Dołącz do naszych codziennych i cotygodniowych biuletynów, aby otrzymywać najnowsze aktualizacje i ekskluzywne treści na temat wiodącego w branży zakresu sztucznej inteligencji. dowiedz się więcej
Roboty humanoidalne nie są już tematem science fiction. Wyobraź sobie świat, w którym roboty nie tylko współpracują z nami w fabrykach, ale także witają nas w sklepach, asystują przy operacjach i opiekują się naszymi bliskimi. Tesla planuje wdrożyć tysiące Robot Optimus do 2026 rokuEra robotów humanoidalnych jest bliżej, niż nam się wydaje.
W miarę jak coraz więcej firm prezentuje przełomowe innowacje, wizja ta staje się coraz bardziej namacalna. Na wystawie Consumer Electronics Show (CES) w 2025 r. przedstawiono kilka przykładów postępu robotyki zarówno pod względem funkcjonalności, jak i projektowania skupionego na człowieku. Należą do nich Adam, robot-barman Od RichTech Robotics, który miesza ponad 50 rodzajów napojów i wchodzi w interakcję z klientami, oraz Firma Tombat sp. szczeniak Którzy machają ogonem i wydają dźwięki, aby pocieszyć seniorów cierpiących na demencję. Chociaż może istnieć rynek dla tych i innych robotów prezentowanych na wystawie, jest jeszcze wcześnie na powszechne wdrożenie tego typu technologii robotycznej.
Niemniej jednak w tej dziedzinie dokonuje się prawdziwy postęp technologiczny. Coraz częściej obejmuje to roboty „humanoidalne”, które wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia zdolności bardziej przypominających ludzi, umożliwiając robotom uczenie się, rozumienie i działanie w złożonych środowiskach. Od Optimusa do Arii Tesli realbotykaW następnej dekadzie nastąpi wzrost liczby robotów humanoidalnych.
Pomimo tych obiecujących postępów niektórzy eksperci ostrzegają, że osiągnięcie zdolności w pełni przypominających człowieka jest nadal odległym celem. Powołując się na niedociągnięcia obecnej technologii, Yann LeCun – jeden z „ojców chrzestnych sztucznej inteligencji” – niedawno się kłócił Systemy AI „nie mają zdolności planowania, rozumowania ani rozumienia świata fizycznego”. Powiedział, że nie możemy dziś stworzyć wystarczająco inteligentnych robotów, ponieważ „nie możemy uczynić ich wystarczająco inteligentnymi”.
LeCun może mieć rację, choć nie oznacza to, że wkrótce nie zobaczymy więcej humanoidalnych robotów. Elon Musk powiedział niedawno, że Tesla będzie produkować kilka tysięcy jednostek Optimus w 2025 r. i oczekuje wysyłki 50 000 do 100 000 z nich w 2026 r. Jest to dramatyczny wzrost w porównaniu z garstką ludzi, którzy obecnie wykonują ograniczoną pracę. Oczywiście wiadomo, że Musk błędnie określa harmonogram, np. kiedy Powiedział, że w 2016 r W pełni autonomiczna jazda zostanie osiągnięta w ciągu dwóch lat.
Niemniej jednak wydaje się jasne, że w przypadku robotów humanoidalnych poczyniono znaczne postępy. Tesla nie jest osamotniona w dążeniu do tego celu, ponieważ inne firmy, w tym Agility Robotics, Boston Dynamics i Figura AI, są liderami w dziedzinie robotów humanoidalnych.
insider biznesowy Ostatnio odbył rozmowę z Peggy Johnson, dyrektor generalną Agility Robotics, która stwierdziła, że wkrótce „bardzo powszechne” stanie się, że roboty humanoidalne będą współpracować z ludźmi w różnych miejscach pracy. W zeszłym miesiącu ogłoszono tę kwotę wpis na linku: „Dostarczyliśmy humanoidalne roboty F.02 naszemu klientowi komercyjnemu i obecnie ciężko pracują”. Przy znaczącym wsparciu ze strony głównych inwestorów, w tym Microsoft i Nvidia, Figura zapewni ostrą konkurencję na rynku robotów humanoidalnych.
kształtując światopogląd
LeCun miał jednak rację, ponieważ potrzebny jest większy postęp, zanim roboty będą mogły uzyskać w pełni ludzkie możliwości. Łatwiej jest przenosić części w fabryce niż poruszać się w dynamicznym, złożonym środowisku.
Obecna generacja robotów stoi przed trzema głównymi wyzwaniami: przetwarzaniem informacji wizualnych na tyle szybko, aby móc reagować w czasie rzeczywistym; zrozumienie subtelnych sygnałów w ludzkim zachowaniu; i dostosowywanie się do nieoczekiwanych zmian w naszym otoczeniu. Większość dzisiejszych robotów humanoidalnych opiera się na przetwarzaniu w chmurze, a wynikające z tego opóźnienia sieci mogą utrudniać proste zadania, takie jak podnoszenie przedmiotu.
