Obecnie, po okresie uspokojenia trwającym od lat 2000., obserwuje się na świecie odrodzenie zainteresowania filmami z Hongkongu, zarówno tymi dawnymi, jak i współczesnymi.
Wykraczamy poza ich niebezpieczne akrobacje, innowacyjne sekwencje akcji i główne gwiazdy, aby odkryć, dlaczego filmy z Hongkongu często tak dobrze podróżowały.
1. Filmy z Hongkongu są bardzo zabawne
Główną przyczyną sukcesu kina w Hongkongu są bardzo rozrywkowe filmy produkowane w tej branży, napisał David Bordwell w swojej książce z 2000 roku Planeta Hongkong.
„Jak to maleńkie kino (przemysł) odniosło taki sukces? Niektóre odpowiedzi kryją się w historii i kulturze, ale wiele innych można znaleźć w samych filmach” – napisał.
„Hongkongijski przemysł filmowy oferował coś, czego pragnęła publiczność. Rok po roku produkował dziesiątki świeżych, żywych i ekscytujących filmów. Od lat 70. XX wieku jest prawdopodobnie najbardziej energicznym, pomysłowym popularnym kinem na świecie”.
![Roy Cheung in a still from The Mission, the 1999 film directed by Johnnie To. Photo: Milkyway Image](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/5e4b92a4-854d-4a3e-a4a1-fd6ec533b6a8_1d2ed83a.jpg)
2. Przełamali bariery kulturowe
Jak piszą historycy filmu Law Kar i Frank Bren w swojej książce, filmy akcji z Hongkongu stały się międzynarodową walutą kulturową Kino Hongkongu: spojrzenie międzykulturowe.
„Rozkwit sztuk walki (przełom lat 60. i 70. XX w.)… oznaczał sukces w łączeniu cudzoziemców z rdzennymi mieszkańcami” – napisali.
„Walki ewoluowały od stylizowanego trybu scenicznego do bardziej realistycznego, emocjonującego, wzmocnionego technikami fotograficznymi i montażowymi wyniesionymi z filmów zachodnich i japońskich, a także efektami specjalnymi opracowanymi przez lata kręcenia filmów o sztukach walki”.
![Bruce Lee in a still from Fist of Fury (1972). Photo: Hong Kong Film Archive](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/e1f395dc-074e-4415-b80a-9ce1beb2ddc1_220584d6.jpg)
3. Nawiązali kontakt z ludźmi zmarginalizowanymi
Filmy z Hongkongu trafiają do słabszych na całym świecie, napisał RZA z Wu-Tang Clanu we wstępie do swojej książki Te pięści łamią cegły.
„Przemoc na ulicach Nowego Jorku odzwierciedlała przemoc na ekranie. Widzowie, poszukując historii, które odzwierciedlałyby ich własne zmagania, mogli w każdej chwili zmienić rolę, zainspirowani postaciami, które oglądali.
„Jednak po zwycięstwie nad wrogiem, odniesionym za pomocą rąk, stóp i nunchaku, musiał zmierzyć się z całym wachlarzem kul z karabinów funkcjonariuszy organów ścigania, pozostawiając widzów z nienasyconym pragnieniem więcej”.
![Lo Lieh in a still from the 1972 film Five Fingers of Death, aka King Boxer. Photo: Shaw Brothers Studio](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/dd3d1b1f-15d0-48db-8821-5cc6ebaa9326_74ebff48.jpg)
4. Filmowcy mogli być oburzeni
Według eseju z Hong Kong Film Archive filmy z Hongkongu wpisują się w zachodnią zasadę „wszystko wolno” z lat 70. i widzom się to spodobało Tworzenie wyjątkowego Hongkongu z lat 70.
„(W latach 70.) treści wrażliwe politycznie były nadal cenzurowane, ale ograniczenia dotyczące treści seksualnych, przemocy i przestępczości stawały się coraz bardziej luźne. W rezultacie w kinie w Hongkongu często pojawiały się rozlew krwi, rozpusta, nagość, hazard, oszustwa i gangsterzy.
„Widok przestępstw i zepsucia na ekranie nie był niczym niezwykłym”.
5. Krytycy zagraniczni porzucili ostrożność
Zachodni krytycy uważali, że nie powinny lubić filmów z Hongkongu, ale rzeczywiście je lubili, napisał Matthew Polly Bruce Lee – Życie.
