Ten rok okaże się punktem zwrotnym w stosunkach ludzkości z Księżycem, ponieważ zaczniemy kłaść podwaliny pod stałą obecność na jego powierzchni, torując drogę naszemu naturalnemu satelitowi do przekształcenia się w centrum przemysłowe – takie, które zabierze nas do Mars. Pójdę dalej.

Rozwój gospodarki księżycowej zależy od trzech kluczowych elementów: możliwości dotarcia na miejsce, środków do zatankowania paliwa na podróż powrotną oraz dochodowych przedsiębiorstw działających na powierzchni Księżyca. A w 2025 r. technologie we wszystkich trzech obszarach wreszcie zaczną nabierać namacalnych kształtów.

Od niemal dekady giganci prywatnej eksploracji kosmosu – SpaceX i Blue Origin – ścigają się, by dostać się na Księżyc. Najnowsza rakieta SpaceX, Starship, znajduje się w centrum tych wysiłków. Przy prawie dwukrotnie większej wysokości (121 m w porównaniu z 70 m) i trzykrotnie większej szerokości (9 m w porównaniu z 3,7 m) niż jego poprzednik, Falcon 9, Starship z pewnością ma rozmiar – ale nie musi zmieniać sposobu myślimy o przestrzeni, zaprojektowanej także z myślą o zmianach. podróż. W przeciwieństwie do tradycyjnych rakiet, których używa się raz, a następnie wyrzuca, Starship można wykorzystać ponownie do wielu lotów, a nawet zatankować na orbicie. Jego zwiększona moc oznacza, że ​​podczas jednej podróży może dostarczyć na Księżyc około 100 ton ładunku, co odpowiada wszystkim ładunkom wysłanym na Księżyc w historii, ale tylko za jednym razem.

Konwencjonalne rakiety mogą dostarczyć jedynie ok. 0,1 proc całkowitej masy startowej na Księżyc, ale Starship, dzięki możliwości tankowania, może dostarczyć około 2 procent. Wyobraź sobie taką sytuację: gdyby konwencjonalną rakietą była poruszająca się ciężarówka, byłoby to jak użycie 18-kołowego pojazdu do dostarczenia walizki. Dzięki Starship koszt tony ładunku dostarczonego na powierzchnię Księżyca jest zmniejszony, dzięki czemu misje na Księżyc są bardziej ekonomiczne.

Blue Origin nie pozostaje daleko w tyle niebieski lądownik księżycowyChociaż może być mniejszy niż Starship, o nośności około 3 ton, Blue Moon jest przeznaczony do dostarczania ciężkiego sprzętu i infrastruktury, sprzętu, który przekształci Księżyc z jałowej placówki w kwitnącą bazę przemysłową. Razem pojazdy te kładą podwaliny pod wschodzącą gospodarkę księżycową.

W 2025 r. SpaceX planuje zademonstrować pełen zestaw możliwości Starship, w tym możliwość tankowania i ponownego wykorzystania na orbicie, co obniży koszty transportu na Księżyc i sprawi, że Księżyc stanie się bardziej dostępny niż kiedykolwiek. Jest to część trwającej serii testów w locie orbitalnym, które rozpoczęły się w 2023 r. i będą trwać do 2024 r., a następnie będą kontynuowane w 2025 r.

Source link