Jeśli jesteś podobny do mnie, Twoje wrażliwe dane zostały naruszone w wyniku naruszenia bezpieczeństwa danych – prawdopodobnie wielokrotnie.
Ekskluzywne badanie CNET wykazało, że 47% dorosłych Amerykanów wiedziało, że ich dane osobowe wyciekły w wyniku cyberataku, przy czym przedstawiciele pokolenia X i wyżu demograficznego zgłaszają większą liczbę wycieków ich wrażliwych danych. Prawie połowa ankietowanych millenialsów stwierdziła, że oni również doświadczyli naruszenia bezpieczeństwa danych, podczas gdy jeden na czterech respondentów z pokolenia Z twierdzi, że doszło do wycieku danych.
Naruszenia danych zdarzają się niemal codziennie z różnych powodów, w tym z powodu ataków phishingowych przeprowadzanych przez złośliwe podmioty, błędów ludzkich, a nawet pracowników czerpiących korzyści z danych firmowych.
Dobra wiadomość jest taka, że naruszenia bezpieczeństwa danych nie skutkują bezpośrednio kradzieżą tożsamości ani oszustwem. Jednak naraża Cię to na większe ryzyko prób phishingu na Twoich urządzeniach osobistych. Dlatego na nas spoczywa obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa Twoich danych i tożsamości.
Badanie cyberbezpieczeństwa przeprowadzone przez CNET ujawniło trendy w reakcjach ludzi, gdy dowiedzieli się o swoim udziale w naruszeniu bezpieczeństwa danych, jakie oszustwa najbardziej ich dotyczą i w jaki sposób dbają o bezpieczeństwo swojej tożsamości w Internecie, zwłaszcza w okresie świątecznych zakupów.
kluczowe dania na wynos
- 84% respondentów podejmuje jakieś działania, aby zapewnić bezpieczeństwo swoich danych osobowych w okresie świątecznym.
- Jednak w zeszłym roku 71% dorosłych Amerykanów podjęło działania uznane przez ekspertów ds. bezpieczeństwa za niebezpieczne, aby chronić swoje dane osobowe.
- CNET ustaliło, że 41% ankietowanych dorosłych Amerykanów używało tego samego hasła na wielu kontach w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Być może bardziej niepokojące jest to, że w zeszłym roku jedna na pięć osób dorosłych również zrezygnowała z uwierzytelniania dwuskładnikowego.
- Jedna na pięć osób dorosłych w USA nie jest pewna, czy ich dane nie zostały naruszone w wyniku cyberataku.
Większość ludzi zmienia hasła po naruszeniu bezpieczeństwa danych
Ważne są pierwsze kroki, jakie podejmiesz po tym, jak dowiesz się, że doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych. Większość dorosłych – 68% – zmieniła hasła po dowiedzeniu się o cyberataku, a kolejne 41% zapisało się na uwierzytelnianie dwuskładnikowe na wielu kontach online.
Inne popularne reakcje, gdy Twoje dane zostaną ujawnione w wyniku naruszenia ochrony danych, obejmują umieszczenie ostrzeżenia o oszustwie w raporcie kredytowym (35%) i zapisanie się w celu ochrony przed kradzieżą tożsamości (33%).
Kiedy firma doświadcza wycieku danych, często wysyła powiadomienia do klientów, których potencjalnie może to dotyczyć, zawierające bezpłatne kody aktywacyjne chroniące przed kradzieżą tożsamości. Ochrona trwa zazwyczaj przez rok lub dwa lata – w zależności od powagi naruszenia i rodzaju danych osobowych, które zostały naruszone. Możesz jednak samodzielnie zarejestrować się w celu ochrony przed kradzieżą tożsamości po zakończeniu oferty.
„,”credit”:””,”imageData”:{„id”:”b0a87b2b-42df-42d0-9cab-556b7da3a6da”,”title”:”aura”,”filename”:”aura.png”,”ścieżka „:” 17:09:33″,”timezone”:”UTC”,”timezone_type”:3},”dateUpdated”:{„date”:”24.06.2024 17:09:33″,”timezone”:”UTC”,”timezone_type”:3},”needsModeration”:false,”mimeType”:”image/png”,”deleted”:false,credits”:null, „alt”: „aura.pn” g”, „Restricted”: false, „StartDate”: zero, „EndDate”: zero, „Preferred”: False, „Watermark”: False, „doNotCrop”: False, „doNotResize”: Fałsz, „PrimaryCo Selection”: zero, „vanityurl”: zero, „notes”: zero, „crop”: zero, „cropgravity”: 0, „obszar chroniony”: zero, „nowy” has”:false,”keyword”:(),”primecolor”:n ull,”hasWarning”:false,”typeName”:”content_image”},”uuid”:”b0a87b2b-42df-42d0-9cab-556b7da3a6da” ” ,,imageAltText”:”aura.png”,”imageCaption”:”
„,”imageCredit”:””,”imageDoNotCrop”:false”imageDoNotResize”:false”imageWatermark”:false”imageFilename”:”aura.png”,”ima geDateCreated”:”2024/06/24″, „imageWidth”: 4000,”imageHeight”: 2250,”imageParallax”:””,”imageCrop”:””,”imageEnlarge”:false}” overrideCaption=”
” usepricing = „true” data-key = „cnetlisticle__51dc30b9-626c-43ac-b0d6-5b4deca37646” position = „NaN” contenttype = „Analiza” pagelayout = „Small Image Listicle” class = „c-shortcodeListicle c-shortcodeListicle-smallImage g -zewnętrzna-szczelina-dolna-większa g-border-cienkie-jasne-górne g-border-cienkie-jasne-dół g-border-cienkie-jasne-prawe g-border-cienkie-jasne-lewe”>
Chroń swoje dane osobowe i uzyskaj spokój ducha dzięki najpopularniejszym oprogramowaniom CNET do kradzieży tożsamości.
