Medicaid rozwija poważny przypadek rozszerzania się misji. Długotrwałym celem wspólnego programu federalno-stanowego jest zapewnienie opieki zdrowotnej Amerykanom o niskich dochodach i niepełnosprawnym.

Teraz jednak Medicaid finansuje szereg dodatkowych świadczeń — od dostaw posiłków po czynsz — pod pretekstem, że „wpływają na stan zdrowia” na lepsze. A następną pozycją na tej liście świadczeń może być przystępne cenowo mieszkalnictwo. Ubezpieczyciele zdrowotni inwestują miliardy w budowę nowych mieszkań i domów.

Już 19 stanów otrzymało błogosławieństwo Waszyngtonu na wykorzystanie funduszy Medicaid na tymczasową pomoc mieszkaniową. Ubezpieczyciele o tym wiedzą. Dlaczego nie wykorzystać federalnych ulg podatkowych, aby samodzielnie budować mieszkania socjalne, wykorzystać dobrą wolę, aby zdobyć kontrakt na administrowanie planem Medicaid stanu, a następnie potencjalnie wypełnić budynek beneficjentami, których świadczenia mogłyby pomóc pokryć czynsz?

Duży błąd. Medicaid już ma problemy z wypełnieniem swojego pierwotnego mandatu opieki zdrowotnej. Decydenci muszą ograniczyć zakres programu — a nie przeznaczać skąpe środki na płacenie czynszu.

W tym miesiącu Centene — największy ubezpieczyciel Medicaid w Ameryce — ogłosił, że zainwestuje około 900 milionów dolarów w nowe budownictwo mieszkaniowe w ośmiu stanach we współpracy z deweloperem zajmującym się budownictwem mieszkań przystępnych cenowo.

UnitedHealth Group wpompowało już ponad 1 miliard dolarów w projekty mieszkań przystępnych cenowo i „pomogło stworzyć ponad 25 000 domów dla osób i rodzin borykających się z brakiem bezpieczeństwa mieszkaniowego”, zgodnie z informacjami na swojej stronie internetowej. Inni ubezpieczyciele postępują podobnie.

Firmy mają pełne prawo inwestować, gdzie chcą. Ale to nie znaczy, że podatnicy powinni finansować ich zyski.

Niestety, Medicaid ma historię płacenia za rzeczy, za które nie powinien. Stany mają szerokie uprawnienia do dostosowywania swoich programów Medicaid, aby obejmowały dodatkowe świadczenia. A „społeczne wyznaczniki zdrowia” są teraz w modzie.

Administracja Bidena była wielkim zwolennikiem tych wysiłków. W 2021 r. Centers for Medicare and Medicaid Services opublikowało wytyczne wzywające stanowe programy Medicaid do zajęcia się społecznymi determinantami zdrowia, które zdefiniowano jako „zakres czynników społecznych, środowiskowych i ekonomicznych, które mogą wpływać na stan zdrowia”.

Stany skupiłyby się na „wyzwaniach… obejmujących między innymi dostęp do pożywnej żywności, niedrogiego i dostępnego mieszkalnictwa, wysokiej jakości edukacji i możliwości znalezienia wartościowego zatrudnienia”.

Żywność, praca, mieszkania, edukacja. Najwyraźniej cały wachlarz ulubionych programów socjalnych postępowych działaczy jest teraz uznawany za „opiekę zdrowotną” w celu wyłudzenia funduszy z Medicaid.

Stany mają motywację finansową, aby zająć się społecznymi determinantami zdrowia poprzez Medicaid. Pobierają co najmniej jednego dolara z federalnej kasy za każdego dolara wydanego na program. Wciśnięcie dodatkowego projektu lub dwóch do Medicaid może pozwolić im zakwalifikować się do dodatkowych funduszy dopasowujących.

Na przykład Massachusetts, New Jersey, Nowy Jork, Oregon i Waszyngton pokrywają koszty posiłków dostarczanych do domu lub uzupełniania spiżarni przez okres do sześciu miesięcy za pośrednictwem Medicaid. Co najmniej siedem stanów — w tym Kolorado, Maryland i Illinois — finansuje programy zapobiegania przemocy z użyciem broni palnej za pośrednictwem Medicaid.

Arizona, Nowy Jork, Waszyngton i Oregon mają federalne pozwolenie na płacenie czynszu lub tymczasowego zakwaterowania — wliczając media — przez okres do sześciu miesięcy. Niektóre stany oferują medycznie konieczne remonty domów i jednorazowe wydatki na przeprowadzkę.

Obecnie Medicaid nie ma pozwolenia na budowę mieszkań. Federalne wytyczne pozwalają programowi „finansować inwestycje w infrastrukturę” od technologii po edukację i rozwój siły roboczej. Koszty budowy lub kapitału są wyłączone.

Ale te wytyczne mogą ulec zmianie. CMS wymienia „zatłoczone jednostki mieszkalne” jako jeden z objawów „długo rozumianych dysproporcji w wynikach zdrowotnych”. Agencja otwarcie zobowiązała się do zajęcia się dysproporcjami i promowania „równości zdrowotnej”. Zgodnie z jej własną logiką finansowanie równości zdrowotnej mogłoby prawdopodobnie obejmować przekazanie podatnikom rachunku za nowe niedrogie jednostki mieszkaniowe.

Medicaid już wydaje zbyt dużo pieniędzy. Wydatki programu w stosunku do PKB wzrosły ponad sześciokrotnie w latach 1970–2020. Medicaid wydał ponad 800 miliardów dolarów w 2022 r. Ponad siedem na dziesięć dolarów pochodziło od rządu federalnego. Łącznie Medicaid i Children’s Health Insurance Program obejmowały prawie 94 miliony osób w szczytowym okresie w marcu 2023 r.

Pozostawienie wózków sklepowych, ciężarówek przeprowadzkowych i pistoletów do gwoździ pomogłoby programowi Medicaid powrócić do jego podstawowej funkcji, czyli zapewniania opieki zdrowotnej Amerykanom o niskich dochodach i niepełnosprawnym.

Sally C. Pipes jest prezesem, dyrektorem generalnym i Thomasem W. Smithem Fellow w dziedzinie polityki opieki zdrowotnej w Pacific Research Institute. Jej najnowsza książka to „False Premise, False Promise: The Disastrous Reality of Medicare for All” (Encounter 2020). Obserwuj ją na X, @sallypipes.

źródło