Przepisy FAA tworzą „środowisko operacyjne” dla „taksówek powietrznych”

Federalna Administracja Lotnicza wydała we wtorek ostateczne przepisy dotyczące taksówek powietrznych i innych statków powietrznych o napędzie elektrycznym, nazywając je „ostatnim elementem układanki” wprowadzenia tego typu samolotów.

Rozporządzenie końcowe określa kwalifikacje i przeszkolenie wymagane od instruktorów i pilotów do pilotowania statków powietrznych w kategorii „wzlotów z napędem”, wraz z wymaganiami operacyjnymi dotyczącymi statków powietrznych z napędem elektrycznym, FAA – napisano w swoim ogłoszeniu.

Samoloty te mogą startować i lądować pionowo jak helikopter, a także latać jak stałopłaty. Różne firmy pracują nad wprowadzeniem taksówek powietrznych o napędzie elektrycznym, chociaż brak jasnych przepisów stwarza wyzwania, – podało Associated Press.

Administrator FAA Mike Whitaker zauważył, że kategoria pionowzlotów jest pierwszą nową kategorią samolotów od prawie 80 lat. Agencja stwierdziła, że ​​ten typ samolotu oferuje „daleko idące” możliwości, w tym przewóz pasażerów na obszarach miejskich lub zapewnienie lotniczego pogotowia ratunkowego i operacji cargo do mniejszych społeczności.

Twórcy samolotów z napędem elektrycznym twierdzą, że pewnego dnia będą mogli przewozić pojedyncze osoby lub małe grupy ludzi z dachów i garaży do ich lokalizacji, aby uniknąć ruchu poniżej.

„FAA będzie w dalszym ciągu priorytetowo traktować bezpieczeństwo naszego systemu, pracując nad płynną integracją innowacyjnych technologii i operacji. Ta ostateczna zasada zapewnia niezbędne ramy umożliwiające bezpieczne działanie pionowzlotów w naszej przestrzeni powietrznej” – powiedział Whitaker.

Zwolennicy tego nowego samolotu twierdzą, że stanowi on czystą alternatywę dla planów spalania paliwa do silników odrzutowych.

Nową technologią zainteresowały się największe linie lotnicze, m.in. Delta Air Lines, który zainwestował prawie 60 milionów dolarów w startupie Joby Aviation w 2022 roku. Ogłoszono Toyotę na początku tego miesiąca w Joby o wartości 500 milionów dolarów, podczas gdy United Airlines podało w 2021 roku to by się wykupiło do 200 małych elektrycznych taksówek powietrznych od startupu Archer.

Associated Press przyczyniła się do powstania tego raportu.

źródło

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here