Większość respondentów nie podjęła jednego z najlepszych sposobów zabezpieczenia się po naruszeniu danych. Tylko 27% dorosłych Amerykanów stwierdziło, że zamroziło swój kredyt po naruszeniu. Eksperci twierdzą, że zamrożenie kredytów jest bezpłatne i stanowi świetny sposób na udaremnienie oszustw związanych z tożsamością. Zamroziłem kredyt w kwietniu i okazało się, że jest to prosty proces.
„Nigdy nie czekaj na powiadomienie o naruszeniu danych, które spowoduje zamrożenie Twojego kredytu” – powiedział Adam Levine, autor i współgospodarz podcastu What’s the Hack z Adamem Levine’em. „Jeśli Twój kredyt zostanie zamrożony, nikt nie będzie miał dostępu do Twoich plików kredytowych. Oznacza to, że nikt, łącznie z Tobą, nie będzie mógł otworzyć nowego konta kredytowego, dopóki Twój plik nie zostanie odmrożony.
Warto zauważyć, że 20% dorosłych w ogóle przestało korzystać z usług firmy po naruszeniu danych.
Większość Amerykanów ma złe nawyki dotyczące haseł
Chociaż naruszenia bezpieczeństwa danych są poza kontrolą klienta, możesz zarządzać sposobem, w jaki chronisz własne dane w Internecie. Wszystko zaczyna się od silnej higieny haseł.
CNET ustaliło, że 41% ankietowanych dorosłych Amerykanów używało w zeszłym roku tego samego hasła na wielu kontach. Jest to praktyka, która naraża Cię na fałszowanie danych uwierzytelniających przez cyberprzestępców, w wyniku których uzyskują oni dostęp do jednego konta i testują te same dane uwierzytelniające w innym miejscu.
Z tego powodu eksperci zalecają używanie unikalnego hasła do każdego konta internetowego. Jeśli wydaje się to zbyt trudne, pomocny może być menedżer haseł.
„Dzięki Menedżerowi haseł nie musisz pamiętać żadnego ze swoich haseł, ponieważ oprogramowanie przechowuje je wszystkie w bezpiecznym skarbcu i może je automatycznie wypełnić, gdy logujesz się na swoje konta” – powiedział Attila Tomashek, autor pracy CNET. Ekspert ds. prywatności cyfrowej.
Dodaje, że menedżer haseł może monitorować ciemną sieć pod kątem naruszonych danych uwierzytelniających i powiadamiać Cię o naruszeniach bezpieczeństwa danych, dzięki czemu możesz aktualizować swoje hasła, jeśli zostaną ujawnione.
Być może bardziej niepokojące jest to, że w zeszłym roku jedna na pięć osób dorosłych również zrezygnowała z uwierzytelniania dwuskładnikowego. Wiele instytucji finansowych i sprzedawców detalicznych okresowo wysyła powiadomienia push lub kody tekstowe na Twój telefon, aby zweryfikować Twoją tożsamość lub sprawdzić, czy zalogowałeś się na swoje konto z nowego urządzenia. Ta dodatkowa warstwa zabezpieczeń może pomóc w ochronie przed cyberprzestępcami i powiadomić Cię, jeśli ktoś spróbuje uzyskać dostęp do Twojego konta.
„Może się to wydawać trochę niewygodne i wydłuża proces logowania o kilka dodatkowych sekund, ale warto” – powiedział Neil O’Farrell, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa i członek komisji recenzyjnej ekspertów CNET.
W okresie świątecznym kupujący mają na uwadze cyberbezpieczeństwo
Wakacje przynoszą dużo szczęścia, ale zwiększają także ryzyko wpadnięcia w oszustwo, które może zrujnować Twój wesoły nastrój.
Ogółem 84% ankietowanych stwierdziło, że podejmuje w tym roku jakąś formę dodatkowych środków bezpieczeństwa przy zakupie prezentów. Chociaż niektórzy kupujący będą robić zakupy wyłącznie osobiście, prawie połowa dorosłych (48%) stwierdziła, że będzie robić zakupy wyłącznie w renomowanych witrynach internetowych. Wiele osób (43%) decyduje się na zakupy bezpośrednio w aplikacjach mobilnych, takich jak Amazon, Walmart, Target i Etsy, aby uniknąć pokusy fałszywych witryn internetowych.
