Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Ogłoszono nowe „dobrowolne krajowe ramy” oceny i kontroli pojazdów autonomicznychBiurokratyczny pierwszy krok, który może ostatecznie otworzyć drzwi dla samochodów całkowicie autonomicznych. Jest jednak pewien zwrot: agencja chce, aby firmy produkujące samochody autonomiczne zebrały więcej danych.
Proponowane zasady zostały po raz pierwszy ogłoszone w zeszłym roku Program bezpieczeństwa, przejrzystości i oceny pojazdów wyposażonych w ADSZnany również jako AV STEP. Program ten umożliwi agencji zezwolenie na sprzedaż i komercjalizację większej liczby pojazdów pozbawionych tradycyjnych elementów sterujących, takich jak pedały i kierownice, bez wpływu na roczny limit liczby zwolnień ze względów bezpieczeństwa. NHTSA obiecuje „ścieżkę zwolnienia dostosowaną do pojazdów wyposażonych w ADS”, sugerując mniej trudny i czasochłonny proces wypuszczania na rynek pojazdów w pełni autonomicznych.
Z kolei agencja żąda większej ilości danych od firm użytkujących samochody autonomiczne, argumentując, że potrzebna jest większa przejrzystość, aby zwiększyć zaufanie społeczne do tej technologii.
„AV STEP zapewni cenne ramy krajowe w krytycznym momencie rozwoju technologii (automatycznych systemów jazdy). Bezpieczny, przejrzysty i odpowiedzialny rozwój jest niezbędny do utrzymania zaufania publicznego do tej technologii i osiągnięcia jej pełnego potencjału. Niniejsza propozycja opiera się na tych celach i wspiera misję NHTSA w zakresie bezpieczeństwa” – powiedział w komunikacie prasowym główny doradca NHTSA Adam Raviv. „Zachęcamy wszystkich do komentowania proponowanego przez nas programu.
Rozpoczynając proces stanowienia prawa, administracja Bidena wręcza ogromny prezent świąteczny na koniec roku firmom, które od dziesięcioleci pracują nad technologią pojazdów autonomicznych bez wskazówek jakichkolwiek krajowych ram regulacyjnych.
Rząd federalny w dużej mierze zeszedł na drugi plan w zakresie regulacji pojazdów autonomicznych, pozostawiając stanom opracowanie własnych przepisów dotyczących bezpiecznego wdrażania. Ustawodawstwo, które radykalnie zwiększyłoby liczbę pojazdów AV na drogach, utknęło w Kongresie od ponad siedmiu lat, a prawodawcy nie zgadzają się w szeregu kwestii, w tym w zakresie bezpieczeństwa, odpowiedzialności i odpowiedniej liczby wyjątków od federalnych norm bezpieczeństwa pojazdów silnikowych.
Federalne normy bezpieczeństwa pojazdów silnikowych to oficjalna rządowa lista kontrolna dotycząca wszystkiego, co jest wymagane przed sprzedażą samochodu klientom, w tym kierownicy, pedałów i lusterek bocznych. Samochody autonomiczne na ogół nie wymagają tych kontroli, co zmusza firmy do zwracania się do rządu federalnego o odstąpienie od zasad bezpieczeństwa przed wprowadzeniem pojazdów na drogę.
Organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa ściśle kontrolują te zwolnienia
Jednak organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa ściśle kontrolują te wyjątki. Istnieje limit 2500 zwolnień, o które może wystąpić każda firma. Jak dotąd tylko jedna firma, Nuro, otrzymała zwolnienie z FMVSS w odniesieniu do swoich robotów dostawczych o niskiej prędkości, które nie są wystarczająco duże, aby pomieścić ludzi. General Motors przez dwa lata próbował uzyskać rabat na swoje autonomiczne pojazdy wycieczkowe, ale ostatecznie się poddał. (Na początku tego miesiąca GM zapowiedział, że przestanie finansować Cruise.)
Jednak to, czy etap AV przetrwa do następnej administracji Trumpa, pozostaje kwestią otwartą. Po pierwsze, nowy prezydent podobno chce uchylić obowiązującą za czasów Bidena zasadę przejrzystości, która wymagała od pojazdów wyposażonych w systemy wspomagające kierowcę, a także samochodów autonomicznych, zgłaszania rządowi federalnemu wypadków i obrażeń. Wyeliminowanie zasady zgłaszania awarii przyniosłoby ogromne korzyści Tesli, która jak dotąd zgłosiła najwięcej awarii. Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, jest bliskim doradcą i darczyńcą Trumpa.
Fakt, że NHTSA zdecydowała się podkreślić „zwiększoną przejrzystość” w ramach AV STEP, może prowadzić niektórych do wniosku, że zasada ta przestała obowiązywać. W końcu Trump próbuje wyeliminować jedyną obecnie obowiązującą zasadę przejrzystości dotyczącą samochodów autonomicznych. Mimo to Musk lobbuje Trumpa, aby złagodził ograniczenia dotyczące w pełni autonomicznych pojazdów przed planem Tesli dotyczącym zbudowania własnego robotaxi w 2026 roku. Zatem wszystko jest możliwe.
Zwolennicy bezpieczeństwa nazywają zawiadomienie o proponowanych przepisach „przedwczesnym” i niepotrzebnym. W oświadczeniu Kathy Chase, prezes Advocates for Highway and Auto Safety, stwierdziła, że propozycja została złożona w dziwnym czasie, gdyż branża samochodowa twierdzi, że planuje nakłonić NHTSA do wyeliminowania nowej zasady wymagającej automatycznego hamowania awaryjnego w nowych pojazdach do 2029 r. wywieranie nacisku.
„Branża samochodowa głośno stwierdziła, że nie jest możliwe spełnienie części przepisów AEB w przypadku powszechnie stosowanych technologii hamowania w ciągu pięciu lat bez spełnienia minimalnych norm bezpieczeństwa, które pozwalają na większą funkcjonalność jazdy. Dopuszczanie znacznie bardziej złożonych technologii jest niespójne i potencjalnie śmiertelne . Najgorszy scenariusz” – stwierdził Chase.