„The Substance” Coralie Farguet to niesamowity, rozdzierający wnętrzności horror o ciele, w którym gra kosiarka w „Portrecie Doriana Graya” Oscara Wilde’a. Film, w którym występują fenomenalne kreacje Demi Moore (prawdopodobnie jej najlepsze jak dotąd dzieło) i Margaret Qualley, robi obecnie furorę w sezonie nagród krytyków i może przynieść obu wspomnianym aktorom kilka nominacji do Oscara. Biorąc pod uwagę zawartość graficzną, był to niespodziewany sukces kasowy, przynosząc na całym świecie dochody w wysokości 57 milionów dolarów. Stało się tak pomimo tego, że został usunięty przez Universal Pictures i wydany w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii przez znacznie mniejszego dystrybutora, firmę Mubi.
Dlaczego duże studio, takie jak Universal, tak chętnie porzuciło film, który stał się ulubieńcem krytyków i komercji? To horror o ciałach i stają się one wyjątkowo miękkie. „Substancja” dostarcza satyry z krwawą zemstą, ale 20th Century Fox odniosło kiedyś wielki sukces spektakularnie krwawym „Muchą” Davida Cronenberga. W 2024 roku z pewnością studio takie jak Universal, wiedząc, że po lockdownie w multipleksach zagrzała atmosfera horroru, zignoruje konserwatywne impulsy swojej kadry kierowniczej i zarobi tak, jak powinno inteligentne studio.
Fargate usłyszała, że decyzja o porzuceniu „The Substance” nie była mądra. Nie, to był przypadek pełnej hollywoodzkiej mizoginii.
Mężczyzna na stanowisku dyrektora naciskał na Universal, aby usunął The Substance
W wywiadzie dla Le PointFargate ujawnił, że „The Substance” został zrujnowany przez pokaz, który określił jako „najbardziej pamiętny w moim życiu”. Film został wyświetlony trzem funkcjonariuszom: dwóm mężczyznom i jednej kobiecie. Po zakończeniu projekcji film obejrzał jeden z mężczyzn. Gardził tym i zażądał, aby nakręcił ponownie cały film – co było głupotą, ponieważ Fargeat zapewnił ostateczną wersję filmu za pośrednictwem wytwórni Working Title. Zdaniem Fargate przegrana w tej twórczej bitwie skłoniła dyrektora wykonawczego do nakłonienia Universal do odłożenia filmu na półkę.
Fargate uważa, że decyzja była nieprzemyślana, ale musi jeszcze rozwinąć temat (z politycznego punktu widzenia byłoby rozsądne, gdyby kiedykolwiek chciała nakręcić pełny film studyjny). Mam nadzieję, że w końcu powie otwarcie o tym, co wydarzyło się podczas tego pokazu, ponieważ jej argument, że dyrektorka została w zasadzie uciszona po projekcji, zasługuje na wyemitowanie w całości. „To wiele mówi o tym, gdzie w Hollywood nadal leży władza” – stwierdziła Fargate. To haniebne, że coś takiego mogło wydarzyć się w 2024 r. i jasne jest, że osoby odpowiedzialne muszą zostać pociągnięte do odpowiedzialności. Jeśli chodzi o niespokojną publiczność, która krzyczała „wujku” i uciekała z teatru podczas jego bardzo krótkiej premiery kinowej, być może gatunek horroru nie jest dla nich.