Jedną z firm pracujących nad przezwyciężeniem istniejących ograniczeń robotyki jest Startup World Labs, założone przez „matkę chrzestną AI” Fei Fei Li. rozmawiać z przewodowyLi powiedział: „W przypadku komputerów świat fizyczny widzi się za pomocą kamer, a mózg komputera można zobaczyć za kamerami. Przełożenie tej wizji na logikę, generowanie i ostateczną interakcję wymaga zrozumienia struktury fizycznej, fizycznej dynamiki świata fizycznego. Technologia ta nazywa się inteligencją przestrzenną.
Ogólna sztuczna inteligencja wspomaga inteligencję przestrzenną, pomagając robotom mapować otoczenie w czasie rzeczywistym, tak jak robią to ludzie, przewidując, w jaki sposób obiekty mogą się poruszać lub zmieniać. Takie postępy mają kluczowe znaczenie dla tworzenia autonomicznych robotów humanoidalnych zdolnych do poruszania się w złożonych, rzeczywistych scenariuszach, posiadających zdolności adaptacyjne i umiejętności podejmowania decyzji niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
Podczas gdy inteligencja przestrzenna opiera się na danych w czasie rzeczywistym w celu tworzenia mentalnych map środowiska, innym podejściem jest pomoc humanoidalnym robotom w wnioskowaniu o prawdziwym świecie na podstawie statycznego obrazu. Jak opisano w A wcześniej opublikowany artykułGenerative World Explorer (GenX) wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia szczegółowego wirtualnego świata na podstawie obrazu, naśladując sposób, w jaki ludzie wyciągają wnioski na temat swojego otoczenia. Będąc jeszcze na etapie badań, funkcja ta pomogłaby robotom podejmować decyzje w ułamku sekundy lub poruszać się po nowych środowiskach przy ograniczonych danych z czujników. Pozwoli im to szybko zrozumieć i zaadaptować się do miejsc, których nigdy wcześniej nie doświadczyli.
Nadchodzi moment ChatGPTT dla robotyki
Podczas gdy World Labs i GenX przesuwają granice logiki sztucznej inteligencji, Cosmos i GR00T firmy Nvidia podejmują wyzwania związane z wyposażeniem robotów humanoidalnych w możliwości adaptacji i interaktywności w świecie rzeczywistym. Cosmos AI to rodzina „podstawowych modeli świata”, które pomagają robotom zrozumieć fizykę i zależności przestrzenne, natomiast GR00T (technologia Generalist Robot00) umożliwia robotom uczenie się poprzez obserwację ludzi – na przykład praktykant obserwujący mistrza. Razem te technologie pomagają robotom zrozumieć, co mają robić i jak to robić w sposób naturalny.
Innowacje te odzwierciedlają szersze wysiłki branży robotyki mające na celu wyposażenie robotów humanoidalnych w zdolności adaptacyjne zarówno poznawcze, jak i fizyczne. GR00T mógłby umożliwić robotom humanoidalnym pomaganie w opiece zdrowotnej poprzez obserwację i naśladowanie personelu medycznego, natomiast GenEx mógłby umożliwić robotom poruszanie się po obszarach dotkniętych klęską poprzez rozpoznawanie otoczenia na podstawie ograniczonych bodźców wzrokowych. Jak podano codzienność działalności inwestoraJensen Huang, dyrektor generalny Nvidii, powiedział: „Nadchodzi moment ChatGPT dla robotyki”.
Kolejną firmą zajmującą się tworzeniem fizycznych modeli sztucznej inteligencji jest Google DeepMind. Timothy Brooks, tamtejszy naukowiec, Wysłano Na X w tym miesiącu firma planuje zbudować wielkoskalowe modele Zen, które symulują świat fizyczny.
Te wyłaniające się modele świata fizycznego będą lepiej przewidywać, planować i uczyć się na podstawie doświadczeń w zakresie wszystkich podstawowych możliwości przyszłych robotów humanoidalnych.
nadchodzą roboty
Już w 2025 roku roboty humanoidalne będą prototypami na dużą skalę. W najbliższej przyszłości skoncentrują się na konkretnych funkcjach, takich jak produkcja, logistyka i reagowanie na katastrofy, gdzie automatyzacja zapewnia natychmiastową wartość. Szersze zastosowania, takie jak opieka czy interakcje w handlu detalicznym, pojawią się później, w miarę dojrzewania technologii. Jednak postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji i inżynierii mechanicznej przyspiesza rozwój takich humanoidalnych robotów.
