PlayStation 5 Pro firmy Sony to zawyżona, powierzchowna aktualizacja

Kiedy to było po raz pierwszy ogłoszono we wrześniuthe PlayStation 5Pro (wydany 7 listopada) sprawił, że wiele osób drapało się po głowie. Współcześni konsumenci nie są obcy częstym odświeżaniom sprzętu przez cały cykl życia kupowanej technologii — Apple dawno temu nauczył ludzi, że niezależnie od posiadanego modelu iPhone’a, natychmiast nastąpi aktualizacja „S” lub „Pro”.

Hazardnie jest inaczej. Od czasu Game Boyagracze tęsknili za stopniowymi aktualizacjami tego samego produktu: mniejszą ramką, kolorowym ekranem, podświetleniem – a wszystko to po to, aby grać dokładnie w te same gry.

Ale w miarę jak cykle odświeżania stały się normą, wzrosła też powszechna akceptacja zasady otrzymywania mniej za więcej. Gdy w laptopach zaczęto zastępować dyski dyskowe urządzeniami pamięci wewnętrznej, użytkownicy odkryli, że płacą tyle samo (czasem więcej) za ten sam produkt z mniejszą liczbą funkcji sprzętowych. Potem mniej portów. Ale obietnica wiązała się z usprawnionym oprogramowaniem i unowocześnionymi funkcjami.

The PlayStation 5 Pro nie przejmuje się tym. Jest to ćwiczenie polegające na zapewnianiu mniej za więcej, a to, co zapewnia, spodoba się tylko bardzo wybranej grupie ludzi. Kosztuje również 700–200 USD lub więcej niż istniejący PS5 modele.

Co nowego w PS5 Pro?

Z zewnątrz PS5 Pro wygląda bardzo podobnie do oryginalnego, masywnego PlayStation 5, wydanego w 2020 roku, ale z paskiem przypominającym płetwę rekina pośrodku, który przypomina modułową obudowę zeszłorocznej konsoli PS5 „Slim” – pierwszego sprzętowego odświeżenia tej gry. konsola Sony. Podczas gdy Slim (nieoficjalna nazwa) to po prostu mniejsza wersja OG PS5 z tymi samymi możliwościami, Pro ma ulepszony sprzęt, który wpływa na jego wydajność.

Najważniejszą ze zmian jest ulepszony procesor graficzny, który – pomijając teraflopy i techniczny żargon – zasadniczo zwiększa prędkość obliczeniową konsoli (45 procent według szacunków Sony). Co to dokładnie robi? Oznacza to, że gry są renderowane szybciej, dzięki czemu działają płynniej, tekstury pojawiają się mniej zauważalnie, a gra z chwili na chwilę jest mniej szarpana, gdy wiele rzeczy dzieje się na raz.

„Marvel’s Spider-Man 2” w dużym stopniu wykorzystuje zaawansowane śledzenie promieni do odbić.

(Gwiezdne ostrze) Sony Interactive Entertainment

Istnieje również „zaawansowany” ray tracing, słowo cieszące się dużym zainteresowaniem w branży przez ostatnie kilka lat. Ray tracing to w zasadzie narzędzie, które pozwala na naturalne oświetlenie w świecie gry, z realistycznymi odbiciami na powierzchniach takich jak szkło i woda oraz dużym załamaniem. Jest to coś, czego wiele osób może tak naprawdę nie zauważać, zwłaszcza gdy gry nie działają w wyższych rozdzielczościach, ale to właśnie ono powoduje duży efekt zachwytu w najładniejszych współczesnych wydaniach.

Na koniec jest sztuczna inteligencja (oczywiście). W tym przypadku ma to formę „skalowania opartego na sztucznej inteligencji” – funkcji oficjalnie zatytułowanej PlayStation Spectral Super Definition (PSSR). To niewielka nazwa, ale znacząco wpływa na ogólną atrakcyjność PS5 Pro, ponieważ pozwala grom oszczędzać moc obliczeniową poprzez renderowanie w niższej rozdzielczości, a następnie skalowanie przy użyciu sztucznej inteligencji, aby wyglądać lepiej. Krótko mówiąc, dzięki temu gry, które wcześniej wyglądały dobrze, ale działały słabo, teraz działają i wyglądają lepiej.

