Poniżej znajdują się spoilery z drugiego sezonu „Squid Game”.
Jedną z rzeczy, która sprawia, że hitowy serial Netflixa „Squid Game” jest tak atrakcyjny, jest szerokie grono osób, które zdecydowały się zapisać do gry. To sprytny sposób pokazania, jak prawdziwy złoczyńca – szalejący kapitalizm w późnej fazie – wpływa na prawie każdego, kto nie jest zbyt bogaty. Choć może się to wydawać naciągane, wielu z nas dzieli tylko jedna zła decyzja, wypadek lub choroba i być może uważają, że coś takiego jak „Gra w kałamarnice” jest jedynym wyjściem. O to właśnie chodzi w horrorach – postacie reprezentujące różne ścieżki życia naprawdę podkreślają tę kwestię, ponieważ widzowie mogą się z nimi utożsamić. Pomaga nam także wczuć się w postacie, które przeżywają coś dla nas wyjątkowego; Bardzo się zakochałem w Graczu 067 z pierwszego sezonu, Kang Sae-byeoku (Hoyeon Jung) i trudno mi sobie wyobrazić pierwszy sezon bez niego.
Trzeci odcinek Sezonu 2 przedstawia kolejną postać, która dla niektórych widzów będzie hitem, innym zaś będzie przedstawiać obcą koncepcję: Gracz 120, Hyun-joo (Park Sung-hoon), transpłciowa kobieta. Niektórzy (nieświadomi, fanatyczni) fani, którzy całkowicie nie rozumieją istoty „Squid Game”, mogą postrzegać to jako próbę wepchnięcia im do gardła pozytywnych portretów osób transpłciowych, jak w przypadku niedawnego ostrego sprzeciwu fanów w „Trans Clone Trooper”. ludzie istnieją i zasługują na to, aby być przedstawiani na ekranie, tak jak my wszyscy. Jest jednak jeden problem: Park to cispłciowy mężczyzna grający transpłciową kobietę. Przyjrzyjmy się bliżej tej postaci, która niemal na pewno wzbudzi kontrowersje zarówno w Korei Południowej, z której pochodzi serial, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Hyun-joo jest transpłciową kobietą, która chce zacząć od nowa
w promocji Wideo W drugim sezonie Park opisał Hyun-joo jako „byłego żołnierza sił specjalnych i kobietę transpłciową”, która „dołącza do gry, ponieważ brakuje jej pieniędzy na operację potwierdzającą płeć”. Kiedy zaczął się zmieniać, został wyrzucony z wojska i niestety rodzina i przyjaciele całkowicie go porzucili. Chociaż niektóre tożsamości LGBTQ stanowią w Korei Południowej klasę chronioną, a w Sądzie Najwyższym toczyła się poważna sprawa, w której orzeczono na korzyść zezwolenia transpłciowej kobiecie z małymi dziećmi na legalną zmianę płci w 2022 r., osoby transpłciowe muszą jeszcze stawić czoła intensywna dyskryminacja. Ma więc sens to, że Hyun-joo musiałby stawić czoła okropnościom Gry w Kałamarnice, aby rozpocząć nowe życie, ponieważ życie, które wiódł w Korei Południowej, nie było w ogóle życiem.
Park bardzo pozytywnie opisuje Hyun-joo, podkreślając jego nieustępliwość:
„Chociaż boryka się z uprzedzeniami i trudnymi okolicznościami, wykazuje niesamowitą siłę, zdecydowanie i naturalne przywództwo. Dzięki swojej odporności przełamuje stereotypy i błyszczy jako inspirująca postać”.
Początkowo niektórzy gracze, na przykład Gracz 149, Geum-ja (Kang Ae-sim), byli zdezorientowani grą z transpłciową kobietą, ale w końcu zdali sobie sprawę, że jest ona dokładnie taka sama jak jedna z nich. To wspaniale, że Geum-ja w końcu zaprzyjaźnia się z Hyun-joo i że Hyun-joo staje się w pewnym stopniu bohaterski, ale nadal rozczarowuje fakt, że gra go mężczyzna cispłciowy. Netflix zrobił w tym roku kilka wspaniałych rzeczy, aby pomóc społeczności osób transpłciowych, na przykład transmitował ważny, wart obejrzenia film dokumentalny „Will i Harper”, a nawet wystąpił co najmniej jedną osobę trans w niezwykle rozczarowującej performerce „Emilii Perez”. wystąpił w roli głównej. Dlaczego więc nie mogą obsadzić aktora transpłciowego w drugim sezonie „Squid Game”? Cóż, zdaniem twórcy serialu, jest ku temu szczególny powód.
Dlaczego postaci Hyun-joo nie gra aktor transpłciowy?
Według producenta i reżysera „Squid Game”, Hwanga Dong-hyuka, znalezienie koreańskiego aktora trans do tej roli okazało się trudne, jeśli nie niemożliwe. rozmawiać z Przewodnik telewizyjnyHwang powiedział, że „znalezienie kogoś, kogo moglibyśmy obsadzić w autentyczny sposób, było prawie niemożliwe” – dodał:
„Na początku prowadziliśmy badania i myślałam o zrobieniu autentycznego castingu do aktora transpłciowego. Kiedy robiliśmy badania w Korei, prawie nie było aktorów, którzy byliby otwarcie transpłciowi, otwarcie. Ale nie mówiąc już o byciu gejem, niestety Społeczność LGBTQ jest obecnie nadal marginalizowana i bardziej zaniedbywana w koreańskim społeczeństwie, co rozdziera serce”.
W przełomowym dokumencie „Disclosure” aktorka, scenarzystka i producentka Jane Richards wyjaśnia, dlaczego ważne jest obsadzanie transpłciowych kobiet w rolach trans:
„Moim zdaniem jednym z powodów, dla których mężczyźni zabijają transpłciowe kobiety, jest obawa, że inni mężczyźni pomyślą, że są gejami za przebywanie z transpłciowymi kobietami, ponieważ ich przyjaciele, mężczyźni, których oceny się boją, są jedynymi ludźmi, którzy wiedzą trans to mężczyźni, których znają. Kiedy transpłciowa kobieta gra transpłciową kobietę, to nie jest tak, jak Laverne Cox. Ekran jest tak piękny i efektowny jak To, że zdarza jej się widzieć te kobiety na ekranie, a mimo to nadal jako kobiety poza ekranem, całkowicie zaprzecza poglądowi, że są to w jakiś sposób mężczyźni w przebraniu”.
Richards ma całkowitą rację, ale należy wziąć pod uwagę bezpieczeństwo fizyczne transpłciowej aktorki w Korei Południowej, ponieważ mimo międzynarodowej popularności jest to nadal południowokoreańska produkcja. Sygnalizuje również, że wiele można jeszcze zrobić, aby zapewnić lepszą, bardziej autentyczną reprezentację. Bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy historii trans na naszych ekranach. Jeśli chcesz obejrzeć coś o prawdziwej transpłciowej kobiecie, co Cię rozśmieszy, to znajdziesz to na Netfliksie I Płacz, po prostu idź obejrzeć „Will i Harper”. Każdy tego potrzebuje.
Sezon 2 „Squid Game” jest już dostępny w serwisie Netflix.