Demis Hassabis z Google ma za zadanie przekształcić badania nad sztuczną inteligencją w zyski

Demis Hassabis to znane nazwisko w badaniach nad sztuczną inteligencją. Jest mistrzem szachowym i neurobiologiem. Na Wall Street jest mniej znany.

To może nie być prawdą przez długi czas. Hassabis wyłania się jako twarz Google’a gigantycznego wysiłku w zakresie sztucznej inteligencji, a we wtorek po raz pierwszy wystąpi na scenie na corocznej konferencji programistów Google I/O.

Jak na naukowca, któremu przypisuje się jedne z najważniejszych przełomów w dziedzinie sztucznej inteligencji w ciągu ostatniej dekady, Hassabis bardzo jasno określa swoje stojące przed nim zadanie: udostępnienie najnowszych technologii sztucznej inteligencji w każdym zakątku wszechświata Google, aby służyć miliardom użytkowników.

„Jesteśmy jak maszynownia firmy” – powiedział Hassabis CNBC, mówiąc o swojej nowo zintegrowanej jednostce AI w Google.

W zeszłym miesiącu dyrektor generalny Alphabet Sundara Pichaia połączył DeepMind firmy Hassabis z Google Brain, oddzielnym zespołem AI, i wybrał Hassabisa na przywódcę grupy. Teraz do Hassabisa należy przywrócenie Google pozycji lidera w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji po tym, jak firma została zaskoczona szybkim pojawieniem się OpenAI, wspieranego przez Microsoftu.

Dyrektor generalny DeepMind Demis Hassabis na wydarzeniu w 2017 r. w Chinach.

źródło: Alfabet

Być może nie ma ważniejszego zadania w Google, zwłaszcza że nowe generatywne usługi AI dają konsumentom alternatywne i bardziej kreatywne sposoby wyszukiwania informacji w Internecie. Pytanie biznesowe brzmi: czy długoletni badacz, taki jak Hassabis, może być osobą, która będzie dostarczać produkty, które kochają konsumenci?

Geoffrey Hinton, nazywany „ojcem chrzestnym sztucznej inteligencji”, twierdzi, że nie można kwestionować woli zwycięstwa Hassabisa.

„Nie sądzę, żebym kiedykolwiek spotkał kogoś bardziej konkurencyjnego” – powiedział Hinton, który około dziesięć lat temu doradził Google zakup DeepMind. „Demis jest konkurencyjny na poziomie ludzi, którzy zdobywają złote medale na igrzyskach olimpijskich”.

Tę cechę wyrobił sobie już w młodym wieku. Hassabis był cudownym dzieckiem w szachach, który w pewnym momencie był graczem nr 2 na świecie. Brał także udział w World Series of Poker.

Hassabis twierdzi, że ma także doświadczenie konsumenckie po swojej stronie. Mając zaledwie 17 lat, wydał w latach 90. hitową grę wideo zatytułowaną „Theme Park”. Hassabis powiedział, że gry w tamtych czasach musiały sprawiać przyjemność i być łatwe w obsłudze, aby odnieść sukces. Po Theme Park stworzył własną firmę zajmującą się grami wideo, Elixir Studios.

Hassabis był później współzałożycielem DeepMind, które stało się powszechnie uznawane za wiodące na świecie laboratorium badawcze nad sztuczną inteligencją, przyciągając kilku najwybitniejszych ekspertów w dziedzinie głębokiego uczenia się. Kiedy Google nabył laboratorium dla zgłosił 500 milionów dolarów w 2014 r. firma DeepMind otrzymała długą smycz do samodzielnego działania.

Zostać z tyłu

Pod rządami Hassabisa firma DeepMind była znana z rozwijania swojej technologii poprzez gry takie jak Breakout i AlphaGo, program oparty na sztucznej inteligencji, który pokonał najlepszego na świecie gracza Go.

Istniał praktyczny powód, aby skupić się na grach. Hassabis powiedział CNBC, że „symulacje są całkowicie bezpieczne, nie mają żadnych konsekwencji, ale nadal można się z nich uczyć”.

Podczas swojej kariery w DeepMind, a następnie w Google, Hassabis zdominował dziedzinę sztucznej inteligencji.

