Była to zbyt dobra okazja, aby Meta mogła ją zignorować: 19 stycznia TikTok, jeden z jej największych rywali w mediach społecznościowych, miał eksplodować w całych Stanach Zjednoczonych, gdy weszło w życie nowe prawo dotyczące bezpieczeństwa narodowego. Na kilka dni i tygodni przed wprowadzeniem zakazu, kiedy miliony Amerykanów próbowały znaleźć odpowiednią alternatywę dla TikTok, Meta szukała sposobów na promocję Instagrama i Facebooka. Gigant technologiczny wprowadził szereg zmian w projekcie, wprowadził nowe funkcje i wyświetlał reklamy, które pozycjonowały wszystkie jego platformy – a zwłaszcza produkt wideo Reels – jako bezpośrednią konkurencję dla TikTok.
instagram jest zmniejszony W ostatnich latach jej inicjatywy związane z zakupami w aplikacji były ograniczone, ale w piątek Meta zaprezentowała nową funkcję, która wydaje się pochodzić bezpośrednio z cieszącej się dużym powodzeniem platformy e-commerce TikTok TikTok Shop. jeden w film promocyjnyDwóch twórców zakupów pracujących dla Meta wyjaśniło, w jaki sposób wpływowi ludzie mogą teraz „bardziej eksponować” produkty, które promują w Reels. Zamiast umieszczać link do Amazona lub Walmartu w komentarzach, mogą dodać baner zachęcający widzów do kliknięcia elementu pod filmem – tak jak to działa w sklepie TikTok.
Niektóre inne wysiłki Meta były podobne. Tuż przed tym, jak w sobotę TikTok przestał działać na prawie 14 godzin, część osób poinformowała, że ostatnią rzeczą, jaką widziały na platformie, były posty sponsorowane na Instagramie. „Co zaskakujące, dzisiaj wieczorem w chwili zamknięcia TikTok Meta zalewa mój FYP na Instagramie reklamami” – napisała jedna z osób w poście BlueSky, odnosząc się do strony TikTok For You opartej na sztucznej inteligencji. „W ostatniej godzinie korzystania z TikToka widziałem reklamy na Instagramie” – powiedziała inna osoba w wątkach.
Z biblioteki reklam TikToka, narzędzia przejrzystości, które pozwala każdemu dowiedzieć się, jakie płatne kampanie są prowadzone na platformie, wynika, że Meta dziesiątki Sponsorowane filmy o Instagramie i Reels, które w styczniu obejrzały łącznie miliony użytkowników. Narzędzie to obejmuje jednak dane tylko z kilku wybranych krajów – głównie z Europy – i nie uwzględnia reklam, które mogli widzieć użytkownicy TikTok w Stanach Zjednoczonych. Meta nie odpowiedziała natychmiast na prośby o komentarz.
Na Facebooku wiele osób zgłosiło w zeszłym tygodniu pojawienie się w ich aktualnościach innej promocji, zachęcającej je do połączenia kont TikTok ze stronami na Facebooku. „Buduj swoją obecność społeczną we wszystkich aplikacjach, pokazując link do swojego profilu TikTok i liczbę obserwujących na swojej stronie na Facebooku” – głosi jedna z wersji wiadomości.
Biorąc pod uwagę moment, „To wydaje się trochę pasywno-agresywne” – napisał jeden z użytkowników na X wraz ze zrzutem ekranu banera. Inna osoba zażartowała: „Facebook trolluje użytkowników, sugerując im dodanie kont TikTok do swoich stron na Facebooku”.
Sygnał wydaje się być podłączony do: Specjalność W zeszłym miesiącu uruchomiono Meta, która pozwala użytkownikom wyświetlać na Facebooku swoje konta w YouTube, TikTok i Instagramie oraz liczbę obserwujących. Jednak baner, który ludzie zgłaszali w ostatnich dniach, wymieniał tylko TikTok z nazwy. Ta funkcja ułatwia obserwującym twórców na innych platformach znajdowanie ich i obserwowanie na Facebooku.