Ceny herbaty wzrosną o 5–10% w związku z ogłoszeniem podwyżek cen produktów konsumenckich HUL i Tata

Twoja filiżanka herbaty drożeje, ponieważ dwaj najwięksi gracze na rynku sprzedawców herbat pakowanych — Hindustan Unilever Ltd. i Tata Consumer Products Ltd. — ogłosili podwyżki cen wszystkich marek herbat, które będą obowiązywać od tego miesiąca.

Konsumenci mogą spodziewać się wzrostu cen naklejek o około 5–10% w okresie od października do grudnia, wywołując obawy dotyczące potencjalnych zmian w zachowaniach zakupowych na rynku napojów, które mogłyby zahamować wzrost wolumenu sprzedaży firm.

Niedawna podwyżka cen wynika głównie z niesprzyjających warunków pogodowych, które wpłynęły na produkcję herbaty w kraju, zwiększając koszty zaopatrzenia tych firm. Ceny skupu herbaty z północnych Indii były o 28% wyższe w ujęciu rok do roku w kwartale lipiec–wrzesień i wyniosły 250 rupii za kg. Podobnie ceny herbaty w południowych Indiach wzrosły o 25% i obecnie wynoszą 128 rupii za kg.

„W wielu punktach cenowych rozpoczęły się już podwyżki cen herbaty i nastąpi to w kwartale grudniowym” – powiedział analitykom Rohit Jawa, dyrektor generalny HUL, w środę w rozmowie telefonicznej po wynikach.

Firma sprzedająca takie marki jak Lipton, Brooke Bond, Taj, Tazaa i Red Label zaobserwowała inflację cen herbaty w okresie lipiec-wrzesień ubiegłego roku o 25% w stosunku do roku poprzedniego i o 20% w porównaniu sekwencyjnym.

Największy producent dóbr konsumpcyjnych odnotował „niski jednocyfrowy spadek” w segmencie żywności i napojów orzeźwiających w drugim kwartale bieżącego roku obrotowego.

Jawa powiedział, że różnica cenowa między herbatą premium a herbatą zwykłą pogłębiła się, dlatego firma odnotowała spadek wolumenów.

Firma zyskała jednak udział w rynku herbaty kosztem niezorganizowanych konkurentów ze względu na ich silniejszą pozycję finansową, podczas gdy ci konkurenci borykają się z problemami z kapitałem obrotowym i zapasami. Jednak według Jawy liczba kategorii pozostaje niewielka.

Podobne zdanie wyraził Sunil D'Souza, dyrektor zarządzający TCPL. „Koszty herbaty wzrosły o około 25–30% i spodziewamy się, że utrzymają się na wysokim poziomie przez pewien czas” – powiedział analitykom na konferencji prasowej po ogłoszeniu wyników. „Chociaż podjęliśmy stopniowe podwyżki cen herbaty, jak dotąd nie przerzuciliśmy całego wzrostu kosztów herbaty na konsumenta”.

TCPL, właściciel marek takich jak Tata Tea i Tetley, zgodziła się na podwyżki cen o 5–6% i będzie wprowadzać stopniowe podwyżki cen w dalszym ciągu, powiedział D'Souza.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here