„W The Village Voice William Paul wyznał: „Przy moim najbardziej cywilizowanym, właściwym sposobie myślenia, chciałbym odrzucić ten film jako odrażająco groteskową męską fantazję, ale muszę przyznać, że głęboko w najbardziej mrocznych zakamarkach mojej podświadomości fantazja uderzyła w strunę.”
![Bruce Lee (right) in a still from Enter the Dragon (1973). Photo: Golden Harvest](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/e119a64b-abe5-41d3-99fb-1cfca7684245_6c98b4f6.jpg)
6. Kino w Hongkongu zawsze było międzynarodowe
Jak wynika z książki, filmowcy z Hongkongu zawsze byli zaangażowani w światową scenę filmową Ekran Shawa: wstępne badanie.
Mówiąc o Shaw Brothers, największej firmie produkującej filmy w Hongkongu od dziesięcioleci, firma stwierdziła: „Przez lata studio angażowało się w wymianę współpracy z firmami z Azji, Europy i Ameryki oraz rekrutowało utalentowanych pracowników z Tajwanu, Japonii, Korei Południowej, Azji Południowo-Wschodniej i krajów zachodnich.
„Ogromny wkład Shawa w transnarodowość, internacjonalizację i modernizację kina w Hongkongu zaowocował nadaniem Hongkongowi tytułu „Hollywood East”.
![Brigitte Lin in a still from Chungking Express (1994). Photo: Jet Tone Production](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/d8aa3b62-10bc-4d1f-80b4-1305774c048b_78b4890c.jpg)
7. Twórcy filmów mieli wsparcie na wysokich stanowiskach
Rick Baker napisał w wydaniu z 1994 r., że najlepsi amerykańscy reżyserzy przyczynili się do zwiększenia rozpoznawalności filmów z Hongkongu na świecie w latach 90. Niezbędny przewodnik po filmach z Hongkongu.
„Kino w Hongkongu w latach 90. zaczęło wyglądać zdrowiej dzięki uznaniu niektórych z większych nazwisk w Hollywood, takich jak Scorsese, Tarantino, Stallone, Joel Silver i Walter Hill. Ich aprobata sprawiła, że lubienie filmów z Hongkongu stało się modne.
„Łatwo dostrzec wpływ wielu wysokobudżetowych hollywoodzkich filmów. Najbardziej widoczne są zmieniający się styl choreografii walk i stylizowane strzelaniny.
![Andy Lau (left) and Tony Leung in a still from Infernal Affairs (2002). Photo: Media Asia Distribution](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/5e8d4530-e174-4e1b-b352-448c7f4b6e28_0c9723f2.jpg)
8. Filmy z Hongkongu to Szybcy i wściekli
Szybkie sceny akcji w Hongkongu są uwielbiane za granicą. Są one wynikiem szalonego stylu życia miasta, stwierdził w książce krytyk i reżyser Shu Kei Kino Wschód w 1998.
„Myślę, że kino w Hongkongu determinuje nie tylko narodowość i charakter ludzi, ale także geografia miasta. Kino Hongkongu charakteryzuje się bardzo skondensowaną i skoncentrowaną geografią, co skutkuje brakiem przestrzeni i przyspieszeniem rytmu.
„Ma mniej scen ekspozycyjnych niż w innych kinach, co wynika z dużej prędkości życia w Hongkongu i sposobu, w jaki miasto funkcjonuje przy dużej prędkości”.
![Gordon Liu and Lily Li in a still from Executioners from Shaolin (1977). Photo: Shaw Brothers](https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/d8/images/canvas/2024/06/27/8ea7b919-e69b-4bec-b25d-ce33bf030e5c_10eb3a79.jpg)
9. Przyciągnęli międzynarodową publiczność
Jak stwierdził naukowiec Leon Hunt w swoim badaniu z 2002 roku, filmy z Hongkongu sprawiły, że zagraniczni widzowie poczuli się wyjątkowo Mistrzowie kultu Kung Fu.
W tym cyklicznym cyklu poświęconym najlepszym dziełom kina Hongkongu przyglądamy się dziedzictwu klasycznych filmów, na nowo oceniamy kariery największych gwiazd i na nowo przyglądamy się mniej znanym aspektom tej uwielbianej branży.