych są skalowane w całym zakresie, a długości we wszystkich sześciu rozmiarach są następujące: 430 mm, 432 mm, 435 mm, 435 mm, 445 mm, 445 mm. Ponownie, wiele z tych wartości może zostać zmodyfikowanych przez użytkownika końcowego, z różnymi możliwymi wynikami, gdy eksperymentuje się z kombinacjami.

Projekt zawieszenia

Pod wieloma względami jest to znana historia, ale postacie w nią zaangażowane ewoluowały nieznacznie, aby umożliwić inny wynik. Nasza główna postać – szok – jest najbardziej znacząco zmienionym elementem w grze, a niektóre nowe technologie umożliwiają bardzo liniową kinematykę.

duże cytaty Wiele nauczyliśmy się z rozwoju Levo SL pod względem współczynnika dźwigni. Przechodząc do nieco niższego punktu początkowego i nieco mniejszej progresji niż w przypadku naszych poprzednich rowerów, zauważyliśmy poprawę spójności i kontroli w zakresie skoku, niezależnie od typu amortyzatora. Pomogło to również nieznacznie obniżyć ciśnienie amortyzatora i nieco ułatwić proces jego ustawiania. SL został oczywiście opracowany wokół standardowych amortyzatorów, bez wynalezienia w tym momencie technologii Genie.

Gdy wjechaliśmy na Stumpjumper 15, chcieliśmy wprowadzić te cechy, ponownie, niezależnie od typu amortyzatora, dzięki czemu można zobaczyć podobieństwa między Levo SL i SJ 15 (jesteśmy nieco bardziej progresywni w SJ 15). Ten współczynnik dźwigni świetnie sprawdza się w przypadku standardowych amortyzatorów i naprawdę pomaga podkreślić to, co Genie wnosi do gry. Nie potrzebujemy większej progresji na początku skoku dzięki dodatkowej objętości, a regulowana dodatkowa rampa sprężynowa to dodatkowe ubezpieczenie dla każdego rowerzysty, który szuka maksymalnego wsparcia na późniejszym etapie podróży.

Steve Saletnik

Szok Dżina

Biorąc pod uwagę liniowy charakter Stumpjumpera 15, może się wydawać, że konieczne jest zastosowanie dość progresywnej sprężyny, aby zapobiec gwałtownemu i częstemu uderzaniu roweru w dno. Jednak zespół stojący za rowerem poszedł w innym kierunku i zamiast tego wymyślił amortyzator, który maksymalnie wykorzystuje tę liniową dźwignię. Pierwszym kluczowym elementem jest tutaj ogromna objętość powietrza amortyzatora. To odpowiada za zewnętrzną tuleję powietrzną wielkości puszki po piwie, zwaną komorą Extra Volume (EV). Przez pierwsze 70% skoku wewnętrzna komora powietrzna amortyzatora i tuleja EV działają jak jedna sprężyna powietrzna, powoli narastając, gdy ściskasz rower. Przy tych 70% skoku przesuwna tuleja wewnątrz amortyzatora zamyka komorę EV, izolując znacznie mniejszą wewnętrzną komorę powietrzną. Dzięki temu powstaje o wiele bardziej progresywna komora powietrzna, umożliwiająca amortyzatorowi narastanie w ostatnich 30% skoku i zapobiegająca wpadnięciu do końca skoku.

zdjęcie

0% załadowania
poprzedni
1/3
Następny

Specialized Ride Dynamics — grupa odpowiedzialna za rozwój amortyzatora Genie — nazwała tę technologię tulei przesuwnych Pneumatic Spring Assist. Możliwości, jakie otwiera ta technologia, wykraczają daleko poza sam amortyzator, jak opisano w ten patent złożony w zeszłym roku.

Zespół Specialized Ride Dynamics przetestował szeroką gamę opcji konstrukcyjnych z wczesnymi wersjami amortyzatora Genie, aby podjąć decyzję dotyczącą czynników, takich jak punkt transferu między dużą i małą objętością powietrza oraz czy amortyzator ma zostać zbudowany na platformie piggyback. Ostatecznie zdecydowali się na Float jako bazę dla tej technologii, ponieważ wszelkie dodatkowe korzyści wynikające z dodatkowej objętości oleju w amortyzatorze piggyback wydawały się nieistotne w porównaniu do zysków ze zwiększonej objętości powietrza. Na szczęście Float jest również szeroko dostępnym amortyzatorem z dużą dostępnością części, więc części zamienne do wszelkich niezbędnych usług będą łatwe do znalezienia.

