Zdecentralizowany portal społecznościowy Mastodon ogłosił plany przeniesienia własności na nowy podmiot non-profit. W przeciwieństwie do władzy, jaką sprawują inni dyrektorzy generalni mediów społecznościowych, tacy jak współzałożyciel Meta Mark Zuckerberg i właściciel X Elon Musk, własność Mastodon odejdzie spod kontroli dyrektora generalnego Eugene’a Rochko.
„Po prostu zamierzamy przenieść własność podstawowego ekosystemu Mastodon i komponentów platformy na nową organizację non-profit” – powiedział Mastodon w wpis na blogu„Potwierdzamy zamiar, że Mastodon nie powinien być własnością ani kontrolowany przez żadną osobę”.
Rochko, który założył Mastodon w 2016 roku, obejmie nową rolę, koncentrując się na strategii produktu, podczas gdy własność zostanie przeniesiona do nowej jednostki non-profit z siedzibą gdzieś w Europie, której dokładna lokalizacja nie została jeszcze ustalona. Organizacja ma obecnie siedzibę w Niemczech, gdzie do czasu pozbawienia jej statusu organizacji charytatywnej w zeszłym roku miała charakter non-profit. To posunięcie jest dla Mastodona sposobem na przywrócenie pierwotnego zamiaru Rochko.
Mastodon mówi: „Kiedy założyciel Eugene Rochko zaczął pracować nad Mastodonem, skupił się na stworzeniu kodu i warunków dla mediów społecznościowych, jakie sobie wyobrażał”. „System prawny był środkiem do osiągnięcia celu, szybkim rozwiązaniem umożliwiającym mu dalsze działanie. Od początku deklarował, że Mastodon nie będzie na sprzedaż i będzie wolny od kontroli jednego bogatego człowieka, a mógł to zapewnić, bo to on miał kontrolę, jedyny i ostateczny decydent.
W krótkim okresie nic nie powinno się zmienić dla użytkowników. Mastodon będzie nadal gospodarzem mastodon.społeczny I mastodon.online Serwer i obsługa sieci stowarzyszonej. Trwa regularny rozwój kodu i naprawianie błędów, chociaż w ogłoszeniu stwierdzono, że „zdecydowanie są w przygotowaniu zmiany”.
Mastodon mówi: „Nasza podstawowa misja pozostaje taka sama: tworzenie narzędzi i przestrzeni cyfrowych, w których ludzie mogą tworzyć autentyczne, kreatywne społeczności internetowe wolne od reklam, wykorzystywania danych, algorytmów manipulacyjnych i monopoli korporacyjnych”.