Obecnie, po okresie uspokojenia trwającym od lat 2000., obserwuje się na świecie odrodzenie zainteresowania filmami z Hongkongu, zarówno tymi dawnymi, jak i współczesnymi.

(Od lewej) German Cheung, Terrance Lau i Tony Wu na zdjęciu z filmu Zmierzch wojowników: Zamurowani, zdecydowanie największego hongkońskiego przeboju 2024 roku. Zdjęcie: Media Asia Films

Wykraczamy poza ich niebezpieczne akrobacje, innowacyjne sekwencje akcji i główne gwiazdy, aby odkryć, dlaczego filmy z Hongkongu często tak dobrze podróżowały.

1. Filmy z Hongkongu są bardzo zabawne

Główną przyczyną sukcesu kina w Hongkongu są bardzo rozrywkowe filmy produkowane w tej branży, napisał David Bordwell w swojej książce z 2000 roku Planeta Hongkong.

„Jak to maleńkie kino (przemysł) odniosło taki sukces? Niektóre odpowiedzi kryją się w historii i kulturze, ale wiele innych można znaleźć w samych filmach” – napisał.

„Hongkongijski przemysł filmowy oferował coś, czego pragnęła publiczność. Rok po roku produkował dziesiątki świeżych, żywych i ekscytujących filmów. Od lat 70. XX wieku jest prawdopodobnie najbardziej energicznym, pomysłowym popularnym kinem na świecie”.

Roy Cheung w kadrze z filmu The Mission z 1999 roku w reżyserii Johnniego To. Zdjęcie: Milkyway Image

2. Przełamali bariery kulturowe

Jak piszą historycy filmu Law Kar i Frank Bren w swojej książce, filmy akcji z Hongkongu stały się międzynarodową walutą kulturową Kino Hongkongu: spojrzenie międzykulturowe.

„Rozkwit sztuk walki (przełom lat 60. i 70. XX w.)… oznaczał sukces w łączeniu cudzoziemców z rdzennymi mieszkańcami” – napisali.

„Walki ewoluowały od stylizowanego trybu scenicznego do bardziej realistycznego, emocjonującego, wzmocnionego technikami fotograficznymi i montażowymi wyniesionymi z filmów zachodnich i japońskich, a także efektami specjalnymi opracowanymi przez lata kręcenia filmów o sztukach walki”.

Bruce Lee na kadrze z Fist of Fury (1972). Zdjęcie: Archiwum Filmowe w Hongkongu

3. Nawiązali kontakt z ludźmi zmarginalizowanymi

Filmy z Hongkongu trafiają do słabszych na całym świecie, napisał RZA z Wu-Tang Clanu we wstępie do swojej książki Te pięści łamią cegły.

Przemoc na ulicach Nowego Jorku odzwierciedlała przemoc na ekranie. Widzowie, poszukując historii, które odzwierciedlałyby ich własne zmagania, mogli w każdej chwili zmienić rolę, zainspirowani postaciami, które oglądali.

„Kto może zapomnieć Pięść furii? Gdy Bruce Lee przeciwstawił się uciskowi i japońskiemu bezprawiu (wobec) swoich rodaków, rozpalił publiczność, aby go kibicowała i podróżowała z nim drogą zemsty.

„Jednak po zwycięstwie nad wrogiem, odniesionym za pomocą rąk, stóp i nunchaku, musiał zmierzyć się z całym wachlarzem kul z karabinów funkcjonariuszy organów ścigania, pozostawiając widzów z nienasyconym pragnieniem więcej”.

Lo Lieh w kadrze z filmu Five Fingers of Death z 1972 roku, znanego również jako King Boxer. Zdjęcie: Shaw Brothers Studio

4. Filmowcy mogli być oburzeni

Według eseju z Hong Kong Film Archive filmy z Hongkongu wpisują się w zachodnią zasadę „wszystko wolno” z lat 70. i widzom się to spodobało Tworzenie wyjątkowego Hongkongu z lat 70.

(W latach 70.) treści wrażliwe politycznie były nadal cenzurowane, ale ograniczenia dotyczące treści seksualnych, przemocy i przestępczości stawały się coraz bardziej luźne. W rezultacie w kinie w Hongkongu często pojawiały się rozlew krwi, rozpusta, nagość, hazard, oszustwa i gangsterzy.

„Widok przestępstw i zepsucia na ekranie nie był niczym niezwykłym”.

5. Krytycy zagraniczni porzucili ostrożność

Zachodni krytycy uważali, że nie powinny lubić filmów z Hongkongu, ale rzeczywiście je lubili, napisał Matthew Polly Bruce LeeŻycie.

