Gogle Vision Pro firmy Apple to niesamowity kawałek technologii, ale nawet magia projektowania i marketingu Apple nie wystarczą, aby przekonać wiele osób do noszenia gogli VR przez cały dzień. Zamiast tego ludzie wydają się bardziej skłonni do korzystania z produktów takich jak słuchawki Bluetooth, smartwatche i okulary Ray-Ban Meta – więc zestaw słuchawkowy Apple nie generuje fal, jakich oczekiwała firma.
Oczywiście szybka transformacja krajobrazu komputerowego nie była tak naprawdę celem Vision Pro. Apple najwyraźniej wypuściło swój zestaw słuchawkowy dla entuzjastów Apple, pierwszych użytkowników i osób kochających VR. Przy cenie początkowej wynoszącej 3499 dolarów bariera wejścia była tak wysoka, że nie można było oczekiwać, że urządzenie będzie hitem od razu. Nawet dyrektor generalny Tim Cook to zauważył „Produkt dla początkujących”.
Jednak prawie rok po premierze Apple nie zrobił wystarczająco dużo, aby wykazać, dlaczego Vision Pro powinien potencjalnie być przyszłością informatyki. Przygotowanie obszernej biblioteki treści zajmuje dużo czasu i choć stanowią one świetną wizytówkę tego, co jest możliwe, filmy są krótkie i izolowane. Nie ma też zbyt wielu świetnych gier.
Tak, Apple ciągle dodaje nowe, ciekawe funkcje oprogramowania. Ustawienia szerokiego i bardzo panoramicznego ekranu Wydaje się to wyjątkowo przydatne w przypadku korzystania z wyświetlacza komputera Mac. Są to jednak dość specyficzne opcje dla dość specyficznych przypadków użycia. Nadal nie ma bezpośredniego, oczywistego powodu, aby kupić Vision Pro, jak to zwykle ma miejsce w przypadku najnowszych iPhone’ów i komputerów Mac. Gdybym dzisiaj kupił Vision Pro, nie wiedziałbym, co z nim zrobić, chyba że kupię sobie większy ekran Maca lub obejrzę filmy, a nie sądzę, żeby którykolwiek z nich był wart tak wysokiej ceny.
Wygląda na to, że Apple mogło już przyznać, że Vision Pro może nawet nie mieć przyszłości. Firma podobno ograniczyła produkcję i skupiła się na tańszej wersji zestawu słuchawkowego (być może zwanej Apple Vision?).
Jeśli Apple nadal chce zaistnieć w rzeczywistości wirtualnej, być może będzie musiało się spieszyć, aby wprowadzić na rynek swój kolejny produkt. Można argumentować, że Meta ma obecnie najlepsze gogle VR i ekosystem na rynku – a także bardzo przejrzystą ofertę do rozważenia przez konsumentów. Jego najtańsza oferta Quest 3S za 299 dolarówKtóry ma ten sam chip, co Quest 3 za 499 dolarów, co oznacza, że możesz uzyskać takie same wrażenia w obu zestawach słuchawkowych. Różnica w cenie między nimi zależy w dużej mierze od wyświetlacza i pamięci, i twierdzę, że tańszy Quest 3S to doskonały zestaw VR dla większości ludzi.
Ale podobnie jak Vision Pro, Meta tak naprawdę nie znalazła sposobu, aby uczynić swój zestaw słuchawkowy czymś więcej niż świetnym sposobem na granie w gry VR. Quest Pro, który Meta wprowadziła nieco jako zestaw słuchawkowy do pracy, okazał się taką klapą, że firma zaprzestała jego produkcji zaledwie dwa lata po premierze. świat horyzontuSieć społecznościowa 3D firmy nadal wydaje się amatorska i jałowa, pomimo wysiłków firmy, aby uczynić ją lepszym miejscem do spędzania czasu.
Kiedy zakładam zestaw słuchawkowy Meta, czuję, że chcę po prostu grać w gry, niezależnie od tego, czy są to poważne tytuły Batman: Cień Arkham lub jak lekka potrawa artystaGdzie dyrygujesz wirtualną orkiestrą. Nie interesują mnie funkcje mieszanej rzeczywistości, poza patrzeniem na ekran telefonu lub komputera w celu robienia notatek lub sprawdzania powiadomień. Jak dobrze wiedzą Sony i Nintendo, można sprzedawać konsole do gier, aby zarobić na życie, ale jest to dalekie od idealnej platformy komputerowej obiecanej niegdyś przez Marka Zuckerberga.
Nie wiem, czy jakakolwiek firma technologiczna złamie kod, dzięki któremu gogle VR będą czymś więcej niż pojedynczą technologią. Tak, możesz używać gogli VR do interakcji z innymi osobami przez Internet. Ale noszenie gogli VR w domu oznacza, że nie mogę patrzeć żonie w oczy; Jeśli już mam patrzeć na ekran, to wolę taki, którym możemy się podzielić lub który z łatwością mogę odłożyć na bok. I nawet jeśli zgodzisz się, że VR to głównie sprawa solowa, gogle VR nie będą dobrze pasować do codziennego życia, chyba że masz na nie odpowiednią ilość miejsca w domu. (I mam nadzieję, że w kontrolerach nie zabraknie baterii!)
Być może dlatego okulary wydają się być bardziej obiecującą alternatywą dla komputerów, które nosi się na twarzy. Okulary rzeczywistości rozszerzonej od dawna były ambitnym celem i widać dlaczego. O wiele łatwiej jest nawiązać z kimś kontakt wzrokowy, gdy nosisz okulary. Meta udowodniła już, że współczynnik kształtu okularów działa: jej stosunkowo proste okulary Ray-Ban Meta, które mają aparat, głośniki i modny wygląd, już cieszą się dużym powodzeniem.
Jeśli aparaty wyposażone w okulary rzeczywiście trafią do mainstreamu, mam pewne obawy, o których już pisałem. Ale pisałem też o natychmiastowym uroku tej technologii: za każdym razem, gdy noszę okulary Ray-Ban Meta, robię mnóstwo zdjęć, ponieważ fajnie jest uchwycić to, o czym mówię, bez podnoszenia telefonu. A ponieważ wyglądają jak zwykłe okulary, mogę chodzić i większość ludzi pomyśli, że to okulary, a nie gogle VR, który wygląda głupio w miejscach publicznych,
Wygląda na to, że Apple może zainteresować się także okularami komputerowymi; firma podobno uruchomiony Wewnętrzne badanie rynku. Myślę, że powstaną też jakieś podstawowe okulary techniczne sposób Jest to bardziej przydatne dla Apple niż gogle VR, zwłaszcza jeśli umożliwiają łatwe robienie zdjęć i słuchanie podcastów. Jednak pojawienie się tych urządzeń może zająć wiele lat, co oznacza, że na razie Apple utknął w sprzedaży zestawów VR, których prawie nikt nie chce.