Zbliża się 4 lipca w Stanach Zjednoczonych, a fotografowie szykują się do uchwycenia magii pokazów fajerwerków. Jeśli chcesz zrobić spektakularne zdjęcia, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kluczowych wskazówek.

Fotograf Will Chaney zebrał serię wskazówek, które, choć niektóre wymagają aparatu Nikon serii Z, są cenne dla każdego fotografa, który chce robić idealne zdjęcia fajerwerków. Chaney mówi, że niektóre konkretne funkcje aparatów Nikon serii Z ułatwiają to zadanie, ale wiele firm produkujących aparaty oferuje podobne możliwości do tych, które opisuje, a techniki fotograficzne, które omawia, działają z każdym aparatem, co sprawia, że ​​jego wskazówki są szczególnie cenne dla początkujących, którzy chcą robić świetne zdjęcia.

Niezbędny sprzęt

Chaney mówi, że oprócz aparatu i obiektywu, istnieje jeden kluczowy element wyposażenia, który pozwoli fotografom robić ostre zdjęcia: statyw.

„Najważniejszą funkcją statywu jest zapewnienie stabilnego podparcia dla aparatu, dzięki czemu nie będzie się on poruszał podczas długiej ekspozycji. Aby uzyskać świetne zdjęcia fajerwerków, ustaw ekspozycję na wartość wyższą niż dwie sekundy, co oznacza, że ​​aparat nie może się poruszać ani trząść podczas naświetlania obrazu” — mówi Chaney. „Oprócz utrzymywania aparatu w bezruchu oznacza to, że nie będziesz musiał trzymać go w dłoni”.

Oszałamiający pokaz kolorowych fajerwerków rozświetla nocne niebo nad pięknie oświetlonym zamkiem w stylu gotyckim z wysokimi iglicami i ozdobną architekturą. Okoliczne budynki są również oświetlone, co dodaje świątecznej atmosfery.
Obraz ułożony w stos przy użyciu trybu mieszania rozjaśniania w programie Photoshop

Jednak nie tylko stabilizacja sprawia, że ​​statyw jest niezbędny.

„Używanie statywu umożliwia również powtarzalne ujęcia z spójnym pierwszym planem i tłem na wielu zdjęciach fajerwerków. Uchwycenie wielu fajerwerków na tym samym pierwszym planie i tle oznacza, że ​​będziesz mógł wykorzystać tryb mieszania rozjaśniania w Photoshopie, aby nakładać na siebie wiele ekspozycji. Ponadto, jeśli zrobisz wystarczająco dużo zdjęć podczas pokazu, możesz połączyć je wszystkie, aby utworzyć film poklatkowy” – kontynuuje.

„Wreszcie, statyw pozwala na ustawienie kompozycji przed rozpoczęciem pokazu. Dzięki temu będziesz mieć więcej czasu, gdy pokaz się zacznie, na dokończenie ustawień, zanim się wycofasz i będziesz mógł cieszyć się pokazem”.

Statywy nie są absolutnie konieczne, ponieważ każda stabilna platforma może spełniać ten cel. Mimo to trudniej utrzymać aparat idealnie nieruchomo bez statywu, więc zdecydowanie warto je mieć.

Korzystanie z opcji i funkcji robienia zdjęć w aparacie

Chaney mówi, że inteligentni fotografowie wykorzystają ustawienia aparatu, aby uzyskać lepsze rezultaty. To prawie oczywiste w dzisiejszych czasach, ale zdecydowanie zaleca robienie zdjęć w formacie RAW>

Menu ustawień aparatu pokazujące różne opcje jakości obrazu, w tym RAW + JPEG/HEIF basic, RAW, JPEG/HEIF fine, JPEG/HEIF normal i JPEG/HEIF basic. Opcja RAW jest podświetlona na żółto.

„Pliki RAW zapewnią Ci największy zakres dynamiki na zdjęciu i większą szansę na skorygowanie błędów w postprodukcji — szczególnie jeśli chodzi o balans bieli. Scena prawdopodobnie będzie miała duży zakres dynamiki ze względu na pierwszy plan i tło, które będą ciemniejsze wraz z bardzo jasnym wybuchem fajerwerków jako obiektem. Możliwość lepszego postprodukcji wysokiego zakresu dynamiki pomoże wydobyć cienie, aby zapewnić większe zainteresowanie zdjęciem”, mówi Chaney.

Redukcja szumów przy długim czasie naświetlania

Chaney zaleca również wyłączenie funkcji: Nikon nazywa ją Redukcją Szumów Długiej Ekspozycji, ale większość producentów aparatów oferuje funkcję o podobnej nazwie.

„Wbudowana w funkcje aparatów Nikon serii Z opcja redukcji szumów o długiej ekspozycji jest dostępna dla każdego robionego zdjęcia. W wielu przypadkach może to być świetna opcja do włączenia. Jeśli jednak wolisz redukować szumy w ramach swojego procesu postprodukcji, powinieneś pozostawić to ustawienie wyłączone, aby móc kontrolować ilość stosowanej redukcji szumów i mieć pełny plik RAW do pracy na swoim komputerze” — mówi Chaney.