W sumie te trzy funkcje stanowią całość PlayStation 5Pro ma do zaoferowania: sprawianie, że gry, które już posiadasz lub które zamierzasz kupić, wyglądają i działają nieco lepiej niż na podstawowym PS5.

Czy PS5 Pro spełnia obietnicę?

Tak jest, z zastrzeżeniami. Największą zaletą Pro jest to, że zapewnia technologię obiecaną przez oryginalne PS5. Oczekiwano, że ta konsola wskoczy w tryb gier w rozdzielczości 4K, z ray tracingiem i płynną liczbą klatek na sekundę. I w pewnym stopniu tak się stało.

Remastery takie jak „Horizon Zero Dawn” zapewniają większą wierność, ale tylko w takim stopniu.

Interaktywna rozrywka Sony

Ogólna zasada jest taka, że ​​aby gry wyglądały dobrze, powinny działać z określoną liczbą klatek na sekundę. 30 klatek na sekundę (w skrócie klatek na sekundę) jest akceptowalne i stanowi podstawę dla współczesnych tytułów, a 60 klatek na sekundę jest idealne, gdy obraz zaczyna wyglądać wyjątkowo płynnie i mniej drgań lub wymuszonego rozmycia ruchu w celu wypełnienia luk. Na najwyższym poziomie mamy 120 klatek na sekundę i więcej, ale to poziom wydajności, jakiego można spodziewać się tylko po super drogich komputerach PC.

Korzystając z podstawowego PS5, gracze zazwyczaj mają możliwość otwarcia menu gry i wybrania sposobu, w jaki chcieliby, aby gra działała wizualnie, co sprowadza się do wyboru pomiędzy trybem „Jakość” lub „Wydajność”. W przypadku jakości oznacza to zwykle pracę w rozdzielczości 4K i 30 klatkach na sekundę; Wydajność to 1080p lub wyższa, czasami 1440p (2K) i płynniejsze 60 klatek na sekundę. Są to oczywiście wszystkie cele, których gra może nie osiągnąć.

PS5 Pro oferuje ulepszoną wersję tego wyboru, w wielu przypadkach dosłownie nazywaną „Quality Pro” lub „Performance Pro”, opcjami, które stają się dostępne dopiero po aktualizacji oprogramowania istniejących gier – co według Sony będzie ponad 50 tytułów w okolicach premiery. Podczas gdy niektóre gry po prostu pomijają poprzednie opcje wersji Pro, inne nadal oferują pełne spektrum, obejmujące od 5 do 6 opcji, od podstawowej wydajności aż do jakości Pro.

Niektóre gry mają wiele opcji wizualnych, choć niektóre stają się zbędne.

(Gwiezdne ostrze) Sony Interactive Entertainment

Tak naprawdę jest to po prostu ruchoma skala. Quality Pro teraz celuje w 30 kl./s przy wysokiej rozdzielczości 4K z pełną mocą ray tracingu; Performance Pro celuje w 60 klatek na sekundę, ale wykorzystuje ten fantazyjny PSSR oparty na sztucznej inteligencji, aby zwiększyć rozdzielczość z 1440p lub niższej do sztucznego 4K. To ta sama okazja, co PS5, jedna wygląda lepiej i działa gorzej, druga działa dobrze i wygląda dobrze. Z tą różnicą, że podstawowym trybem wydajności jest prawdopodobnie to, w jaki sposób gracze miał nadzieję ich oryginalne PS5 wyglądało jak po wyjęciu z pudełka.

Podobnie jak PS5, Pro zwiększa również wydajność gier na PlayStation 4, chociaż pułap określający, o ile lepsze będą te gry, został już ograniczony.

Rolling Stone’a przetestowałem ponad 20 gier z Pro, w tym Zremasterowany Horizon Zero Dawn, Horyzont Zakazany Zachód, Ostatni z nas, część I, Zremasterowana część The Last of Us Part II, Marvel’s Spider-Man 2, Bóg wojny: Ragnarök, Ratchet & Clank: Rift Apart, Odrodzenie Final Fantasy VII, Gwiezdne OstrzeI Dogmat smoka 2. Większość testowanych gier na PS5 została już połatana, aby wykorzystać aktualizacje, chociaż te, które tego nie zrobiły, jak np. Banici z Gwiezdnych WojenJasne filc jakby biegały lepiej.

