Omówiliśmy dlaczego zielone ekrany są, cóż, zieloneI nawet udostępniłem skąd prognostycy pogody wiedzą, gdzie wskazać arkusze CGI podczas prezentacji.

Ale inne, bardziej fundamentalne pytanie zadał Redditor w subReddicie r/wyjaśnij jak pięć Całe 12 lat temu: „Dlaczego programy telewizyjne i filmy wyglądają „innie”? – zapytał użytkownik serwisu.

Zastanawiam się nad tym samym i tak natknąłem się na ten wątek – jak to ujął plakat„Nie potrafię do końca wyjaśnić, co według mnie jest odmiennego, ale prawie zawsze potrafię rozpoznać, kiedy coś jest programem telewizyjnym, a kiedy filmem. Coś o kolorach itp.”

Więc co się dzieje?

Częściowo ma to związek z różną technologią, z której korzystają obie firmy.

„NTSC to skrót od National Television Standards Committee, nazwany na cześć grupy, która pierwotnie opracowała system telewizji czarno-białej, a następnie kolorowej, używany w Stanach Zjednoczonych, Japonii i wielu innych krajach. Obraz w systemie NTSC składa się z 525 przeplatanych linii i jest wyświetlany z szybkością 29,97 klatek na sekundę” Sony pisze.

Linia alternatywna fazy (PAL), „standard formatu wideo używany w wielu krajach europejskich”, składa się z „625 przeplatanych linii i jest wyświetlany z szybkością 25 klatek na sekundę”.

Kolor sekwencyjny i pamięć (SECAM) jest używany w innych częściach świata, ale ma te same przeplatane linie i klatki na sekundę (fps) co PAL.

Tymczasem, wiele filmów jest kręconych z szybkością 24 kl./smimo że istnieje technologia umożliwiająca nagrywanie ich z szybkością aż 60 klatek na sekundę. Oznacza to, że filmy na ekranie mogą wyglądać nieco inaczej.

Czy to wszystko, co się dzieje?

Nie. YouTuber i miłośnik kina Jamesa Hayesa powiedział w filmie na ten temat: „Jedną z dużych różnic są proporcje telewizorów, które zwykle są zawsze takie same… 16:9co jest standardem dla każdego obrazu HD.”

Ale filmy mają szerszy zakres współczynników kształtu używać i ujęcia filmowe mają tendencję do użyj bardziej dynamicznego zakresu (HDR, który pobiera szczegóły z różnych warunków bez konieczności łączenia dwóch zdjęć).

„Ponieważ film jest naświetlany z najniższą szybkością 24 kl./s, uzyskuje on maksymalny czas naświetlania… co oznacza również, że cel (film) uzyskuje maksymalne nasycenie kolorów” napisał Redditor pod oryginalnym postem. Dodali, że praca operatora może naprawdę zmienić wygląd filmu.

Dodaj do tego fakt, że telewizja i filmy mogą opierać się na bardzo różnych planach zdjęciowych oraz że budżet jednego filmu będzie prawdopodobnie bardzo różny w porównaniu z wieloma odcinkami sezonu – być może nic dziwnego, że różnicę zauważysz już po drugim włączeniu telewizja.



źródło