Firma konsultingowa Accenture przyjrzała się ostatnio opracowaniu pełnego zestawu sprzętu, oprogramowania i modeli sztucznej inteligencji do robotyki, których celem byłoby zapewnienie autonomii maszyn w świecie ludzi. w ichWizja technologii na rok 2025W raporcie firma stwierdza: „W ciągu następnej dekady możemy zaobserwować, że roboty normalnie wchodzą w interakcję z ludźmi, radzą sobie z nieplanowanymi zadaniami i samodzielnie podejmują działania w każdym środowisku”.
firma z Wall Street szacunków Morgana Stanleya Liczba amerykańskich robotów humanoidalnych może osiągnąć osiem milionów do 2040 r. i 63 miliony sztuk do 2050 r. Firma stwierdziła, że oprócz postępu technologicznego długoterminowe zmiany demograficzne powodujące niedobory siły roboczej mogą pomóc w stymulowaniu wzrostu i adopcji.
budowanie godnych zaufania robotów
Oprócz ograniczeń czysto technicznych należy przezwyciężyć potencjalne zastrzeżenia społeczne. Bez rozwiązania tych obaw sceptycyzm społeczny może utrudnić przyjęcie robotów humanoidalnych, nawet w obszarach, w których oferują one wyraźne korzyści. Aby odnieść sukces, rozmieszczone roboty humanoidalne muszą być postrzegane jako godne zaufania, a ludzie muszą wierzyć, że pomagają społeczeństwu. Jak znakomity Przez Przegląd technologii MIT„Niektórym ludziom byłoby ciepło i przytulnie, gdyby taki robot wszedł właśnie teraz do ich salonu”.
Aby stawić czoła wyzwaniom w oparciu o zaufanie, badacze zastanawiają się, jak zwiększyć wiarygodność robotów. Na przykład inżynierowie w Japonii stworzyli maskę na twarz z komórek ludzkiej skóry i przymocowali ją do robota. Według badania opublikowanego latem ubiegłego roku i powiadomiony Przez nowego York TimesaGłówny badacz badania powiedział: „Twarze i wyraz twarzy przypominający ludzkie poprawiają komunikację i empatię w interakcjach człowiek-robot, dzięki czemu roboty są bardziej skuteczne w rolach związanych z opieką zdrowotną, usługami i towarzystwem”. Innymi słowy, wygląd człowieka zwiększy zaufanie.
Oprócz tego, że roboty wyglądają na godne zaufania, roboty przypominające człowieka będą musiały konsekwentnie zachowywać się etycznie i odpowiedzialnie, aby zapewnić sobie akceptację ludzi. Na przykład w przestrzeni publicznej humanoidalne roboty wyposażone w kamery mogą nieumyślnie zbierać wrażliwe dane, takie jak rozmowy lub szczegóły twarzy, budząc obawy dotyczące nadzoru. Zasady zapewniające przejrzyste praktyki dotyczące danych będą miały kluczowe znaczenie dla ograniczenia tego ryzyka.
następną dekadę
W najbliższej przyszłości roboty humanoidalne skupią się na konkretnych zadaniach, takich jak produkcja, logistyka i reagowanie na katastrofy, gdzie automatyzacja zapewnia natychmiastową wartość. Te specyficzne role podkreślają ich obecne mocne strony w zorganizowanych środowiskach, podczas gdy szersze zastosowania, takie jak opieka zdrowotna, opieka i handel detaliczny, pojawią się w miarę dojrzewania technologii.
W miarę jak roboty humanoidalne staną się bardziej widoczne w życiu codziennym, ich obecność będzie miała głęboki wpływ na interakcje międzyludzkie i normy społeczne oraz potencjalnie je zmieni. Oprócz wykonywania zadań maszyny te zostaną zintegrowane z tkanką społeczną, co będzie wymagało od ludzi nawigowania w nowych relacjach z technologią. Ich przyjęcie mogłoby zmniejszyć niedobory siły roboczej w starzejących się społeczeństwach i poprawić wydajność w sektorach usług, ale mogłoby również wywołać debaty na temat przenoszenia miejsc pracy, prywatności i tożsamości ludzkiej w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Przygotowanie do tych zmian będzie wymagało nie tylko postępu technologicznego, ale także przemyślanej adaptacji społecznej.
Stawiając czoła wyzwaniom i wykorzystując wydajność i zdolności adaptacyjne robotów humanoidalnych, możemy zapewnić, że technologie te posłużą jako narzędzia postępu. Kształtowanie tej przyszłości to nie tylko odpowiedzialność decydentów i liderów technologicznych – to rozmowa dla wszystkich. Aby zapewnić, że humanoidalne roboty usprawnią społeczeństwo i zaspokoją rzeczywiste potrzeby ludzkie, niezbędne będzie zaangażowanie społeczeństwa.
Gary Grossman jest wiceprezesem ds. praktyki technologicznej edelmana i globalne przywództwo w Centrum Doskonałości AI Edelman.
decydenci zajmujący się danymi
Witamy w społeczności VentureBeat!
DataDecisionMakers to miejsce, w którym eksperci, w tym osoby techniczne pracujące nad danymi, mogą dzielić się spostrzeżeniami i innowacjami związanymi z danymi.
Jeśli chcesz przeczytać o nowatorskich pomysłach i najnowszych informacjach, najlepszych praktykach oraz przyszłości danych i technologii danych, dołącz do nas na DataDecisionMakers.
Możesz także rozważyć napisanie własnego artykułu!
Przeczytaj więcej od DataDecisionmakers
Source link