SBA inicjuje „przesunięcie sejsmiczne” w kontraktach dla małych firm

Prawie cztery lata po wydaniu przez Federalny Sąd ds. Roszczeń swojej przełomowej decyzji w sprawie Tolliver dotyczącej stosowania „zasady dwóch” dla małych przedsiębiorstw w odniesieniu do wszystkich działań związanych z zamówieniami, w tym prawie wszystkich umów typu zadaniowego, Administracja Małych Przedsiębiorstw zrobiła pierwszy krok w kierunku wprowadzenia tej zasady orzeczenie w regulaminie.

SBA proponowana zasadaopublikowane 25 października, zobowiązałoby agencje do rozważenia, czy istnieją co najmniej dwie wykwalifikowane małe przedsiębiorstwa, które są w stanie złożyć ofertę na zadanie lub zamówienie na dostawę przed wydaniem zamówienia, a jeśli tak, musiałyby odłożyć tę decyzję. Chociaż istnieją pewne wyjątki od tej proponowanej zasady, w tym brak konieczności stosowania „zasady dwóch” w przypadku umów harmonogramowych realizowanych przez General Services Administration, federalni eksperci ds. zamówień publicznych twierdzą, że zmiana ta zapoczątkowałaby dramatyczne przejście w stronę kontraktów dla małych przedsiębiorstw.

Ci byli federalni liderzy przejęć nie zgadzają się co do tego, czy napisana dzisiaj propozycja SBA w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści, czy zaszkodzi małym przedsiębiorstwom.

„To potencjalnie reguła sejsmiczna. Z dnia na dzień całkowicie zmieniłoby to oblicze kontraktów wielokrotnych (MAC), i, moim zdaniem, nie w dobrym tego słowa znaczeniu” – powiedział Larry Allen, prezes Allen Federal Partners i federalny ekspert ds. zamówień publicznych. „Być może intencją tego przepisu jest pomoc małym przedsiębiorstwom, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że jest to proponowana zasada, która w istocie stanowi lekarstwo na problem”.

John Shoraka, współzałożyciel i dyrektor zarządzający GovContractPros, firmy doradczej specjalizującej się w zamówieniach federalnych i były zastępca administratora działu kontraktów rządowych i rozwoju biznesu w SBA, przedstawił przeciwny pogląd.

„Biorąc pod uwagę rozprzestrzenianie się ogólnorządowych kontraktów przejęć (GWAC) i konsolidację kontraktów, od dawna pojawiły się obawy dotyczące wpływu wielokrotnych kontraktów na przejęcia na małe firmy. Pomaga to więc małym firmom i zachęca do odkładania większej liczby środków” – powiedział. „Rośnie liczba nagród przyznawanych małym firmom, ale liczba wykonawców z małych firm maleje. Po części jest to reakcja na to. Jakie działania możemy wdrożyć, aby odwrócić tę tendencję? Myślę, że prawdopodobnie powinniśmy przyjrzeć się trajektorii wszystkich tych GWAC i możliwości małych przedsiębiorstw do uczestniczenia w tym rynku. Czy rzeczywiście sprzyja to udziałowi małych przedsiębiorstw? Czy powinniśmy przyjrzeć się temu podejściu?”

Rozwój komputerów MAC napędza zmianę

SBA przyjmuje uwagi na temat proponowanej zasady do 24 grudnia i wielu ekspertów oczekuje, że wiele małych firm i innych zainteresowanych stron przekaże swoje uwagi.

Obawy związane z kurczącą się bazą przemysłową małych przedsiębiorstw, a także zwiększonym wykorzystaniem GWAC i MAC powodują rozbieżne opinie na temat wniosku.

W proponowanej zasadzie SBA twierdzi, że agencje utraciłyby możliwość przyznania małym firmom aż o 6,1 miliarda dolarów więcej, gdyby zastosowały zasadę dwóch do MAC i GWAC.

Źródło: przepis zaproponowany przez SBA z 25 października.

