Gdy dziewiąta generacja konsoli zbliża się do czwartego roku, jedno pytanie pozostało bez odpowiedzi: w jaki sposób konsola PS5 firmy Sony często przewyższa konsolę Xbox Series X firmy Microsoft, która na papierze jest potężniejsza? Oto kilka godnych uwagi przykładów: Resident Evil 4, Call of Duty: Black Ops Zimna WojnaI Grand Theft Auto V po aktualizacji nowej generacji.

Przypomnijmy, że zarówno PS5, jak i Xbox Series X są napędzane przez niestandardowy sprzęt AMD z architekturą Zen 2 i RDNA 2 CPU/GPU. Konsola Microsoftu ma ośmiordzeniowy procesor taktowany zegarem 3,8 GHz (3,6 GHz z włączoną funkcją jednoczesnego przetwarzania wielowątkowego), procesor graficzny zasilany przez 52 jednostki obliczeniowe taktowane zegarem 1,825 GHz o szacunkowej mocy obliczeniowej 12,16 TeraFLOPS oraz 16 GB pamięci GDDR6 SDRAM o podzielonej konstrukcji (10 GB z magistralą 320-bitową i przepustowością 560 GB/s oraz 6 GB z magistralą 192-bitową i przepustowością 336 GB/s).

Z drugiej strony PS5 ma ośmiordzeniowy procesor o zmiennej częstotliwości ograniczonej do 3,5 GHz, procesor graficzny zasilany przez 36 jednostek obliczeniowych o zmiennej częstotliwości do 2,23 GHz, co daje szacowaną maksymalną wydajność 10,13 TeraFLOPS, a także 16 GB pamięci GDDR6 SDRAM z magistralą 256-bitową i przepustowością 448 GB/s.

No cóż, dzisiaj Digital Foundry opublikowano nowy cotygodniowy odcinek DF Direct w którym próbowali podzielić się mniej lub bardziej ostatecznym spojrzeniem na ten temat. John Linneman wspomniał, że słyszał od deweloperów, że kompilator shaderów i samo API są szybsze po stronie PlayStation 5.

Jedną z najważniejszych rzeczy, o których słyszeliśmy już wielokrotnie, jest to, że kompilator shaderów po stronie PS5 jest po prostu niezwykle szybki i zoptymalizowany. Staje się dość skomplikowany, ale lepiej wykorzystuje rzeczywisty krzem w sposób, który pozwala PS5 na szybszą wydajność. Wydaje się, że to ogromna rzecz. Oczywiście Microsoft nie prześpi tego, wyraźnie nad tym pracują, ale Sony również, a deweloperzy po prostu wydają się preferować implementację Sony w tym zakresie. W tym samym duchu główne API PS5 wydaje się być również dość szybkie, szybsze niż to, co Microsoft robi z DirectX.

Temat DirectX jest ciekawy, ponieważ wspomniano w nim, że decyzja Microsoftu o udostępnieniu interfejsu API, który w miarę płynnie działa między komputerami PC i konsolami Xbox, może okazać się niewielką wadą, gdyż jest on tak niskopoziomowy po stronie konsoli.

To nie jest cała historia. Według Alexa Battaglii gry oparte na silniku Unreal Engine 5 generalnie korzystają z większej liczby jednostek obliczeniowych Xbox Series X. Jednak inne silniki mogą być bardziej wydajne na PS5 ze względu na wyższą częstotliwość taktowania.

Tak czy inaczej, jest więcej do rozważenia, ponieważ konsola Microsoftu ma przewagę, jeśli chodzi o implementację zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Na przykład, podczas gdy Elden Ring FromSoftware działa szybciej na konsoli Sony, Xbox Series X zapewnia płynniejsze i bardziej stabilne wrażenia. Ostatecznie jednak różnice między tymi dwiema konsolami są stosunkowo niewielkie w większości gier, zapewniając porównywalne wrażenia.

Podziel się tą historią

Facebook

Świergot

źródło