„Nawet nowojorscy krytycy, którzy załamywali ręce, Wejście smokaprzemocy, poczuł jej moc. „The New York Times” oświadczył: „Zdjęcie zostało wykonane fachowo i ma dobrze rozmieszczone siatki. Porusza się jak błyskawica i jest pełna kolorów…”

„W The Village Voice William Paul wyznał: „Przy moim najbardziej cywilizowanym, właściwym sposobie myślenia, chciałbym odrzucić ten film jako odrażająco groteskową męską fantazję, ale muszę przyznać, że głęboko w najbardziej mrocznych zakamarkach mojej podświadomości fantazja uderzyła w strunę.”

Bruce Lee (po prawej) na zdjęciu z filmu Wejście smoka (1973). Zdjęcie: Golden Harvest

6. Kino w Hongkongu zawsze było międzynarodowe

Jak wynika z książki, filmowcy z Hongkongu zawsze byli zaangażowani w światową scenę filmową Ekran Shawa: wstępne badanie.

Mówiąc o Shaw Brothers, największej firmie produkującej filmy w Hongkongu od dziesięcioleci, firma stwierdziła: „Przez lata studio angażowało się w wymianę współpracy z firmami z Azji, Europy i Ameryki oraz rekrutowało utalentowanych pracowników z Tajwanu, Japonii, Korei Południowej, Azji Południowo-Wschodniej i krajów zachodnich.

„Ogromny wkład Shawa w transnarodowość, internacjonalizację i modernizację kina w Hongkongu zaowocował nadaniem Hongkongowi tytułu „Hollywood East”.

Brigitte Lin w kadrze z filmu Chungking Express (1994). Zdjęcie: Jet Tone Production

7. Twórcy filmów mieli wsparcie na wysokich stanowiskach

Rick Baker napisał w wydaniu z 1994 r., że najlepsi amerykańscy reżyserzy przyczynili się do zwiększenia rozpoznawalności filmów z Hongkongu na świecie w latach 90. Niezbędny przewodnik po filmach z Hongkongu.

„Kino w Hongkongu w latach 90. zaczęło wyglądać zdrowiej dzięki uznaniu niektórych z większych nazwisk w Hollywood, takich jak Scorsese, Tarantino, Stallone, Joel Silver i Walter Hill. Ich aprobata sprawiła, że ​​lubienie filmów z Hongkongu stało się modne.

„Łatwo dostrzec wpływ wielu wysokobudżetowych hollywoodzkich filmów. Najbardziej widoczne są zmieniający się styl choreografii walk i stylizowane strzelaniny.

Andy Lau (po lewej) i Tony Leung w kadrze z filmu Infernal Affairs (2002). Zdjęcie: Media Asia Distribution

8. Filmy z Hongkongu to Szybcy i wściekli

Szybkie sceny akcji w Hongkongu są uwielbiane za granicą. Są one wynikiem szalonego stylu życia miasta, stwierdził w książce krytyk i reżyser Shu Kei Kino Wschód w 1998.

„Myślę, że kino w Hongkongu determinuje nie tylko narodowość i charakter ludzi, ale także geografia miasta. Kino Hongkongu charakteryzuje się bardzo skondensowaną i skoncentrowaną geografią, co skutkuje brakiem przestrzeni i przyspieszeniem rytmu.

„Ma mniej scen ekspozycyjnych niż w innych kinach, co wynika z dużej prędkości życia w Hongkongu i sposobu, w jaki miasto funkcjonuje przy dużej prędkości”.

Gordon Liu i Lily Li na kadrze z filmu Katowie z Shaolin (1977). Zdjęcie: Bracia Shaw

9. Przyciągnęli międzynarodową publiczność

Jak stwierdził naukowiec Leon Hunt w swoim badaniu z 2002 roku, filmy z Hongkongu sprawiły, że zagraniczni widzowie poczuli się wyjątkowo Mistrzowie kultu Kung Fu.

Film kung fu pozwala „outsiderowi” poczuć się jak „insider” – miłośnik kultu, zagorzały fan, który zna różnicę między Mantisem a Crane’em, Shaolin i Wudangpółnocna noga i południowa pięść.
„Ta ezoteryczna stolica kultu, często nostalgiczna za starymi filmami o sztukach walki z „autentycznymi” technikami, czasami przekształca się w nowe mitologie miejskie, takie jak hip hop inspirowany kung fu kung fu Wu-Tang czy Macierzcyber-mistycyzm.”

W tym cyklicznym cyklu poświęconym najlepszym dziełom kina Hongkongu przyglądamy się dziedzictwu klasycznych filmów, na nowo oceniamy kariery największych gwiazd i na nowo przyglądamy się mniej znanym aspektom tej uwielbianej branży.

Chcesz więcej artykułów takich jak ten? Obserwuj Filmik SCMP na Facebooku

źródło