W 2021 roku mieszkańcy Jakucji we wschodniej Rosji znaleźli wilka gruba wieczna zmarzlina — gleba, która zwykle pozostaje zamarznięta przez cały rok, ale w wielu miejscach zaczęła topnieć wraz ze wzrostem średniej temperatury na świecie.

Obecnie naukowcy z Północno-Wschodniego Uniwersytetu Federalnego w Jakucku w Rosji badają zmumifikowane szczątki aby dowiedzieć się więcej o zwierzęciu.

Zamrożone warunki pomogły mumifikować i doskonale konserwować Drapieżnik plejstoceński. Jego zęby i większość sierści są nadal nienaruszone, podobnie jak niektóre narządy.

zmumifikowany wilk na stole, zbliżenie na głowę z skołtunionym futrem i odsłoniętymi zębami, obok ktoś ubrany w odzież ochronną i rękawice pisze notatkę

Wilk jest nienagannie nienaruszony, ma zęby i futro.

Północno-Wschodni Uniwersytet Federalny

„To naprawdę szokujące” – powiedział Robert Losey, antropolog z University of Alberta, który nie brał udziału w badaniach, w wywiadzie dla Business Insider.

„To jedyny w pełni dorosły wilk plejstoceński, jakiego kiedykolwiek znaleziono, co samo w sobie jest naprawdę niezwykłe i całkowicie wyjątkowe” – dodał.

Można się wiele nauczyć od takiego dobrze zachowane starożytne zwierzęw tym jego genetykę, styl życia, dietę, a nawet rodzaj starożytnych bakterii i wirusów, które w nim występowały.

Żywe bakterie mogą przetrwać od tysięcy lat, które są niejako świadkami tamtych starożytnych czasów” – powiedział w tłumaczeniu Artemy Gonczarow, badacz z Instytutu Medycyny Doświadczalnej oświadczenie.

Żołądek wilka może pomieścić ostatni posiłek i wiele więcej

ludzie w ochronnych białych kombinezonach, maskach i rękawiczkach trzymają otwarty żołądek zmumifikowanego zwierzęcia, podczas gdy jeden z nich wkłada do środka długą pęsetę

Naukowcy badają żołądek wilka pod kątem oznak ostatniego posiłku i starożytnych drobnoustrojów.

Północno-Wschodni Uniwersytet Federalny

Ten liczący 44 000 lat wilk prawdopodobnie należy do wymarłego gatunku i był prawdopodobnie większy od współczesne wilki– powiedział Losey. Badanie genomu zwierzęcia pomoże odkryć, gdzie pasuje on do psiego drzewa genealogicznego.

Po zbadaniu jednego z zębów naukowcy uważają, że wilk był dorosłym samcem. Prawdopodobnie polował w płaskim, zimnym środowisku pełnym mamutów, nosorożców włochatych, wymarłych koni, żubrów i reniferów.

Szczątki niektórych z tych zwierząt mogą nawet pozostać w jelitach wilka. Aby dowiedzieć się więcej, badacze pobrali próbki żołądka i przewodu pokarmowego i czekają na wyniki.

Naukowcy mogą także być w stanie wydobyć to, co funkcjonuje starożytnie mikroby wykonane w jelitach wilka i czy ma pasożyty, powiedział Losey. Jeśli którykolwiek z mikroorganizmów nie jest znany nauce, może odegrać rolę w opracowywaniu przyszłych leków – stwierdzili naukowcy w oświadczeniu.

To odkrycie jest tylko częścią większej współpracy mającej na celu badanie innych starożytnych zwierząt, w tym kopalnych zajęcy, konia i niedźwiedzia. Naukowcy wcześniej badali głowa wilka z epoki plejstocenu i znajduje się tam kolejna skamielina wilka oczekująca na sekcję.

Starożytne zwierzęta i czynniki zakaźne topnieją

ilustracja wirusa wąglika

Naukowcy zaobserwowali ślady innych wirusów w wiecznej zmarzlinie.

jitendrajadhav/Getty Images

W miarę topnienia wiecznej zmarzliny na skutek rosnących globalnych temperatur, coraz więcej takich starożytnych stworzeń pojawia się ponownie. Na przykład w Jukonie paleontolodzy wciąż zachwycają się nienagannie zachowanym małym mamutem odkrytym w 2022 roku.

Jednak nie wszystko w wiecznej zmarzlinie jest tak nieszkodliwe.

W 2016 r. podczas odwilży na Półwyspie Jamałskim na Syberii uwolniono wąglika z niegdyś zamrożonego tuszy renifera, powodując epidemię, w wyniku której zakażonych zostało 36 osób, a jedno dziecko zginęło.

Naukowcy obawiają się, że inni patogeny mogą drzemać w tundrzewraz z powoli zbliżającą się do nich odwilżą ocieplającego się świata.

W zeszłym roku badacz Jean-Michel Claverie ogłosił, że ożywił 48 000-letni wirus znaleziony w wiecznej zmarzlinie Syberii. Nadal może infekować jednokomórkowe ameby.

„Postrzegamy te wirusy zakażające ameby jako substytuty wszystkich innych możliwych wirusów, które mogą znajdować się w wiecznej zmarzlinie” – powiedziała Claverie CNN wtedy. „Widzimy ślady wielu, wielu, wielu innych wirusów. Wiemy więc, że tam są. Nie mamy pewności, czy nadal żyją”.

Wszelkie starożytne wirusy lub bakterie we wnętrznościach wilka Jakucji mogą pomóc badaczom lepiej zrozumieć drobnoustroje ukrywające się we wnętrzach stworzeń z wiecznej zmarzliny.

źródło