Ekran aparatu wyświetlający "MENU SESJI ZDJĘCIOWYCH" z różnymi opcjami. "Długa ekspozycja NR" Opcja (redukcja szumów) jest podświetlona na żółto i ustawiona na "WYŁĄCZONY." Inne widoczne opcje obejmują "Ustaw kontrolę obrazu," "Zarządzaj kontrolą obrazu," I "Wysoki współczynnik redukcji szumów ISO.

„Poza tym, aparat potrzebuje czasu, aby wykonać redukcję szumów przy długiej ekspozycji pomiędzy każdym zrobionym zdjęciem. Na przykład, jeśli wykonasz dwusekundową ekspozycję, wykonanie redukcji szumów zajmie mniej więcej tyle samo czasu. W tym przypadku wydłuża to odstęp między zdjęciami o dwie sekundy, co oznacza, że ​​przegapisz wiele fajerwerków”.

Tryb ostrości

Choć dla wielu początkujących fotografów może się to wydawać nielogiczne, autofokus w rzeczywistości utrudnia robienie dobrych zdjęć fajerwerków.

„Bycie w ostrości jest kluczowe w każdym aspekcie fotografii, ale utrzymanie ostrości przez długi czas bez konieczności ciągłego sprawdzania ostrości jest również ważne. Ponadto autofokus może być trudny do osiągnięcia przy źródle światła, którego jasność ulega zmianie. Z tych powodów polecam ustawienie ostrości manualnej. Pozwala to ustawić punkt ostrości raz i pozostawić go ustawionym bez ryzyka, że ​​autofokus zresetuje odległość ostrości” — mówi Chaney.

Na ekranie aparatu wyświetlane są cztery opcje trybu ostrości: Single AF (AF-S), Continuous AF (AF-C) i Manual focus (MF). Tryb Continuous AF (AF-C) jest podświetlony na żółto, co wskazuje, że jest aktualnie wybrany.

„Aby ustawić aparat na ręczne ustawianie ostrości, są dwie opcje. Pierwsza opcja to przełączenie przełącznika ostrości na obiektywie z autofokusa na ręczne ustawianie ostrości. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie obiektywy mają przełącznik trybu ustawiania ostrości. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, musisz przejść do menu fotografowania i znaleźć ustawienie trybu ustawiania ostrości, aby wybrać ręczne ustawianie ostrości”.

Samowyzwalacz

Jeśli używasz dłuższych czasów ekspozycji, prawdopodobnie dobrym pomysłem będzie użycie trybu samowyzwalacza.

„Jeśli planujesz fotografować bez automatycznego lub bezprzewodowego sterowania migawką aparatu, upewnij się, że używasz samowyzwalacza. Zalecam ustawienie co najmniej dwóch do pięciu sekund opóźnienia przed zrobieniem zdjęcia po naciśnięciu spustu migawki. Pomoże to zapewnić ostre zdjęcia, pozwalając na tłumienie wszelkich drgań lub wibracji, które Twój palec nałożył na aparat. To ustawienie zwiększy ogólny odstęp między zdjęciami, ale lepiej mieć odstęp niż mieć wiele zdjęć, których nie da się użyć, ponieważ aparat się potrząsnął, gdy nacisnąłeś spust migawki” – wyjaśnia.

Ekran aparatu wyświetlający opcje samowyzwalacza, w tym 2s, 5s, 10s i 20s. Opcja 10s jest podświetlona. Inne widoczne ustawienia to ustawienie powtarzania timera, "Samowyzwalacz" tekst, czas otwarcia migawki 1/15, ISO 640 i wskazanie rozdzielczości 4,4K.

Alternatywnie, zdalny wężyk spustowy jest również świetną opcją (i sprawdzi się podwójnie podczas zdjęć interwałowych, co zostało wyjaśnione poniżej).

Ustawienia aparatu

To jest sekcja, do której prawdopodobnie większość początkujących fotografów będzie zaglądać po porady. Podsumowując, Chaney zaleca długie czasy otwarcia migawki, niskie ISO i średni poziom przysłony.

„Kluczem do świetnych zdjęć fajerwerków są ustawienia zdjęcia. W przypadku fotografii fajerwerków będziesz musiał użyć długiego czasu naświetlania, aby uchwycić smugi światła, jednocześnie używając niskiego ISO i dostosowując przysłonę, aby uniknąć prześwietlenia” – wyjaśnia.

„Podczas fotografowania fajerwerków ekspozycja jest najważniejszym ustawieniem i będzie decydować o pozostałych ustawieniach. Jeśli ekspozycja jest zbyt krótka, fajerwerki nie będą się ciągnąć. Jeśli będzie zbyt długa, możesz uchwycić zbyt wiele w jednym zestawie. Uważam, że lepiej jest uchwycić kilka na raz i nałożyć na siebie różne ujęcia w Photoshopie” — kontynuuje Chaney. „Dobrym punktem wyjścia są dwie sekundy”.