Nawet Tesli Dyrektor generalny Elona Muska powiedziałby współzałożycielom OpenAI w 2018 roku, że będą potrzebować miliardów dolarów, aby mieć szansę konkurować z Hassabisem i Google.

Google jednak straciłby tę przewagę, gdy rywale, tacy jak OpenAI i Microsoft, wprowadzili na rynek produkty, które przyciągały nagłówki, takie jak ChatGPT i Copilot.

Osoba, która współpracowała z Hassabisem, ale chciała zachować anonimowość, powiedziała, że ​​przez pewien czas Hassabis mógł być bardziej zainteresowany zdobywaniem wyróżnień akademickich niż wprowadzaniem na rynek produktów, z których ludzie mogliby korzystać. Magazyn Nature, jedno z najbardziej wpływowych czasopism naukowych na świecie, w ciągu ostatniej dekady wielokrotnie prezentował prace Hassabisa.

„Wyróżnienia nigdy nie były celem końcowym” – stwierdził DeepMind w oświadczeniu dla CNBC. „Po prostu odzwierciedlają znaczenie i wpływ uznanych przez nie badań”.

Jeden z najważniejszych produktów DeepMind, AlphaFold, był przełomowym elementem technologii, która wykorzystywała sztuczną inteligencję do pomocy naukowcom w przewidywaniu struktury białek, co stanowi ogromne wyzwanie w biologii od dziesięcioleci.

DeepMind udostępnia AlphaFold na otwartym kodzie źródłowym, zasadniczo rozdając go za darmo.

W 2017 roku zespół badaczy Google, niezależny od DeepMind, opublikował przełomowe badanie dotyczące Transformers, sposobu, w jaki modele AI mogą lepiej przetwarzać teksty wykorzystywane do szkoleń.

Dyrektor generalny firmy Microsoft Satya Nadella (po prawej) przemawia, podczas gdy dyrektor generalny OpenAI Sam Altman (po lewej) przygląda się wydarzeniu OpenAI DevDay w San Francisco, 6 listopada 2023 r.

Justin Sullivan | Obrazy Getty’ego

To zapoczątkowało falę innowacji w zakresie sztucznej inteligencji, która potem nastąpiła, zwłaszcza w OpenAI. Transformers to litera „T” w ChatGPT.

Krytycy argumentowali, że Google rozdawał kluczowe produkty i badania oraz pomagał swoim największym konkurentom.

„Mieli prowadzenie i byli bardzo ostrożni” – powiedział Hinton. „Byli bardzo ostrożni zarówno w przypadku generatywnych obrazów sztucznej inteligencji, jak i dużych modeli językowych. A kiedy OpenAI nawiązał współpracę z Microsoftem, a ChatGPT był używany przez Microsoft, Google nie mógł już sobie pozwolić na ostrożność”.

Hassabis i Google poszli do ataku.

The O sprawie poinformował „Washington Post”. w maju 2023 r. Google wewnętrznie ogłaszał duże odejście od poprzedniej polityki. Pracownicy musieli przestać dzielić się swoimi badaniami ze światem i publikować artykuły dopiero wtedy, gdy badania zamieniły się w produkty.

AlphaFold stał się ogromną szansą biznesową, zabezpieczając partnerów handlowych takich jak Eli Lilly I Novartis za odkrycie leku.

Podczas wykładu na konferencji TED Hassabis powiedział, że moment ChatGPT pokazał, że społeczeństwo widzi wartość w LLM i jest gotowe je przyjąć.

„Kiedy pracujemy nad tymi systemami, skupiamy się głównie na wadach i rzeczach, których nie robią, oraz na halucynacjach” – powiedział. „Chcieliśmy najpierw ulepszyć te rzeczy, zanim je wypuścimy. Ale co ciekawe, okazało się, że nawet pomimo tych wad wiele dziesiątek milionów ludzi nadal uważa je za bardzo przydatne”.

Hassabis powiedział, że nadszedł czas, aby wyprowadzić te produkty „poza wyrafinowany świat nauki”.

Teraz inwestorzy czekają, czy Google będzie w stanie dokonać tego, co uważają za najważniejsze, i zamienić tę najnowocześniejszą naukę w zyski.

Nie przegap tych ekskluzywnych materiałów w CNBC PRO

Proces antymonopolowy Google dobiega końca

źródło