Chociaż ta sprytna technologia pozwala amortyzatorowi Genie zoptymalizować osiągi pod kątem kinematyki Stumpjumpera 15, nie jest tak, że rower nie współpracuje z innymi, bardziej typowymi amortyzatorami. Miałem okazję przetestować rower jeden po drugim z Genie i innymi oferowanymi fabrycznie amortyzatorami i chociaż amortyzator szyty na miarę wydawał się lepiej dopasowany, opcje fabryczne działały całkiem dobrze.

Zestawy do budowy

Wszystkie karbonowe, wszystkie z tym samym układem, ale z wieloma różnicami części, aby odróżnić różne poziomy budowy. Rama S-Works różni się nieznacznie zastosowaniem łącznika wahacza z włókna węglowego, aby zaoszczędzić na wadze, ale poza tym ramy są takie same w całej gamie. Każdy rower, z wyjątkiem konstrukcji Öhlins, jest wyposażony w amortyzator Genie.


Wrażenia z jazdy

Przez ostatnie kilka miesięcy Stumpjumper był moim głównym rowerem zarówno na codzienne szybkie okrążenia, jak i dłuższe przejażdżki. To mówi, jak bardzo podobał mi się ten rower do tej pory, ale także świadczy o możliwościach adaptacji platformy. Wbudowana geometria i regulacja zawieszenia mogą fundamentalnie zmienić charakter roweru, zmieniając go z ostrego roweru szlakowego w zjazdowego, wszystko w ramach parametrów standardowych komponentów. Jeśli chodzi o geometrię, uważam, że standardowa pozycja jest najlepsza dla mnie i mojego terenu jazdy. Kąt główki ramy wynoszący 64,5° intuicyjnie radzi sobie na szerokiej gamie szlaków i nadal daje poczucie pewności w bardzo stromym terenie. Pomaga w tym duża wysokość stosu, która utrzymuje Cię w mocnej, wyprostowanej pozycji z dobrym ciężarem na kierownicy. Moją jedyną skargą jest kąt rury podsiodłowej, który wydaje się dla mnie odrobinę zbyt luźny. Jest to prawdopodobnie spowodowane moją dość wysoką wysokością siodełka i luźniejszym rzeczywistym kątem rury podsiodłowej.

Przez lata miałem poprzedniego Stumpjumpera EVO ze stopu aluminium i miło wspominam wiele dobrych przejażdżek na tym rowerze. Ten jest lepszy, głównie pod względem pochłaniania wstrząsów. Geometria jest dość podobna w obu przypadkach, ale zdolność Stumpjumpera 15 do zachowania równowagi w bardzo trudnym terenie jest naprawdę imponująca. Rower zapewnia również zaskakująco dużo przyczepności jak na rower o skoku 145 mm, stawiając mocną konkurencję rowerom o najdłuższym skoku w moim garażu. Chociaż zawieszenie wydaje się dość aktywne, nigdy nie uważałem go za kołyszące się lub niejasne w scenariuszach pompowania — po prostu porusza się bardziej, niż można by się początkowo spodziewać. Dla tych, którzy chcą mieć mniejszy rower, wystarczy dodać więcej podkładek do komory Extra Volume amortyzatora i ustawić ciśnienie powietrza.

W zeszły weekend wybrałem się na przejażdżkę, która może podkreślić wygodę, możliwości i solidność Stumpy’ego jako jednego roweru. Przy około 95 milach i 18 000 stóp wspinaczki była to jedna z największych przejażdżek, jakie odbyłem w ostatnich latach, i czuję, że wybrałem idealny rower do tej misji. Na mapie nie było żadnych łagodnych zjazdów, każdy z własnym charakterem i różnicami w terenie. Jazda rowerem w standardowym ustawieniu geometrii, z 1 przekładką w amortyzatorze, wydawała się wystarczająca, aby pokonać kilka poważnych przeszkód po drodze, jednocześnie pozostając wystarczająco wydajnym, aby nie dodawać dodatkowej pracy w ciągu dnia. Przypadkowy spadek statystyk nie ma na celu napompowania mojego słabego ego, ale zilustrowania wszechstronnej natury Stumpjumpera – jazda była wygodna i przyjemna przez cały dzień. Warto zauważyć, że bawiłem się łatwo dostępnym przełącznikiem blokady podczas kilku podjazdów na drodze przeciwpożarowej, ale ostatecznie wolałem wspinaczkę z otwartym amortyzatorem.

Mam jeszcze wiele przemyśleń na temat tego roweru, ale postaram się zachować większość z nich na pełną recenzję. Bądźcie czujni, ponieważ rower z pewnością będzie miał wiele permutacji, gdy będę dalej bawił się ustawieniami i regulacjami.


źródło