Właśnie zadebiutowało BMW nowy M5 2025: Hybrydowy sportowy sedan z podwójnym turbodoładowaniem, silnikiem V8 i napędem na wszystkie koła, o mocy 717 KM. Waży również 5390 funtów, co czyni go cięższym niż niektóre elektryczne sedany, SUV-y, a nawet pickupy.

Lista ta obejmuje:

  • Chevrolet Tahoe 2022 2WD (5356 funtów)
  • Ford F-150 Supercrew 4WD 2024 (4941 funtów)
  • 2024 Lucid Air Sapphire (5336 funtów)
  • Mercedes Maybach Klasy S 2023 (5346 funtów)
  • Range Rover Sport 2024 (5090 funtów)

To absolutny potwór pod względem masy własnej, a w porównaniu do poprzedniej generacji jest minimalnie wolniej na papierze. BMW twierdzi, że sprint do 60 mil na godzinę zajmuje 3,5 sekundy, w porównaniu do sprintu starego samochodu w 3,2 sekundy. Jego stosunek mocy do masy jest również gorszy niż w starym samochodzie – jest o ponad 1000 funtów cięższy niż poprzedni M5.

Śledzenie tego nagłego wzrostu wagi w kontekście co drugiego M5 otwiera oczy. Odnosząc się do poniższego wykresu, widać, że trend jest stosunkowo stopniowy. Na przykład E39 M5 ważył zaledwie 110 funtów więcej niż E34. Ostatnia generacja przed nowym M5, F90, faktycznie straciła 17 funtów w porównaniu ze starym F10.

To sprawia, że ​​nagłe dodanie pół tony jest jeszcze bardziej irytujące.

Sytuacja się odwróciła w obliczu amerykańskiej konkurencji samochodu. Pojazdy wyśmiewane jako cięższe i bardziej leniwe niż M5 są teraz w porównaniu z pojazdami wagi półśredniej. Wychodzące Dodge Charger Hellcat ważył 4570 funtów, czyli całe 820 funtów mniej. Najnowszy CT5-V Blackwing— bezpośredni amerykański konkurent M5 — jest lżejszy o oszałamiające 1267 funtów. To nawet nie jest tak, że M5 jest dużo większym samochodem. Rozstaw osi CT5 jest w odległości dwóch cali od serii 5.

Zawstydzające jest to, że nawet nowy, w pełni elektryczny i5 wysuwa się na prowadzenie. The i5 M60Dwusilnikowy pojazd elektryczny (BEV) z akumulatorem o pojemności ponad 80,0 kilowatogodzin jest lżejszy o 143 funty.

Moglibyśmy zagłębić się w europejskie przepisy dotyczące emisji, strategię BMW w zakresie elektryfikacji współdzielenia platform i inne czynniki, aby dokładnie odkryć, co przyczyniło się do tak ogromnego przyrostu masy ciała. Prawda jest jednak taka, że ​​wiemy, że z technologicznego punktu widzenia wcale tak nie musi być.

Hybrydy nie muszą być ciężkie; Nie potrzebujesz akumulatora o pojemności brutto 18,6 kWh, aby uzyskać 190 koni mechanicznych. The Corvette E-Ray wykorzystuje pakiet 1,9 kWh brutto, aby uzyskać 160 KM (i jest niewiele cięższy od najnowszego BMW M2). Hybrydy również nie muszą być wtyczkami. Dodatkowa waga wbudowanej ładowarki nie pomaga w uzyskaniu masy — i przypomnij mi jeszcze raz, dlaczego w M5 konieczne jest ponad 25 mil zasięgu na napędzie elektrycznym? Europejskie przepisy dotyczące emisji są oczywiście bardziej rygorystyczne niż ich amerykańskie odpowiedniki, ale ostatnim samochodem, który odniesie sukces w gamie BMW, powinny być uświęcone przez firmę sedany o wysokich osiągach.

Akumulator o dużej gęstości mocy, niekoniecznie o dużej gęstości energii, zapewnia działanie lekkiego samochodu hybrydowego o wysokich osiągach. Porsche nadal to udowadnia nowego 911 GTS. BMW nie poszło tą drogą. Strategia firmy polegająca na integracji silnika z istniejącym spalinowym układem napędowym zdecydowanie ma zalety w całej gamie pojazdów, ale zmniejszenie masy nie jest jedną z nich. M5 ma konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła z automatyczną skrzynią biegów, skrzynią rozdzielczą, przednim wałem napędowym i nie tylko. Po prostu dołożyli do tego silnik elektryczny.

Nie znamy wszystkich ograniczeń inżynieryjnych i regulacyjnych BMW. Jednak z perspektywy klienta jest to prawie niewidoczne. M5, niezależnie od tego, jak kompetentny – i wydaje się, że taki jest bardzo kompetentny—nigdy nie ucieknie od faktu, że waży więcej niż pełnowymiarowy F-150. W porównaniu do dzisiejszych lżejszych elektrycznych samochodów o mocy czterech cyfr, zastanawiasz się, jak długo jeszcze samochody BMW M będą miały silnik spalinowy.

Pamiętasz, kiedy marki takie jak Audi, Cadillac, Jaguar i Mercedes-Benz próbowały zniszczyć serie 3 i 5, zwłaszcza M3 i M5? Żadnemu z nich tak naprawdę nigdy się to nie udało. Ich konkurenci niemal zawsze znajdowali się w cieniu bawarskiego giganta.

Okazało się, że pozostało im tylko usiąść i czekać.

źródło