Istnieje znacząca różnica zdań co do tego, czy utworzyć specjalny fundusz na rzecz tworzyw sztucznych, opłacany przez rozwinięte kraje-darczyńców, czy też wykorzystać istniejące mechanizmy, takie jak Fundusz na rzecz Tworzyw Sztucznych. Globalny Instrument ds. Środowiska,
Projekt tekstu traktatu wspomina o opłatach lub podatkach od produkcji tworzyw sztucznych, które zdaniem wielu delegatów były konieczne, aby zebrać wystarczającą ilość pieniędzy na wdrożenie globalnego traktatu. Jest to czerwona linia dla wielu krajów produkujących tworzywa sztuczne, które postrzegają wszelkie tego typu środki jako represyjne i nakładające nieuczciwe koszty na handel.
2. Produkcja tworzyw sztucznych
Sojusz o wysokich ambicjach Współprzewodnictwo Rwandy i Norwegii uważa, że środki mające na celu ograniczenie produkcji tworzyw sztucznych są niezbędne, co potwierdzają liczne dowody.
Panama przedstawiła jeden ambitna propozycja Po uzgodnieniu traktatu kraje muszą przyjąć globalny cel polegający na ograniczeniu produkcji pierwotnych polimerów z tworzyw sztucznych do zrównoważonego poziomu.
Jednak cel redukcji produkcji tworzyw sztucznych to kolejna czerwona linia dla krajów bogatych w ropę naftową. Na sesji zamykającej oświadczenia grupy o podobnych poglądach, Grupy Arabskiej i innych osób jasno dały do zrozumienia, że nie zaakceptują żadnych takich środków.
3. Bezpieczeństwo
badania pokazują W tworzywach sztucznych stosuje się lub występuje ponad 16 000 substancji chemicznych i chociaż w przypadku ponad 10 000 z nich brakuje informacji na temat bezpieczeństwa, uważa się, że 4200 budzi obawy.
Skuteczne uregulowanie stosowania chemikaliów w tworzywach sztucznych powinno stanowić kamień węgielny każdego traktatu w sprawie tworzyw sztucznych. Jednakże pomimo propozycji globalnego wycofania szkodliwych chemikaliów i wsparcia ze strony ponad 100 państw członkowskich, w projekcie tekstu traktatu znajduje się jedynie krótkie odniesienie do chemikaliów.