Nocna scena z jaskrawoczerwonym fajerwerkiem eksplodującym na niebie. Poniżej widać oświetloną panoramę miasta, w tym charakterystyczny most z wysokim łukiem. Krajobraz miejski obejmuje różne jasno oświetlone budynki i konstrukcje.
Nieedytowany obraz z zbyt krótkim czasem naświetlania

Chaney twierdzi, że po ustaleniu czasu otwarcia migawki kolejnym najważniejszym parametrem jest czułość ISO.

„Ze względu na jasność fajerwerków, będziesz chciał użyć niskiego ISO, aby uniknąć przepalenia zdjęć. Zalecam ustawienie go na 64 lub 100, w zależności od tego, która opcja jest niższa i dostępna w aparacie. Możesz być w stanie ustawić nieco wyższą wartość, ale pamiętaj, że ważne jest, aby zachować długą ekspozycję”.

Kolejnym ustawieniem, które należy wziąć pod uwagę, jest przysłona. Chaney twierdzi, że fotografowie nie powinni być zaskoczeni faktem, że nawet jeśli robią zdjęcia przy niskim ustawieniu ISO, fajerwerki i tak wyjdą prześwietlone.

Nocny pejzaż miejski z jaskrawymi fajerwerkami rozświetlającymi niebo. Scena obejmuje dobrze oświetlony nowoczesny most wiszący po prawej, kolorowe oświetlone budynki i zielone pole na pierwszym planie częściowo przesłonięte dymem.
Przykład prześwietlonego zdjęcia fajerwerku

„Jeśli nie możesz obniżyć czułości ISO i nadal przepalasz jasne obszary, to będzie to dla ciebie powód, żeby zmniejszyć przysłonę” – mówi.

„Zalecam zacząć od f/5.6, ponieważ dzięki temu obiektyw pozostaje dość otwarty, ale nadal daje pole do regulacji nawet na otwartym końcu. Ponadto większość obiektywów będzie miała pole do regulacji w tym ustawieniu. To powiedziawszy, jeśli znajdziesz się w sytuacji, w której będziesz dostosowywać to ustawienie, upewnij się, że po zmianie przysłony nadal masz ostrość”.

Prawidłowo naświetlone zdjęcie.

Na koniec warto wziąć pod uwagę balans bieli, choć Chaney twierdzi, że jeśli zdjęcie jest robione w formacie RAW, to jest to zdecydowanie najmniej istotna kwestia.

„Balans bieli jest zdecydowanie najmniej ważnym ustawieniem, które należy ustawić poprawnie, ale tylko wtedy, gdy skorzystałeś z porady, aby upewnić się, że robisz zdjęcia w formacie RAW. Robienie zdjęć w formacie RAW daje Ci największą możliwość dostosowania temperatury zdjęcia w postprodukcji. Niezależnie od tego, polecam ustawienie temperatury na 5000K”.

Zalecane przez Chaneya ustawienia początkowe

  • Prędkość migawki – 2 sekundy
  • CISZO – 100
  • Przysłona – f/5.6
  • Balans bieli – 5000K

Mając to na uwadze, Chaney zaleca korzystanie z wbudowanego interwałomierza aparatu, aby aparat automatycznie wykonywał zdjęcia w określonym tempie.

„Mając okazję być na pokazie fajerwerków, będziesz chciał mieć możliwość wchłonięcia go i cieszenia się widowiskiem. To prowadzi mnie do mojej ostatniej wskazówki, która wykorzystuje wbudowany timer interwałowy w aparacie”, mówi.

Wiele aparatów oferuje wbudowany interwałomierz, czyli interwałomierz, ale wiele nowoczesnych zdalnych wyzwalaczy oferuje tę samą funkcjonalność. Poniżej znajdują się zalecane przez Chaneya ustawienia, których używa w swoim aparacie Nikon Z:

  • Interwał – 3 sekundy
  • Interwały x strzały/interwał – 1200 x 1
  • Wygładzanie ekspozycji – wyłączone
  • Priorytet interwału – wyłączony
  • Ostrość przed każdym zdjęciem – wyłączona
  • Opcje – Wyłączone

„Ustawienie interwału na trzy sekundy oznacza, że ​​aparat będzie próbował zrobić zdjęcie co trzy sekundy. Będziesz musiał dostosować tę wartość, jeśli używasz innej ekspozycji niż dwie sekundy. Interwał trzysekundowy da około jednosekundową przerwę między każdym zrobionym zdjęciem” – wyjaśnia.

„Ustawienie ‘interwał x zdjęć/interwał’ określa, że ​​zostanie podjętych 1200 prób wykonania zdjęć, a jedno zdjęcie na interwał zostanie zrobione. W odstępie trzech sekund da to czas na zrobienie zdjęcia do godziny”.

Przede wszystkim cieszcie się widowiskiem i powodzenia w robieniu zdjęć!


Źródła obrazów: Czy Chaney?

źródło