„Zasada dwóch jest kamieniem węgielnym wsparcia rządu federalnego dla najlepszych kontraktów dla małych firm. W roku podatkowym 2023 nagrody z tytułu odłogowania stanowiły 65% ​​wartości kontraktów przyznanych małym firmom, co stanowi najwyższy odsetek od udostępnienia danych w 2010 r. Te odłożone dolary spowodowały, że wydatki rządu na głównych wykonawców małych firm osiągnęły poziom 178 dolarów miliardów w 2023 r., czyli 28,4%” – napisała SBA w swojej propozycji. „Ta proponowana zasada wyjaśniałaby zastosowanie zasady od dwóch do zamówień wielokrotnych, nakazując agencji uchylenie zamówienia w ramach umowy wielokrotnej dla posiadaczy kontraktów na małe przedsiębiorstwa, gdy urzędnik zamawiający ustali, że istnieją uzasadnione oczekiwania, że ​​uzyskanie oferty od dwóch lub większej liczby posiadaczy umów z małymi przedsiębiorstwami w ramach umowy wielokrotnej, które są konkurencyjne pod względem cen rynkowych, jakości i dostawy.

Propozycja SBA wdraża Biuro Federalnej Polityki Zamówień notatka ze stycznia informowanie agencji, aby stosowały zasadę dwóch do adresów MAC i dokumentowały wszelkie decyzje, w przypadku których to podejście nie działa.

Decyzja SBA o rozszerzeniu stosowania zasady dwóch została podjęta pomimo rekordowego roku pod względem nagród i łącznej kwoty dolarów. SBA twierdzi, że w roku finansowym 2023 agencje nagrodzone co stanowi najwyższy w historii poziom 28,4% wszystkich kwalifikujących się dolarów z kontraktów federalnych dla małych przedsiębiorstw na łączną kwotę 178,6 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 15,7 miliarda dolarów w porównaniu z 2022 rokiem.

Jednocześnie pokazują dane za 2023 r. HigherGov, firmy zajmującej się badaniem rynku korzystanie z wielokrotnych umów o udzielenie zamówienia nadal rósł. Firma twierdzi, że prawie 55,8% wszystkich nagród zostało przyznanych w drodze kontraktu z OASIS General Services Administration i SEWP V NASA, które otrzymały rekordowe kwoty odpowiednio 13,4 miliarda dolarów i 10,5 miliarda dolarów.

Do wszystkich tych danych należy dodać fakt, że administracja Bidena jest zaniepokojona kurczeniem się bazy przemysłowej małych przedsiębiorstw. OFPP Panel bazy dostawców pokazuje, że w 2023 r. na rynku federalnym pracowało 8342 nowych małych firm, w porównaniu z 7579 nowych uczestników w 2022 r.

Jednocześnie jednak w 2022 r. SBA podała, że ​​od 2010 r. agencje odnotowały około 40% spadek liczby małych firm otrzymujących nagrody za najlepsze kontrakty. W tym samym okresie liczba małych firm podejmujących współpracę z rządem federalnym po raz pierwszy spadła o około 60%, a w ciągu ostatnich 15 lat liczba nowych podmiotów spadła o około 80%.

„Zasada dwóch” może wywołać kolejne protesty

Roger Waldron, prezes Koalicji na rzecz Zamówień Rządowych, powiedział, że nie jest jasne, czy ta zmiana przepisów rozwiąże wiele wyzwań, przed którymi stoją małe firmy.

„Wspieramy małe firmy i chcemy, aby rozwijały się i odnosiły sukcesy poprzez zmniejszanie barier na rynku, ale ta zasada powoduje wiele pytań bez odpowiedzi na temat wpływu całego systemu” – powiedział Waldron, który jest gospodarzem Z półki w Federal News Network. „Czy proponowana zasada doprowadzi do większej liczby postępowań sądowych dotyczących zamówień, które nie zostały uchylone, i skłoni urzędnika zamawiającego do unieważnienia zamówień, gdy w innym przypadku by tego nie zrobili, tylko po to, aby uniknąć sporów sądowych, zwiększając ryzyko dla agencji, podatników i wykonawców? Ustawowy organ uchylający postanowienia posługuje się słowem „może”, wyraźnie wskazując na swobodę, która moim zdaniem była celową, świadomą decyzją mającą na celu uchronienie tych decyzji przed sporami sądowymi. Agencje mogą zdecydować, że nie będą zabiegać o wielokrotne zamówienia, obejmujące zarówno duże, jak i małe przedsiębiorstwa, i zamiast tego zdecydować się na oddzielne i odrębne, pełne i otwarte wielokrotne zamówienia na te same dostawy lub usługi. Bo jeśli na Twoim kontrakcie są małe firmy, to jako agencja stwierdziłeś, że są w stanie wykonać pełen zakres prac, to kiedy zlecenie nie zostanie odroczone?”