Ale być może to placebo.

Dla kogo jest PS5 Pro?

Prawdziwe pytanie nie brzmi, czy PS5 Pro robi to, co reklamuje, ponieważ krótka odpowiedź jest taka, że ​​tak. Gry wyglądają i działają lepiej na ulepszonej konsoli. Prawdziwe pytanie brzmi: czy jesteś typem gracza, któremu na tym zależy.

Zmiany wizualne dla wielu będą wydawać się powierzchowne.

(The Last of Us Part II Remastered) Sony Interactive Entertainment

Mówi się o tym od lat, ale w ciągu ostatniej dekady skok pokoleniowy w technologii gier praktycznie ustał. Pomyśl o 11-letniej przerwie pomiędzy Super Mario Bros. (1985) i Super Mario 64 (1996). To było wstrząsające ziemią. Od 8-bitowej grafiki pikselowej po w pełni zrealizowane światy 3D. W tym samym oknie, od 2013 do 2024 roku, przeszliśmy od wspaniałej gry Ostatni z nas do nieco ładniejszej wersji tej samej gry.

W miarę jak wierność wizualna gier zbliża się do hiperrealizmu, różnice stają się mniej zauważalne dla zwykłego oka. A podczas gdy szefowie technologii i hardcorowi gracze móc zobaczyć lub poczuć różnicę (ja tak), to po prostu nie wydaje mi się wystarczające.

Weźmy na przykład ulepszone opcje rozdzielczości i liczby klatek na sekundę. Każdy, kto wydał kupę pieniędzy na nowoczesny telewizor lub monitor z portem HDMI 2.1, miał możliwość skorzystania z trybu o nazwie Zmienna częstotliwość odświeżania (VRR). Powoduje to zwiększenie częstotliwości odświeżania obrazu do 120 Hz (ze standardowego około 60 Hz), dzięki czemu gry wyglądają płynniej w ruchu. Czasami pozwala to również na odblokowanie liczby klatek na sekundę, co oznacza, że ​​nawet w trybie jakości niektóre gry mogą osiągnąć wyższą liczbę klatek na sekundę obiecaną przez wydajność. Nie każdy to ma, ale jeśli tak, to już żyjesz z tym, co ma do zaoferowania PS5 Pro.

Każdy, kto korzysta z VRR przez HDMI 2.1, doświadczył tego, co ma do zaoferowania PS5 Pro.

(Marvel’s Spider-Man 2) Sony Interactive Entertainment

Przeskakiwanie między różnymi trybami wizualnymi w celu wykrycia różnic może powodować ból głowy, zwłaszcza gdy zmiany wydają się tak powierzchowne. Problemem nie jest jednak tylko powierzchowność oferty, ale także to, czego się od niej wymaga. Podstawowa cena PlayStation 5 Pro wynosi 699,99 dolarów, ale nie obejmuje ona nawet napędu dyskowego – który jest teraz sprzedawany osobno za dodatkowe 80 dolarów. Zatem modernizacja wewnętrznego sprzętu istniejącej konsoli PS5 i dopasowanie jej ogólnych możliwości do formatów Blu-ray będzie kosztować około 780 USD (przed opodatkowaniem). To o 280 dolarów więcej niż obecnie dostępna podstawowa konsola PS5 z napędem dyskowym.

Popularne historie

Dla zagorzałych graczy z obsesją na punkcie technologii PlayStation 5 Pro może być dokładnie tym, czego oczekują. A jeśli mają dochód, który można wydać, to świetnie. Dla wszystkich pozostałych PlayStation 5 Pro nie oferuje niczego nowego poza tym, co prawdopodobnie będzie postrzegane jako stopniowa, potencjalnie niezauważalna różnica w jakości obrazu i wrażeniach, a wszystko to na wagę złota.

Gdyby Sony obniżyło cenę podstawowego PS5 i uczyniło Pro lepszą ofertą w obecnym punkcie wejścia, byłby to sukces. Biorąc jednak pod uwagę cykliczne trendy w branży, i tak prawdopodobnie już tylko kilka lat dzieli nas od PlayStation 6. Równie dobrze możesz poczekać.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here