Trzydzieści siedem procent osób robiących wakacyjne zakupy wzmocni higienę haseł, podejmując takie kroki, jak włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego na nowych kontach lub użycie unikalnych haseł, menedżerów haseł lub kluczy dostępu.
Bardzo niewielu stwierdziło, że sprawdziłoby, czy dana witryna ma szyfrowanie „https” (31%) lub korzystało z portfeli cyfrowych, takich jak Apple Pay, Google Wallet i Samsung Wallet (24%). Portfele cyfrowe wykorzystują tokenizację, która w laickim ujęciu uniemożliwia sprzedawcy przeglądanie lub przechowywanie rzeczywistych informacji o karcie. Jeśli w przyszłości ten sprzedawca zostanie zhakowany, dane Twojej karty pozostaną bezpieczne.
Oszustwa niezwiązane z dostawą najbardziej niepokoją kupujących
W obliczu rosnącej liczby oszustw 66% Amerykanów obawia się, że może paść ofiarą oszustwa w okresie świątecznym i później.
Prawie jedna czwarta respondentów najbardziej obawia się oszustw związanych z niedoręczoną paczką. W ramach tych oszustw oszuści wysyłają wiadomość e-mail lub SMS, która wygląda na wysłaną przez firmę UPS lub FedEx i zawiera fałszywe powiadomienie o zakupie lub twierdzi, że wystąpił problem z dostawą. Celem jest jedynie kradzież Twoich danych osobowych lub finansowych po kliknięciu podanego linku.
„Najlepszą rzeczą do zapamiętania jest ignorowanie linków i zdecydowanie wszelkich załączników w tych wiadomościach” – powiedziała Bree Fowler, starsza autorka tekstów dotyczących cyberbezpieczeństwa i prywatności cyfrowej w CNET. „Zamiast tego przejdź bezpośrednio do witryny internetowej nadawcy (UPS, USPS, FedEx.) i wprowadź dane umożliwiające śledzenie. Jeśli wiadomość wygląda na pochodzącą od sprzedawcy, z którym prowadzisz interesy, przejdź bezpośrednio do jego aplikacji lub witryny internetowej „
Oszustwa związane z przesyłkami są zawsze popularne o tej porze roku, ponieważ coraz więcej osób robi zakupy online z okazji świąt. Według Adobe w samym Cyberponiedziałku kupujący wydali w tym roku łącznie 13,3 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 7,3% rok do roku.
Jeden na pięciu Amerykanów obawia się również, że zostanie oszukany w wyniku oszustw związanych z obsługą klienta, w których oszust udaje, że pracuje dla legalnej instytucji i przekonuje Cię do udostępnienia informacji o koncie. Inne popularne oszustwa, na które ludzie boją się nabrać, to oszustwa charytatywne, oszustwa polegające na wycofaniu kart podarunkowych i oszustwa związane z romansami.
Dodatkowo, gdy zbliża się sezon podatkowy, powinieneś również złożyć zeznanie podatkowe wcześniej, aby uniknąć oszustw związanych ze zwrotem podatku i zachować ostrożność, aby nie stać się ofiarą oszustwa ze strony oszusta, twierdzącego, że jesteś winien pieniądze IRS.
Jeśli kiedykolwiek otrzymasz nieoczekiwane połączenie lub wiadomość, rozłącz się i zadzwoń bezpośrednio do firmy lub agencji federalnej, korzystając z numeru podanego na jej oficjalnej stronie internetowej, aby potwierdzić autentyczność komunikacji.
„Nigdy nie identyfikuj się z nikim, kto się z tobą kontaktuje, nawet jeśli uważasz, że jest to autorytet w agencji rządowej lub organizacji, z którą masz stosunki” – powiedział Levin.
Oszuści często żerują na Tobie, tworząc fałszywe poczucie pilności w swoich prośbach. Nie wpadnij w jego pułapkę. Zamiast tego poświęć trochę czasu na przemyślenie tego, co się dzieje, aby przypadkowo nie udostępnić oszustowi łatwego dostępu do poufnych danych lub pieniędzy.
„Z przestępczością jest jak z każdym biznesem, a przestępcy mają tylko tyle czasu, ile mogą poświęcić danemu celowi, zanim uznają go za nieopłacalny” – O’Farrell powiedziała CNET. „Im trudniej im to zrobisz i im bardziej udaremnisz ich wysiłki, tym szybciej pójdą dalej”.
Metodologia
Przeprowadzenie ankiety zleciła firma CNET YouGov Plc. Wszystkie dane, jeśli nie zaznaczono inaczej, pochodzą z YouGov Plc. Całkowita wielkość próby wyniosła 2518 osób dorosłych. Badania terenowe przeprowadzono w dniach 4–7 listopada 2024 r. Badanie przeprowadzono w internecie. Dane są ważone i są reprezentatywne dla wszystkich dorosłych Amerykanów (w wieku 18 lat i starszych).