Allen wyraził również wątpliwość, czy propozycja ta doprowadzi do zwiększenia pracy dla małych przedsiębiorstw.

Powiedział, że nie jest jasne, w jaki sposób zasada dwóch wpłynie zarówno na podwykonawców małych firm, jak i na małe firmy, które obecnie posiadają GWAC i MAC przeznaczone wyłącznie dla małych firm, takie jak Polaris lub VETS 2.

„Jeśli spojrzeć poza głównych wykonawców, istnieją kontrakty wymagające znacznych podwykonawstwa i niektóre aż 50% wszystkich prac musi być zlecane małym firmom. Jakim rodzajom małych firm próbujesz pomóc?” powiedział Allen. „Wszechświat firm, które mogłyby być na rynku prime, czy też zamierzacie jednocześnie szkodzić małym przedsiębiorstwom, które nie mogą lub nie są prime, ograniczając możliwości podwykonawstwa? Wydaje się, że należy zadać SBA pytanie, czy próbują okraść Piotra, aby zapłacić Pawłowi? Jeśli chcemy być pro dla małych firm, nie wybierajmy zwycięzców i przegranych poprzez regulacje dotyczące przejęć”.

Analizę należy przeprowadzić na wczesnym etapie planowania

Ponadto Allen powiedział, że małe i duże firmy, które zainwestowały setki tysięcy dolarów lub więcej, aby uzyskać dostęp do GWAC i MAC, takie jak OASIS+, Alliant 2 lub małe firmy Polaris, mogą stać się znacznie mniej atrakcyjne dla federalnych urzędników kontraktowych. Allen powiedział, że nie jest jasne, czy zasada ta osłabi wartość tych kontraktów.

Shoraka jednak nie zgodził się z tą hipotezą. Stwierdził, że propozycja SBA mocniej podkreśla potrzebę stosowania zasady dwóch, co powinni już robić urzędnicy zamawiający.

„Kiedy byłem w rządzie, wyzwaniem było to, że przed wyborem pojazdu należało zastosować zasadę dwóch analiz. Nie można podejść do pojazdu i powiedzieć, że nie ma małych przedsiębiorstw i że nie są one odłogowane. Dlatego zamiast oszukiwać system i unikać wymogu odłożenia na bok, należy zastosować zasadę dwóch analiz, a następnie wybrać właściwy pojazd” – powiedział. „Jako zwolennik małych przedsiębiorstw z pewnością chciałbym, aby zasada dwóch analiz była nietoperzem. Dla mnie jest to jeszcze silniejsza kodyfikacja decyzji Tollivera.”

Nicole Pottroff, partnerka w kancelarii prawnej Koprince McCall Pottroff, stwierdziła, że ​​chociaż SBA ma solidne podstawy do rozszerzenia zasady dwóch na MAC, spodziewa się, że agencja otrzyma wiele pozytywnych i negatywnych opinii.

„Myślę, że pomocne byłoby nieco dokładniejsze zdefiniowanie tego, co agencja musi zrobić, gdy nie ma wyjątku od reguły. Jeżeli nie będą mogli zastosować zasady dwóch, obecnie bardzo niejasne jest dokumentowanie i przekazywanie tego SBA” – stwierdziła. „Jeśli SBA otrzyma dużo opinii, może to być skuteczny sposób na wynegocjowanie czegoś pośredniego. W tej chwili zamawiającym nie jest trudno uzasadnić niestosowanie zasady dwóch. Ciekawie będzie zobaczyć, jak to wszystko się potoczy.”

Prawa autorskie © 2024 Federal News Network. Wszelkie prawa zastrzeżone. Niniejsza witryna nie jest przeznaczona dla użytkowników znajdujących się na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.



źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here