Na targach CES 2025 przejechałem się samochodem elektrycznym, którego prawie nie trzeba podłączać do prądu. Aptera Solar EV jest wyposażony w panele słoneczne i jest tak wydajny w działaniu, że producent twierdzi, że może przejechać nawet 60 km. Codziennie wolny wybieg z gigantycznego reaktora nuklearnego na niebie: Słońca. Ponieważ dziwnie ukształtowany pojazd elektryczny ma wejść do produkcji jeszcze w tym roku, zakradłem się pod przypominające skrzydła drzwi prototypu, aby wcześniej rzucić okiem.
Chociaż najlepszą imprezową sztuczką Aptery jest energia słoneczna, pierwszą rzeczą, którą zauważysz, jest wyjątkowa konstrukcja coupe EV. Producent samochodów zaprojektował trójkołowiec tak, aby był jak najbardziej aerodynamiczny i lekki. Zatem kształt nadwozia z włókna węglowego inspirowany jest delfinami, których butelkowy nos i długi, cienki ogon przecinają powietrze z oporem mniejszym o około 70% w porównaniu z konwencjonalnymi małymi pojazdami elektrycznymi. Projekt ogranicza pojazd elektryczny do zaledwie dwóch pasażerów, ale na długim ogonie jest miejsce na ładunek o pojemności 32,5 stóp sześciennych.
Z kolei pojedyncze zespoły kół są wyposażone w wąskie koła o wysokim przekroju i opony o niskim oporze toczenia, które zmniejszają tarcie na drodze. Cały pojazd jest o połowę lżejszy niż zwykły samochód. Aptera ma napęd na przednie koła, co, jak mi powiedziano, jest wspomagane przez masę silnika elektrycznego o mocy 150 kW (201 KM) umieszczonego w szerszym przodzie wózka, co zapewnia stabilność i bardziej przewidywalny charakter jazdy.
Przyjrzyj się uważnie, a zobaczysz, że prawie każda pozioma powierzchnia jest pokryta specjalnie zaprojektowanymi ogniwami słonecznymi marki – łącznie z zakrzywioną szklaną maską, dachem, tylną klapą, a nawet deską rozdzielczą. Łącznie moc produkcyjna energii słonecznej wynosi około 700 watów, co zapewnia energię wystarczającą do przejechania pojazdu elektrycznego do 60 km dziennie w optymalnych, słonecznych warunkach w południowej Kalifornii, dzięki imponująco niskiej masie, oporze i tarciu pojazdu elektrycznego. Jeśli dojeżdżasz do pracy na dystansie około 30 mil, możesz jeździć codziennie bez konieczności podłączania zasilania.
Oczywiście, jeśli parkujesz w pochmurnym otoczeniu, dni są krótsze lub nie dociera do Ciebie doskonałe bezpośrednie światło słoneczne, energia słoneczna zostanie zmniejszona, ale Aptera może być również podłączona do szybkiego ładowania na poziomie 1, 2 lub DC. Ogólnie rzecz biorąc, producent samochodów oczekuje, że pojazd elektryczny przejedzie do 400 mil przed naładowaniem. Jeszcze bardziej imponujące jest to, że robi to przy użyciu zaledwie 45-kilowatogodzinnego akumulatora. Miłą zaletą posiadania tak małej baterii jest to, że pojazd elektryczny można niezawodnie ładować ze zwykłego gniazdka ściennego, a szybkie ładowanie prądem stałym powinno zająć mniej niż godzinę dla pełnego zasięgu 600 km.
Podczas mojej jazdy próbnej ulicami Las Vegas ruch uliczny uniemożliwił nam uzyskanie pełnych wrażeń podczas sprintu w czasie poniżej 6 sekund 0–60, ale Aptera poszybowała do przodu z satysfakcjonującym tempem. Jakość jazdy była również całkiem dobra dzięki czterowahaczowemu zawieszeniu tylnemu na pojedynczym tylnym kole, chociaż całe doświadczenie nie było dokładnie reprezentatywne dla produktu końcowego ze względu na brak wnętrza w prototypie i bardziej konwencjonalne szerokie opony przednie.
Ostatecznie marka planuje dodać do oferty jeszcze tańszą konfigurację Aptera z mniejszą baterią i mniejszym całkowitym zasięgiem (ale przy tej samej wydajności słonecznej wynoszącej 60 km dziennie), a następnie wariant z większą przestrzenią ładunkową. Na razie Silniki Aptera Aptera o wartości 40 000 dolarów przyjmuje zamówienia w przedsprzedaży na fotowoltaiczny pojazd elektryczny i spodziewa się zwiększyć produkcję jeszcze w tym roku.